دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مرداد 1397 - 18:55
کارگردان مستند «قمار چهارگزینه‌ای»:

مافیای کنکور اجازه حذف آن را نمی‌دهد

کارگردان مستند «قمار چهارگزینه‌ای» معتقد است مافیای کنکور اجازه حذف آن را نمی‌دهد.
کد خبر : 303748
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عباس رحیمی، کارگردان مستند «قمار چهارگزینه‌ای» در نشست خبری اکران این مستند، گفت: هدف ما از ساخت این مستند نقد نظام آموزشی کشور در زمینه برگزاری کنکور است اگرچه معتقدیم در قالب یک مستند بلند هم نمی‌توان این نقد را به طور کامل انجام داد.


وی با اشاره به اینکه در ساخت این مستند موضوع مافیای پشت کنکور برای ما خیلی مهم بود، تصریح کرد: با توجه به ارقام ارائه شده درباره گردش مالی کنکور مانند رقم ۸ هزار میلیاردی این جذابیت وجود داشت که ما به سمت پرداختن به موضوع مافیای کنکور برویم.


رحیمی با اشاره به اینکه تولید این مستند از مهر تا اسفند ۹۶ به طول انجامید و در واقع سه تا چهار ماه برای تولید و تدوین آن وقت گذاشتیم، تصریح کرد: ما تقریبا با تمام مسئولانی که با مقوله کنکور ارتباط داشتند، ارتباط برقرار کردیم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها حاضر به صحبت کردن در این رابطه نشدند. در هر حال نه موافقان و نه مخالفان وضع موجود کنکور برای حضور در این مستند اعلام آمادگی نکردند.


وی با اشاره به بازار شکل گرفته حول کنکور تصریح کرد: شاید این بازار خیلی هم ربطی به کنکور نداشته باشد در واقع اگر روند فعلی کنکور هم حذف شود این بازار در جای دیگری جایگاه خود را پیدا می‌کند، اما اینکه نمی‌گذارند کنکور حذف شود کار مافیای کنکور است در واقع امروز خیلی از وزرای سابق و فعلی که ما به دنبال آن‌ها رفتیم خودشان صاحب مدرسه هستند در هر حال ما در این مستند به کم‌حاشیه‌ترین این افراد یعنی آقای دانش‌آشتیانی که وزیر آموزش و پرورش بوده‌اند رفتیم اگرچه ایشان نیز حاضر به صحبت نشدند.


کارگردان مستند «قمار چهارگزینه‌ای» ‌با بیان اینکه اگر ما به سراغ فلان نماینده مجلس می‌رفتیم قطعا برای ما دردسر درست می‌کردند، تصریح کرد: در واقع کسی که خودش وزیر بوده و چهار تا مدرسه هم دارد در زمینه کنکور ذی‌نفع است با این وجود چه دلیلی دارد که مدارس و ساختار کنکور اصلاح شود. معتقدیم این موانع عامل عدم اصلاح ساختار کنکور و بودجه آموزش و پرورش هستند و از سال ۴۸ تاکنون نیز وضع به همین‌گونه بوده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر مافیای کنکور علاقه‌مند است که کنکور حذف شود، چون اگر بحث معدل و کنکور به صورت ۵۰-۵۰ درصد در نظر گرفته شود بازار یک ساله آن‌ها به یک بازار چهارساله تبدیل می‌شود، اضافه کرد: ما می‌گوییم باید بحث ساختار و مدارس درست شود و آدم‌هایی را به کار بگیرند که در آموزش و پرورش از افراد ذی‌نفع استفاده نکنند.


رحیمی اضافه کرد: معتقدیم که اگر قرار باشد که برای ورود به دانشگاه سهم کنکور ۵۰ درصد و سهم معدل نیز ۵۰ درصد باشد در این رابطه ساختار و عدالت برابر وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کنار حجم تقاضا برای کنکور آقایان نیز به این تقاضا دامن می‌زنند، تصریح کرد: اگر این حجم از تبلیغات عظیم صدا و سیما نباشد شاید خیلی‌ها به سمت کنکور نروند واقعیت این است که امروز صدا و سیما در حال آنتن‌فروشی است و برخی از شبکه‌ها چندین ساعت از آنتن خود را به موسسات مرتبط با کنکور می‌فروشند.


کارگردان مستند «قمار چهارگزینه‌ای» با بیان اینکه حجم تبلیغات کنکور در صدا و سیما تقاضا را افزایش داده در حالی که صندلی‌های دانشگاه هم محدود هستند، اظهار کرد: واقعیت این است که در بحث کنکور فقط گردش مالی آن عذاب‌آور نیست در واقع امروز در کنار این مسئله وقتی گفته می‌شود کنکور تنها راه سعادت است و هیچ اصلاحی هم در این رابطه صورت نمی‌گیرد طبیعی است که مسئله فشار روانی که به خانواده‌ها و متقاضیان ورود به دانشگاه وارد می‌شود مهم‌تر است. مثلا همین چند وقت یک دختر به خاطر کنکور خودکشی کرد و یا یک نفر دیگر نیز سر آزمون سکته کرد این‌ها همه ناشی از فشار‌هایی است که تبلیغات کنکور بر افراد وارد می‌کند.


وی گفت: آقایان می‌گویند راه جایگزین برای کنکور نداریم با این وجود سوال این است که چرا این همه فشار تبلیغاتی در صدا و سیما و بیلبورد‌های شهری ایجاد می‌کنند؟ در هر حال این فشار کم نمی‌شود، چون برای آن‌ها درآمد دارد.


رحیمی تصریح کرد: قطعا اگر می‌خواهیم تنها به ساخت این مستند اکتفا کنیم و کنار برویم در زمینه اصلاح کنکور موفق نخواهیم شد. بحث ما این است که باید مستند‌های این چنینی ساخته شود تا اصلاح کنکور به یک خواست و فرهنگ عمومی تبدیل شود و مردم به این باور برسند که راهکار بهتری نیز برای ورود به دانشگاه وجود دارد.


وی اضافه کرد: در جریان تولید این مستند زمانی که ما با مردم صحبت می‌کردیم آن‌ها هزینه‌هایی که برای شرکت در کنکور و قبولی در دانشگاه‌ها مطرح باید صورت بگیرد را طبیعی می‌دانستند با این وجود باید این طبیعی بودن اوضاع در مردم از بین برود تا به بدنه دولت و مسئولان فشار وارد شود تا آن‌ها کنکور را اصلاح کنند.


کارگردان مستند «قمار چهارگزینه‌ای» با بیان اینکه باید در قالب ساخت مستند‌های این‌چنینی یک صدای واحد را به وجود بیاوریم تا خواست اصلاح کنکور به یک خواست عمومی تبدیل شود، اظهار کرد: در جریان تولید مستند قمار چهارگزینه‌ای خیلی دوست داشتیم که مافیای کنکور را که به صورت شبکه‌وار کار می‌کنند به تصویر بکشانیم و بگوییم که چه کسانی در این رابطه دخیل هستند در هر حال اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم در مستند بعدی تلاش خواهیم کرد که به این موضوع بپردازیم.


وی با بیان اینکه تمامی عوامل تولید مستند قمار چهارگزینه‌ای دانشجو هستند و این مستند با حمایت سفیر فیلم و مدرسه هنر و رسانه آینه ساخته شده است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که این مستند در رسانه ملی و دانشگاه‌ها نیز اکران شود.


رحیمی مستند بیکارآفرین و مستند درباره یک انتخاب را از دیگر مستند‌های تولید شده در حوزه نظام آموزشی کشور نام برد و افزود: مستند بیکارآفرین به بحث نظام آموزشی و اینکه افراد پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه باید به آموزشگاه‌های خصوصی و فنی و حرفه‌ای برای کسب مهارت مراجعه کند، پرداخته است. همچنین در مستند درباره یک انتخاب موضوع انتخاب رشته دانش‌آموزان در دوره دبیرستان مورد توجه قرار گرفته است.


وی اظهار کرد: امیدواریم مستند بیکارآفرین که با حمایت سفیرفیلم تولید شده طی تابستان امسال اکران شود البته هنوز زمان اکران مستند درباره یک انتخاب مشخص نیست.


انتهای پیام/4040

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته