دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون اسبق وزارت صنعت در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

گام مثبت دولت با کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده

معاون اسبق وزارت صنایع و معادن گفت: طرح کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به سه درصد التیامی بر آلام اقتصادی مردم است.
کد خبر : 306564

امیررضا واعظی آشتیانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در خصوص طرح کاهش مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به سه درصد گفت: یکی از منابع درآمدی دولت‌ها که قابل حصول است دریافت مالیات از تولیدکننده و مصرف‌کننده در جهت بهبود زیرساخت‌های جامعه و پیشرفت کشور است ولی در برخی زمان‌ها به لحاظ ایجاد آرامش و کمک به فرآیند اقتصادی جامعه، تغییر رویه و کاهش مالیات امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.


وی با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور افزود: هم‌اکنون در بخش تولید داخلی و منبع درآمدی اقشار مختلف جامعه با چالش‌های زیادی روبرو هستیم و سبد اقتصادی‌ مردم تحت‌الشعاع نوسانات اخیر ارزی قرار گرفته که کاهش مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به سه درصد می‌تواند تا حدودی التیامی بر آلام اقتصادی مردم باشد.


این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: معمولاً دولت‌ها در زمان بحران اقتصادی از ابزارهای مختلفی همچون بخشودگی‌ مالیاتی و حتی عوارض‌ها استفاده می‌کنند تا شرایطی برای آحاد مردم و تولیدکنندگان فراهم شود که سختی کمتری را تحمل کند.


معاون اسبق وزارت صنایع و معادن بر نظارت کافی و اجرای دقیق این قانون تأکید کرد و گفت: آنچه که در پس اجرای قانون کاهش مالیات ارزش افزوده به سه درصد مهم است و می‌تواند تحولی مثبت در شرایط فعلی جامعه ایجاد کند اجرای قاطعانه همراه با سازوکار نظارتی دقیق است تا بستری برای افراد فرصت‌طلب و سودجو فراهم نکند.


واعظی آشتیانی با بیان اینکه طرح کاهش مالیات ارزش افزوده اقدام صحیحی است مشروط بر اینکه توسط مجریان قانون به خوبی پیاده شود، گفت: راهکار اجرای قانون کاهش مالیات ارزش افزوده به سه درصد باید به‌گونه‌ای باشد که امکان فرصت‌طلبی برای یک عده سودجو را فراهم نکند یعنی مجلس راهکاری را تعریف کرده و دولت آن اجرا نماید که شاهد فرصت‌طلبی برخی‌ افراد نباشیم.


وی در ادامه توضیح داد: در گذشته بارها شاهد تدوین قوانین مناسبی بودیم که به دلیل تفسیر به رأی کارگزاران نظام و شفاف نبودن اجرا و پیاده‌سازی آن قانون، به بستری برای ارتکاب تخلف و مانعی در جهت آنچه که اجرای آن قانون پیش‌بینی کرده بود تبدیل شده بودند.


معاون اسبق وزارت صنایع و معادن یکی از مشکلات کشور را عدم نظارت کافی و برخورد قاطع با متخلفین در حوزه اجرای قوانین مجلس ذکر کرد و کاهش مالیات ارزش افزوده از 9 درصد به سه درصد را هرچند اقدامی دیرهنگام اما راهکاری صحیح برای بهبود شرایط اقتصادی کشور دانست.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته