دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 فروردين 1402 - 14:36

آزمایش چکاپ زنان و مردان شامل چه مواردی است؟

آزمایش چکاپ زنان و مردان شامل چه مواردی است؟
‌می‌خواهید وضعیت سلامتی خود را بهبود ببخشید، اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ آیا احساس خستگی مداوم، کسالت و ناخوشی شما را آزار می‌دهد؟ در این مقاله شما را با آزمایش‌هایی آشنا می‌کنیم که انجام آن‌ها ایده خوبی برای پیگیری وضعیت سلامت و بهبود وضعیت کنونی محسوب می‌شود.
کد خبر : 842307

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، می‌خواهید وضعیت سلامتی خود را بهبود ببخشید، اما مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ آیا احساس خستگی مداوم، کسالت و ناخوشی شما را آزار می‌دهد؟ در این مقاله شما را با آزمایش‌هایی آشنا می‌کنیم که انجام آن‌ها ایده خوبی برای پیگیری وضعیت سلامت و بهبود وضعیت کنونی محسوب می‌شود. در ادامه مطلب با لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان و مردان آشنا می‌شوید.

چرا آزمایشات چکاپ یک ایده هوشمندانه برای ارتقای سلامتی است؟

همه ما به طور طبیعی می‌خواهیم سالم باشیم و نعمت سلامتی را حفظ کنیم و حتی آن را ارتقا دهیم. برای اینکه مطمئن شویم که اندام‌های بدن به درستی فعالیت می‌کنند و مشکلات زمینه‌ای بروز نکرده است انجام آزمایشات چکاپ بهترین راهکار توصیه شده از سوی پزشکان و متخصصان سلامت است. با استفاده از این آزمایشات می‌توان هرگونه پیشروی آهسته و چراغ خاموش انواع بیماری‌ها را رهگیری و متوقف کرد. هنگامی که احساس خوبی نداریم ممکن است یک مشکل زمینه‌ای باعث بروز مشکلاتی برای اندام‌های داخلی شده و وظایف آن‌ها را با اختلال مواجه کرده باشد. یکی از ویژگی‌های بسیار مفید آزمایشات چکاپ این است که می‌تواند سال‌ها قبل از بروز بیماری‌ها آن‌ها را شناسایی و آشکار کند.

آزمایش چکاپ زنان و مردان شامل چه مواردی است؟

لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان

همه ما برای اینکه سالم بمانیم باید به طور منظم ورزش کنیم، از رژیم غذایی متعادل و سالمی پیروی کنیم و سبک زندگی درستی را برای خود انتخاب کنیم. یکی از مواردی که می‌توان برای بهبود وضعیت زندگی به لیست امور اضافه کرد انجام منظم آزمایشات چکاپ است. در این بخش از مطلب لیست آزمایش‌های چکاپ کامل زنان معرفی شده است:

تست پاپ و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): زنان باید از سن ۲۱ سالگی آزمایش پاپ را شروع کنند و این آزمایش باید حداقل هر سه سال یکبار تکرار شود. آزمایش همزمان HPV با پاپ باید از سن ۳۰ سالگی شروع و حداقل هر پنج سال یکبار غربالگری مجدد انجام گردد.

آزمایش بیماری‌های مقاربتی (STD): بیماری‌های مقاربتی اغلب بدون علامت هستند، به این معنی که حتی بدون بروز علائم، احتمال انتقال آن به شریک زندگی و یا در صورت بارداری، به نوزاد وجود دارد. غربالگری سلامت جنسی باید یکی از اولویت‌های مهم شما در برنامه سلامت باشد چراکه کنترل نشدن چنین مشکلاتی ممکن است به عوارض بسیار جدی بعدی منتهی شود.

غربالگری دیابت: آزمایش چکاپ دیابت باید از سن ۳۵ سالگی شروع شود و اگر هیچ فاکتور خطری برای ابتلا به دیابت ندارید، هر سه سال یکبار این آزمایش تکرار شود. در صورت داشتن عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، چاقی، فشار خون بالا یا سابقه بیماری قلبی، غربالگری باید بیشتر و در فواصل زمانی کمتر انجام گردد.

ماموگرافی: توصیه فعلی پزشکان این است که اولین ماموگرافی برای زنان بدون سابقه خانوادگی از سن ۴۰ سالگی شروع شود و پس از آن سالانه غربالگری ادامه پیدا کند. زنانی که به دلیل سابقه خانوادگی بیشتر در معرض سرطان پستان هستند باید به دفعات بیشتری آزمایش چکاپ را انجام دهند.

بررسی پوست: از سن ۱۸ سالگی به بعد باید هر فردی پوست خود را هر ماه از نظر خال‌های مشکوک یا تغییرات رنگ آن‌ها بررسی کند. این نکته برای افرادی که پوست روشن دارند یا دائماً در معرض نور خورشید هستند، اهمیت بیشتری دارد. معاینات سالانه و چکاپ روتین پوست توسط متخصص پوست، باید از سن ۴۰ سالگی شروع شود.

کولونوسکوپی: این آزمایش به پیدا کردن و حذف پولیپ‌های روده‌ای بدون علامت که می‌توانند منجر به سرطان روده بزرگ شوند، کمک می‌کند. غربالگری کولورکتال باید از سن ۴۵ سالگی شروع شود، اما اگر سابقه خانوادگی دارید، چکاپ و غربالگری به تشخیص پزشک از سن کمتر شروع می‌شود.

