دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1397 - 10:38

72 درصد از ظرفیت مخازن سدهای مازندران خالی است

حجم فعلی ذخیره آب در سدهای مازندران به 93 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته کاهشی 21 درصدی داشته و در وضعیت فعلی 72 درصد ظرفیت مخازن سدهای این استان خالی است.
کد خبر : 303865

به‌‌ گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حجم بارش‌های استان مازندران از ابتدای سال آبی 96-97 تاکنون به 493 میلیمتر رسیده که در مقایسه با 484 میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان افزایش دو درصدی نسبت به سال گذشته داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت نیز کاهش 13 درصدی را نشان می‌دهد.


افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان‌ آب‌های استان هم با کاهش بسیار محسوسی روبه‌رو شده و به تبع آن سدهای استان نیز با کاهش محسوس ورودی آب به مخزن مواجه شوند به طوری که در سال آبی جاری همه سدهای استان ورودی منفی را به مخازن سدهای تجربه کنند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای 9 گانه استان مازندران (شهیدرجایی، البرز، میجران، شیاده، برنجستانک، فریم صحرا، صلاح‌الدین کلا، سنبل رود، الیمالات) حکایت از افت 19 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.


کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان مازندران نیز از ابتدای سال آبی تاکنون به 199 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود 247 میلیون مترمکعب بوده است. بر این اساس سدهای مازندران افت 48 میلیون مترمکعبی ورودی آب را تجربه می‌کنند.


اکنون حجم ذخیره آب در سدهای 9 گانه استان مازندران 93 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال گذشته این بخش کاهشی 21 درصدی را به ثبت رسانده و در وضعیت فعلی 72 درصد ظرفیت مخازن سدهای استان خالی است.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: آب بارش سد مازندران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته