دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1397 - 03:59
آنا بررسی کرد؛

مجازات شکار گونه‌های در معرض انقراض

شکار گربه سانان و گونه‌های وحشی در معرض انقراض، بر اساس قوانین موجود، به‌کلی ممنوع است؛ اما این ممنوعیت در حالی است که در سال‌های اخیر، چوپانان و افراد محلی بسیاری، به‌بهانه حمله پلنگ‌ها، کفتارها یا حتی خرس‌ها به دام‌هایشان، این گونه‌های جانوری را شکار کرده‌اند.
کد خبر : 305831

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بر اساس ماده 13 قانون صید و شکار (اصلاحی 1375) شکار جانوران وحشی کمیاب و در معرض خطر انقراض از قبیل جبیر، گورخر، گوزن زرد ایرانی، پلنگ و یوز پلنگ، تمساح (کروکودیل)، هوبره و میش‌مرغ ممنوع است و هرکس مرتکب آن شود به مجازات حبس از 91 روز تا سه سال یا جزای نقدی از یک میلیون و 800 هزار ریال تا 20 میلیون ریال محکوم می‌شود. البته اگر کسی بعد از مجازات دوباره مرتکب چنین جرمی شود، در بار دوم، به هر دو مجازات محکوم می‌شود.


در قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 هم از منظر عمومی جرم، مجازات‌های خاصی، برای شکار غیرمجاز حیوانات در نظر گرفته شده است. در ماده 679 این قانون آمده است: «هرکس حیواناتی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را، بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و 500 هزار ریال تا 3 میلیون ریال محکوم خواهد شد.»


تلفاتی که افراد محلی به گونه‌های وحشی وارد می‌کنند، به نسبت شکار غیرمجاز این گونه‌ها عدد ناچیزی است، اما باید توجه کرد که گونه‌های وحشی در معرض انقراض، به‌سرعت در حال نابودی هستند و اگر قرار باشد به بهانه حفاظت از حیوانات اهلی، بخشی از این حیوانات شکار، مسموم یا تلف شوند، در آینده‌ای نزدیک همین اندک گونه‌های باقی مانده نیز از بین می‌روند.


انتهای پیام/4009/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته