دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان:

عرفه روز خودشناسی و خداشناسی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان عرفه را روز خودشناسی، خداشناسی و طلب بخشش دانست.
کد خبر : 305523

حمدالله منظری توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرمان با تبریک روز عرفه و تسلیت شهادت مسلم بن عقیل(ع) اظهار کرد: «نهم ذی‌الحجه مصادف با روز عرفه است که از روزهای مهم برای مسلمانان محسوب می‌شود. اگرچه این روز عید نامیده نشده، اما مانند اعیاد مهم از آن یاد شده است. روزی که پروردگار بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره‌های جود و احسان را برای آنان گسترده است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: «در این روز حرکت حضرت امام حسین(ع) به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز شد که اهمیت بسیاری دارذ. امام حسین(ع) در حالی‌که با جمعی از بستگان و یارانش به این مکان رسیدند به درگاه خداوند تضرع و زاری کردند و دعای حضرت سیدالشهداء(ع) در این روز از جمله دعاهای مشهور محسوب می‌شود.»


وی افزود: «در روز عرفه درهای احسان و بخشش خداوند برای بندگانش گشوده خواهد شد و شیطان در این روز حقیر و رانده می‌شود و روز عرفه فرصتی دوباره برای جاماندگان از شب‌های قدر است.»



منظری توکلی با توجه به اهمیت معرفی قرآن و عترت(ع) به عنوان دو میراث مهم پیامبر اکرم(ص) گفت: «دامنه کوه عرفات در زمان صدر اسلام، کلاس صحرایی پیامبر اسلام(ص) بود و با توجه به گفته برخی مفسران، آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیغمبر(ص) نازل شد و ایشان در چنین روزی سخنان تاریخی خود را در اجتماع عظیم و باشکوه حجاج درباره قرآن و عترت(ع) بیان کردند.»


دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با تشریح مواردی از دعای عرفه خاطرنشان کرد: «اعمال و مناسک حج هرچند در شرایطی از واجبات محسوب می‌شود ولی اگر بدون ولایت و امامت باشد، ثمره‌ای نخواهد داشت. شاید به همین دلیل باشد که در روایات آمده در روز عرفه نخست زائران کربلا و سپس حاجیان در عرفات دیده می‌شوند. فضیلت روز عرفه بر خودشناسی، ارزیابی اعمال و طلب نعمت و بخششی است که ذیل وجود ائمه اطهار(ع) به خداشناسی منتهی شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با توجه به تقارن روز عرفه با سالروز شهادت مسلم بن عقیل(ع) گفت: «ایشان پسرعموی امام حسین(ع) و سفیر امام در کوفه بود که در شب عرفه به دستور عبیدالله به شهادت رسید‬. شهادت حضرت مسلم نماد مظلومیت در غربت و تنهایی محض و بدعهدی سست ایمانان است.»


انتهای پیام/4062/4065/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته