دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با آنا؛

اختلاف 40 میلیونی قیمت کارخانه‌ای و بازار خودرو فاجعه‌بار است

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشورمعتقد است که قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت همواره به این صنعت آسیب‌های جدی وارد کرد به‌طوری‌که اختلاف قیمت 40 میلیونی به وجود آمده برای صنعت خودروسازی فاجعه‌بار است.
کد خبر : 306667

محمدرضا نجفی‌منش در‌ گفتگو‌ با خبرنگار‌ اقتصادی خبرگزاری آنا با انتقاد از ‌روند کنونی قیمت‌گذاری خودرو در کشور گفت: درشرایط کنونی که شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم نیازمند ارائه راهکاری مؤثر و دائمی به منظور ایجاد ثبات قیمت در بازار خودرو هستیم.


وی تصریح کرد: در سال 1376 هم شاهد اختلاف زیاد قیمت خودرو بین کارخانه و بازار بودیم به‌طوری‌که بنده به یاد دارم در آن زمان قیمت فروش پیکان در کارخانه حدود 200 هزار تومان بود درحالی که اگر قصد خرید همان پیکان را در بازار داشتید باید حدود 700 هزار تومان پرداخت می‌کردید.


رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه اگر قیمت خودرو را حاشیه بازار تعیین کند،‌ شاهد اختلاف قیمت خودروهای مختلف بین بازار و کارخانه نخواهیم بود، گفت: قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت همواره به این صنعت آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده است.


نجفی‌منش اضافه کرد: در دولت دهم شاهد بودیم که قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شد که این اقدام بسیار اشتباه بود؛ در حقیقت واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت از سوی دولت موجب شده است تا به امروز صنعت خودروسازی کشور بیش از20 هزار میلیارد تومان ضرر کند.


وی گفت: در شرایط کنونی، کارخانه‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو که نقش مهمی در تولید خودروهای مختلف موجود در کشور دارند با پایین نگه داشتن دستوری قیمت خودروها، از یک طرف خسارت‌های مالی جبران‌ناپذیری را به صنعت خودروسازی وارد کرده‌اند و از طرف دیگر در چشمگیر شدن اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار نقش مؤثری ایفا کرده‌اند.


این کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایط کنونی اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار برای خودروهای بالای 50 میلیون تومان به بیش از 40 میلیون تومان می‌رسد که این میزان اختلاف یک فاجعه برای صنعت خودروسازی محسوب می‌شود و تداوم این موضوع موجب کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد.


رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان کشور خواستار عدم دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو شد و افزود: در تمام نقاط مختلف دنیا قیمت خودرو را حاشیه بازار مشخص می‌کند و دولت در قیمت‌گذاری نقشی ندارد.


وی به موضوع افزایش نرخ ارز هم اشاره کرد و افزود: البته صعودی شدن قیمت ارز در افزایش قیمت خودرو بی‌تأثیر نبوده است اما هرچه اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار زیادتر شود شاهد سوداگری بیشتر دلالان و واسطه‌گران در بازارخودرو خواهیم بود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته