دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تشکیل شورای نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت در 65 دانشگاه و موسسه آموزش عالی

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: 65 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دولتی شورا و مدیریت نظام نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت (ناتک) تشکیل داده‌اند.
کد خبر : 304805

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پنجمین نشست شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور منصور غلامی برگزار شد.


غلامی در این نشست اظهار کرد: باید تدابیری بیندیشیم که درون سیستم، نظارت و ارزیابی مستمر و اثرگذار انجام شود و در حقیقت فرآیندها را نظارت کنیم.


وی افزود: باید کلیاتی درون مجموعه‌ها تعریف شود که این فرآیند یکی از مبانی سطح‌بندی در دانشگاه‌ها نیز قرار گیرد.


در ادامه سعدان زکائی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ضمن ارائه گزارشی از استقرار نظام نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت (ناتک)، ارتقای کیفیت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، یکپارچه‌سازی سیاست‌ها و اقدامات در وزارت علوم، ایجاد زمینه پاسخ‌گویی نظام علوم، تحقیقات و فناوری به ذی‌نفعان درونی و بیرونی، ایجاد امکان مقایسه وضعیت موجود با استانداردها و ایجاد امکان تضمین کیفیت نظام‌مند آموزش عالی را از مأموریت‌های این نظام دانست.


وی بررسی و تصویب سیاست‌ها، اصول و برنامه‌های کلی نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی اعم از آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و اجرایی، همسوسازی تمام فعالیت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، بررسی و تصویب شاخص‌ها و استانداردهای ملی در نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی و تصویب دستورالعمل‌های مورد نیاز نظام ناتک را از وظایف و اختیارات شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برشمرد.


رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت علوم تحقیقات و فناوری، تثبیت ساختار استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت (ناتک) در قالب نمودار سازمانی دانشگاه‌های منتخب، تعیین حداقل منابع انسانی مورد نیاز دبیرخانه هیأت استانی و تعریف شرایط احراز تخصصی برای مجریان نظام ناتک، گسترش مشارکت زیرنظام‌های استانی آموزش عالی در ترکیب هیأت استانی، تصمیم‌سازی تخصصی و مشارکت زیرنظام‌ها در ارزیابی زیرنظام مربوطه در قالب کارگروه‌های تخصصی و توجه خاص به تحلیل سالانه هیأت استانی از وضعیت زیرنظام‌های آموزش عالی استان را از ویژگی‌های شبکه تضمین کیفیت استانی عنوان کرد.


به گفته زکائی مشارکت بیش از هزار عضو هیأت علمی و کارشناس در نظارت و ارزیابی مؤسسه‌های آموزش عالی در سطح استان‌ها، ترویج فرهنگ برنامه‌محوری در دانشگاه‌ها با تأکید بر تدوین برنامه‌های بهبود کیفیت گروه‌های آموزشی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تحلیل زیرنظام‌های آموزش عالی در کارگروه‌ها و کمیسیون آموزشی و ارائه در شورای ناتک از جمله اقدامات انجام شده در راستای استقرار نظام ناتک است.


وی افزود: ارزیابی عملکرد هیأت‌های استانی به عنوان بخشی مهمی از شبکه تضمین کیفیت، تلاش برای نهادینه‌کردن و فعال‌کردن مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در مؤسسه‌های آموزش عالی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای استقرار نظام ناتک است.


رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره وضعیت استقرار ساختارهای نظام ارزیابی در دانشگاه‌های دولتی اظهار کرد: از مجموع ۱۲۳ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دولتی در ساختار آموزش عالی، ۶۵ مورد نسبت به تشکیل شورا و مدیریت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت اقدام کرده‌اند.


زکائی تأمین نیروی انسانی و منابع مالی را از جمله چالش‌های پیش روی نظام ناتک در سطح ستاد و همچنین هیأت‌های استانی دانست و افزود: در سطح مؤسسه‌های آموزش عالی علاوه بر چالش‌های ذکر شده نیازمند تقویت ساختار مدیریتی نیز هستیم.


در این نشست همچنین ضمن تحلیل دوره‌ها و فعالیت مؤسسات آموزش عالی آزاد چالش‌های پیش روی این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری، محمد‌تقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان، نسرین نورشاهی رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور نیز در پنجمین نشست شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، حضور داشتند.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش عالی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب