خوشیمنی پوست و گوشت حیوانات خرافات است
حجتالسلام روح الله فاطمی نسب در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در واکنش به اتفاقات اخیر در حیات وحش مبنی بر قربانی کردن برخی حیوانات از قبیل کفتار و خرس و گورخر به بهانه خرافات و خوشیمنی و برکت در زندگی اظهار کرد: خرافات زائده وهمیات شیطانی عدهای از سودجویان است که با توسل و ترویج عقاید خرافی در بین مردم سادهاندیش علاوه بر القاء وهمیات خود به جامعه سعی در بهرهبرداری مالی و اقتصادی از این افراد دارند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: نه تنها دین مبین اسلام بلکه همه مکاتب و ادیان نیز خرافات و آسیب رساندن به حیوانات حرام گوشت را به بهانه خوشیمنی و برکت زیر سؤال میبرد و در هیچ مکتب الهی چنین موضوعاتی پذیرفته نیست.
وی ادامه داد: برخی به استناد عقاید خرافی تصور میکنند در صورتی که عضو یا بخشی از جسم یک حیوان را داشته باشند میتوانند زندگی خوب و موفقی برای خود رقم بزنند در حالی که این رفتارهای خرافی از انسانهای معتقد به حضور خداوند واحد و یکتا در عالم هستی بعید است.
فاطمینسب اضافه کرد: همه ادیان الهی بر این باورند که مؤثر اول و آخر عالم امکان خداوند است و این گفتمان از سوی همه کسانی که دین الهی و وحدانیت خداوند را قبول دارند پذیرفته شده است؛ زیرا معتقدند تنها خداوند قهار و رزاق حامی و پشتیبان ما در این دنیاست و دعای انسان فقط از سوی خداوند پذیرفته و مستجاب میشود.
وی اظهار کرد: همه ادیان بهویژه در دین اسلام برای حیوانات حرمت قائل شدند و معتقدند حیوانات نیز مخلوق خداوند هستند و حق حیات دارند و همچنین آفرینش هیچ یک از حیوانات بیحکمت نیست و به تعبیر قرآن کریم همه حیوانات در خدمت انسان و نه مورد سوءاستفاده انسان هستند برهمیناساس کسانی که به حیوانات آسیب میزنند خلاف شئون انسانی، وجدان بشری و اسلامی عمل میکنند.
فاطمینسب ادامه داد: هیچ وجدانی این عقاید خرافی را نمیپذیرد که انسان برای خوشیمنی و برکت در زندگی خود به یک حیوان بیگناه صدمه بزند و هیچکس نباید ورود خون و پوست یک حیوان حرام گوشت را در زندگی به بهانه استجابت دعا بپذیرد زیرا دعا فقط از سوی خداوند متعال مستجاب میشود.
این کارشناس مذهبی یادآور شد: خداوند از قلب و دل انسان مطلع است و دعای هرکس به واسطه نیت قلب و آه درونیاش پذیرفته میشود بنابراین لزومی به استفاده و بکارگیری اعضا و جوارح حیوانات نیست و این امر از سوی دین اسلام به شدت مذموم شمرده شده؛ بلکه همه مکاتب و ادیان الهی نیز از این امر نکوهش میکنند.
وی ادامه داد: آسیب رساندن به مخلوقات خداوند مورد مذمت همه اقشار و ارکان دینی است و کسانی که در پی ترویج این خرافات هستند برای دستیابی و تأمین منافع شخصی خود از این حربه استفاده میکنند وگرنه هیچ عقل سلیم و وجدان بشری آسیب زدن به حیوانات را نمیپذیرد.
فاطمینسب در مورد جایگاه شبکههای مجازی در ترویج خرافات گفت: قطعاً شبکههای مجازی هم فرصت و تهدید به شمار میآید و کاربری که از فضای مجازی استفاده میکند باید به این درجه از آگاهی برسد که مطالب مطرح شده در فضای مجازی صحیح است یا خیر زیرا در صورت نداشتن سواد رسانهای از فضای سرشار از خرافات، دروغ و شایعات این شبکهها آسیب خواهد دید.
وی ادامه داد: اگر مخاطب فضای مجازی شاخصهها و مؤلفههای بشری و وجدانی را نداند در این دریای متلاطم شبکههای اجتماعی و مجازی غرق خواهد شد برهمیناساس باید پیش از ورود به این فضا نسبت به فرصتها و تهدیدات آن مطلع باشیم تا بتوانیم به بهترین نحو از این فضا بهره ببريم.
انتهای پیام/4044/خ
انتهای پیام/