تست کلسترول: برای زنان بدون عوامل خطر غربالگری کلسترول از سن ۴۵ سالگی و برای کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند از ۲۰ سالگی آغاز می‌شود. از عوامل خطر کلسترول می‌توان به دیابت، بیماری قلبی یا کلیوی و برخی مشکلات سلامتی دیگر اشاره کرد.

غربالگری سرطان ریه: اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید یا سابقه مصرف سیگار دارید، باید از سن ۵۰ سالگی برای غربالگری سرطان ریه اقدام کنید.

تست تراکم استخوان: هرچه استخوان‌های شما متراکم‌تر باشند، احتمال شکستگی آن‌ها کمتر است. اگر اندام لاغری دارید و یا از نظر جسمی و استخوانی در وضعیت نامطلوبی قرار دارید آزمایش تراکم استخوان را از ۵۰ سالگی شروع کنید. در غیر این صورت، دستورالعمل کلی این است که از سن ۶۵ سالگی آزمایش استخوان شروع گردد و حداقل هر سه سال یکبار نیز تکرار شود.

آزمایش چکاپ زنان و مردان شامل چه مواردی است؟

لیست آزمایش‌های چکاپ کامل مردان

انجام آزمایشات چکاپ در زمان مناسب یکی از بهترین راهکار‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها و  بهبود وضعیت سلامتی به شمار می‌رود. با استفاده از این آزمایشات هرگونه مشکلی قبل از تبدیل شدن به بیماری تشخیص داده می‌شود و می‌توان با اصلاح سبک زندگی از بروز عوارض آتی جلوگیری کرد. در این بخش از مقاله به لیست آزمایش‌های چکاپ مردان اشاره می‌کنیم:

چکاپ سرطان ریه: این نوع سرطان علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور است و اکثر سرطان‌های ریه ناشی از سیگار کشیدن است. افرادی که برای مدت طولانی دخانیات مصرف کرده‌اند و یا در تماس با دود سیگار بوده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. ترک سیگار و دوری از دخانیات راه کلیدی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه است.

سرطان پروستات: این بیماری بعد از سرطان پوست شایع‌ترین سرطانی است که مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه سرطان پروستات رشد کند و آهسته‌ای دارد، اما برخی از انواع آن تهاجمی‌تر هستند و بدن را به شدت درگیر می‌کنند. آزمایشات غربالگری سرطان پروستات به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می‌کند.

غربالگری سرطان روده بزرگ: بیشتر سرطان‌های روده بزرگ از توده‌ای به نام پولیپ در سطح داخلی روده بزرگ ایجاد می‌شوند. شناسایی و از بین بردن پولیپ‌های روده بزرگ قبل از تبدیل شدن به سرطان بسیار مهم است. برای بسیاری از مردان، غربالگری از سن ۵۰ سالگی شروع می‌شود. آزمایش چکاپ شامل کولونوسکوپی است که در آن پزشک از یک لوله نازک و مجهز به دوربین برای مشاهده کل روده بزرگ و برداشتن پولیپ‌ها استفاده می‌کند.

چکاپ فشار خون: احتمال ابتلا به فشار خون بالا به سن، وزن و سبک زندگی بستگی دارد. بسیاری از افراد فشار خون بالایی دارند و خود از آن بی‌اطلاع هستند. این مشکل قابل درمان است و تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی می‌تواند به برطرف شدن آن کمک کند. مدیریت فشار خون در جلوگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه بسیار حائز اهمت است.

چکاپ بیماری‌های قلبی و عروقی: اگر سطح تری گلیسیرید و LDL بیش از حد نرمال شود، پلاک‌های التهابی در دیواره رگ‌ها ایجاد خواهد شد و احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. این مشکل در گذشت زمان می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. تشخیص زودهنگام و اصلاح شیوه زندگی بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

ارزیابی دیابت نوع ۲: شاید حدود یک سوم افراد مبتلا به دیابت از مشکل خود بی‌اطلاع هستند. دیابت در صورت کنترل نشدن می‌تواند منجر به سکته مغزی، بیماری کلیوی، مشکلات بینایی، آسیب عصبی و ناتوانی جنسی شود. اما اگر دیابت با انجام آزمایش چکاپ تشخیص داده شود، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات و عوارض آن جلوگیری کرد.

آزمایش اچ‌آی‌وی (HIV): این ویروس از طریق خون یا سایر مایعات بدن از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که یکی از دغدغه‌های امروز مردم پیشگیری از ابتلا به ایدز است و از این‌رو مراجعات برای آزمایش HIV در حال افزایش است. تشخیص زودهنگام این ویروس و درمان به موقع می‌تواند از پیشروی عفونت HIV و ابتلا به ایدز جلوگیری کند.

آزمایش چکاپ زنان و مردان شامل چه مواردی است؟

آزمایشات چکاپ در منزل با هومکا

مجموعه هومکا با فراهم کردن بستر خدمات آزمایش در منزل، انجام آزمایشات چکاپ را تسریع و تسهیل کرده به طوری‌که نیازی به مراجعه متقاضی به آزمایشگاه نیست. قدم اول جهت بهره‌مندی از چکاپ کامل زنان و چکاپ کامل مردان در منزل مراجعه به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ است. در صفحه اول وبسایت، آزمایشات مورد نظر خود را انتخاب نموده و سپس شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان هومکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند. پس از نهایی شدن ثبت سفارش، نیروی متخصص در وقت تعیین شده به آدرس منزل شما اعزام شده تا نمونه لازم جهت انجام آزمایش تهیه شود. همچنین می‌توانید از خدمات دیگر هومکا نظیر تزریقات در منزل و فیزیوتراپی در منزل نیز استفاده کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: آزمایش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته