دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1397 - 16:59
رئیس دیوان عدالت اداری:

ماده 100 قانون شهرداری‌ها اجازه تخلف را به سازندگان می‌دهد/ عدم امکان اجرای 218 هزار حکم تخریب

رئیس دیوان عدالت اداری با انتقاد از مقررات مربوط به ماده 100 قانون شهرداری‌ها گفت: 218 هزار حکم قطعی تخریب ساختمان وجود دارد که نمی‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم.
کد خبر : 305473

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌ کاظم بهرامی ظهر امروز در سومین نشست هم‌اندیشی تخصصی دیوان عدالت اداری و دادگستری تهران که با موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها برگزار شد، اظهار کرد: موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ و تخلفات آن بحث مهمی است، چرا که یکی از معضلات کشور ما پرونده‌ها و تخلفات ماده ۱۰۰ است.


وی با بیان اینکه گرفتاری‌هایی به دلیل تخلفات ساختمانی برای مردم ایجاد می‌شود، افزود: افراد زیادی املاکی را خریداری می‌کنند، اما به دلیل تخلفات ساخت نمی‌توانند به ملک خود برسند.


رئیس دیوان عدالت اداری گفت: گاهی مالکان مجتمع‌های مسکونی به دلیل تخلفی که در پارکینگ آن‌ها صورت گرفته است سال‌ها منتظر هستند تا تکلیف ساختمانشان مشخص شود تا بتوانند در آن ساکن شوند، اما مدت‌ها طول می‌کشد که رای کمیسیون ماده ۱۰۰ و دیوان عدالت اداری صادر شود و بعد از آن موضوع اجرای حکم مطرح می‌شود.


بهرامی افزود: به عنوان مثال در یک شهر حدود ۱۲ هزار حکم تخریب صادر شده که قابل اجرا نبودند.


وی بیان کرد: مشکل مهم‌تر خود قانون است که در عمل اجازه تخلف را به مردم می‌دهد. در یکی از بند‌های قانون ماده ۱۰۰ آمده است که مالکان در زمان ساخت موظف به دریافت پروانه ساخت هستند و طبق آن باید ساختمان را احداث کنند و اگر در حین ساخت تخلفی انجام دهند، پرونده آن‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود و از آن‌ها جریمه دریافت می‌شود که همین بند زمینه را برای تخلف باز می‌کند، لذا پیشنهاد ما این است که قانون ماده ۱۰۰ اصلاح شود و اجازه تخلف به کسی داده نشود.


رئیس دیوان عدالت اداری گفت: ما باید در نقطه آغاز جلوی تخلف را بگیریم، اما در حال حاضر می‌بینیم که ساختمان ساخته می‌شود و به مرحله نازک‌کاری می‌رسد و تازه پرونده آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود.


بهرامی افزود: میلیارد‌ها تومان برای ساخت یک ساختمان هزینه می‌شود و بعد از آنجا حکم تخریب صادر می‌شود. آیا مهندسان ناظر و شهرداری‌ها از ابتدای کار تخلفات را نمی‌بینند. شهرداری‌ها نباید اجازه دهند حتی یک متر ساختمان با تخلف بالا برود.


وی افزود: باید بررسی کنیم که تمام قضات دیوان عدالت اداری در تخلفات مشابه حکم مشابه صادر کنند.


رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه باید ابتدا قانون را اصلاح کنیم، گفت: بر اساس اعلام وزارت کشور بالغ بر ۲۱۸ هزار حکم قطعی تخریب ساختمان صادر شده است که امکان اجرای آن وجود ندارد.


انتهای پیام/4009/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته