دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1397 - 06:44
آنا گزارش می‌دهد؛

تجمیع واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در خط پایانی

24 مرداد سال گذشته بود که تصمیم و مصوبه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای تجمیع واحدهای پزشکی، دندان‌پزشکی و علوم دارویی و تشکیل نخستین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران آغاز شد.
کد خبر : 303932

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در راستای اجرای مصوبه تجمیع واحدهای پزشکی، دندان‌پزشکی و علوم دارویی، با حکم دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدعلی ابطحی با توجه به سوابق مدیریتی و آشنایی با امور پزشکی و تخصصی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انتخاب و فرآیند تجمیع واحدهای علوم دارویی، دندان‌پزشکی و پزشکی تهران در قالب نخستین دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با هدف ارتقای کیفی حوزه پزشکی آغاز شد.


بر اساس این طرح، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با هشت دانشکده شامل دانشکده‌های داروسازی و علوم دارویی، دندان‌پزشکی، علوم و فناوری‌های نوین، شیمی دارویی، پرستاری و مامایی، بهداشت و مهندسی پزشکی، پیراپزشکی و پزشکی با تشکیلات جدید شکل گرفت.


پس از راه‌اندازی این دانشگاه، استفاده یکپارچه از امکانات و منابع، بویژه آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که پیش از این به صورت جزیره‌ای عمل می‌شد، باعث هم‌افزایی و افزایش راندمان این دانشگاه شد.



از ابتدای سال جاری نیز همه احکام اعضای هیأت علمی و کارکنان با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران صادر و در ماه‌های اخیر فرآیند پرداخت، جذب، احکام و ترفیع استادان یکسان و با قوانین مساوی اعمال شد.


بر مبنای این طرح، اجرای برنامه هدفمند توسعه دانشگاه که توسعه آموزش، پژوهش، کارآفرینی و تولید ثروت، مهم‌ترین بخش آن است در اولویت قرار گرفته و هشت دانشکده این دانشگاه، برنامه‌های راهبردی و استراتژیک خود را مورد ارزیابی و نظارت قرار خواهند داد تا میزان اجرایی‌شدن و چالش‌های پیش‌ روی آنها مشخص شود.


اکنون دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با گسترش مراکز توسعه آموزش(Education Development Center) و فعالیت کمیته‌های مشورتی دانشجویی در حال توسعه و ارتقای آموزش در راستای گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی و حرکت به سمت دکتری تخصصی در رشته‌هایی مانند نوزادان، زنان و زایمان و اورژانس است.


یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای این دانشگاه، ایجاد رشته روان‌شناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد و حمایت از گسترش مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد است تا به دانشگاهی برای حل مسائل و مشکلات کشور تبدیل شود.


دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تجمیع صورت‌گرفته اکنون با ٢٥ هزار دانشجو و حدود ٥٠٠ نفر عضو هیأت علمی متخصص در رشته‌های مختلف علوم پزشکی(حدود 70 رشته‌محل) فعال است و شایستگی تبدیل به دانشگاهی بزرگ را دارد تا حرف نخست را در کشور بزند و رقابت مشروعی با دیگر دانشگاه‌ها داشته باشد. اقدامی که شاید سال‌ها پیش همانند سایر دانشگاه‌های معتبر و دولتی کشور باید اتفاق می‌افتاد.


مروری بر سه واحد تجمیع‌شده حوزه علوم پزشکی


دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، 27 خرداد 1364 راه‌اندازی شد و فعالیت آموزشی خود را با ریاست حسین یحیوی و راه‌اندازی چهار رشته تحصیلی پزشکی در مقطع دکتری حرفه‌ای، پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی و با جذب 376 دانشجو آغاز کرد.


این واحد دانشگاهی با داشتن 23 رشته و حدود 12 هزار دانشجو دارای چهار دانشکده مصوب و سه رشته مستقل و جمعاً در 23 رشته در مقاطع تحصیلی دکتری حرفه‌ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی بود که حدود 20 هزار فارغ‌التحصیل داشته است.


یکی دیگر از واحدهای حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران واحد دندان‌پزشکی بود که 17 شهریور 1365 راه‌اندازی شد. این واحد دانشگاهی 32 ساله تنها واحد تخصصی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و اولویت نخست دانشجویان این رشته است.



واحد دندان‌پزشکی تهران تا سال گذشته بیش از 6 هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های دندانپزشکی را تحویل جامعه داده و به تنهایی و بدون هیچ‌گونه بار مالی برای دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حدود یک‌ششم دندان‌پزشکان کشور را تربیت کرده است.


واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز سال 1364 در تهران با هدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت.


به گزارش آنا، سیدعلی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پیامی نخستین سالروز تجمیع واحدهای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را تبریک گفته و خطاب به استادان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه اظهار کرده است که امروز دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با گذشت یک سال از تجمیع واحدهای پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی به عنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف ارتقای کیفی و کمی در حوزه پزشکی تصویری از رشد و بالندگی بوده و برای روح‌های مشتاق نسل جوان و آینده‌ساز این مملکت، نویدبخش آینده‌ای پویا و پرنشاط است.


وی در این پیام آورده است: اعتقاد دارم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه مسیر و رسالت خطیر خود به فضل الهی و با اتکا به نیروی بی‌پایان حضرت حق و با تلاش و همراهی صمیمانه همچون گذشته در کمال صداقت و درستکاری در سنگر مقدس دانشگاه و برای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اجرای فرامین مقام معظم رهبری گام‌هایی استوارتر برخواهد داشت و مایه سربلندی میهن عزیزمان می‌شود.


انتهای پیام/4062/4065/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته