دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1397 - 08:00

توافق دو کره برای بستن پست‌های مرزی

در ادامه تنش‌زدایی در شبه‌جزیره کره، دو کشور کره‌شمالی و کره‌جنوبی تصمیم گرفتند تا پست‌های نگهبانی را در طول مرز‌های مشترک تعطیل کنند.
کد خبر : 305756

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از ورد‌نیوز، مقامات سئول و پیونگ‌یانگ این تصمیم را در راستای اعتماد‌سازی میان دو کشور اتخاذ نموده‌اند.


منطقه صفر مرزی که از پایان جنگ دو کشور(۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) کره را به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم کرده است برخلاف نامش یکی از نظامی‌ترین مناطق مشابه در دنیا محسوب می‌شود.


وزیر دفاع کره‌جنوبی سونگ یونگ مو، اعلام کرده است که کشورش برای نشان دادن حسن‌نیت خود ده‌ها پست نگهبانی در این منطقه را تعطیل می‌کند. وی که این موضوع را در جمع نمایندگان پارلمان مطرح می‌کرد ضمن اشاره به این موضوع که همسایه شمالی نیز اقدام مشابهی را انجام خواهد داد، تصریح کرد: «این بدان معنی است که ما ابتدا از یک یا دو پست نگهبانی خارج می‌شویم و سپس به‌تدریج وسعت این اقدام را گسترش می‌دهیم.»


وی در ادامه افزود که دو کشور به این توافق رسیده‌اند که نزدیکترین پست‌های نگهبانی به یکدیگر را تعطیل کنند. به گفته وی نزدیک‌ترین این پست‌ها ۷۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند و قرار است دو کشور از پست‌هایی که به فاصله کمتر از یک کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته‌اند، خارج شوند.


رئیس جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته تأکید کرد که ماه آینده میلادی برای ملاقات با همتای خود در کره‌شمالی عازم پیونگ‌یانگ خواهد شد. مون جائه این همچنین از این ملاقات به عنوان فرصتی مناسب به منظور پیشبرد اقدامی جسورانه برای پایان دادن به جنگ میان دو کره نام برده است.


سفر مون جائه‌ این به پیونگ‌یانگ در واقع نخستین سفر یک رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به همسایه شمالی پس از ۲۰۰۷ محسوب می‌شود.


شبه‌جزیره کره پس از دو سال تنش و التهاب به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ از ژانویه گذشته روی آرامش را به خود دیده است.


جنگ کره در ۱۹۵۳ بدون امضای توافق آتش‌بس و تنها بر اساس پیمان ترک‌مخاصمه به پایان رسید. این موضوع سبب شده است که دو کشور از زمان آتش‌بس تاکنون همچنان در وضعیت جنگی به سر ببرند.


انتهای پیام/4077/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته