دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مرداد 1397 - 15:49
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری:

3700 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: سه هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان در نقاط مختلف کشور فعالیت می‌کنند و هر روز به شمار این واحدها بویژه در استان‌های بزرگ اضافه می‌شود.
کد خبر : 302462

به گزارش خبرگزاری آنا از استانداری مرکزی، سورنا ستاری در نشست شورای اداری استان مرکزی که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: «شرکت‌های دانش‌بنیان سال گذشته بیش از 600 هزار میلیارد ریال فروش محصولات داشتند که این یک افتخار بزرگ در عرصه تولید کشور محسوب می‌شود. »


وی ادامه داد: «اقتصاد کشور ایران همچنان بر پایه فروش نفت است که باید با ایجاد چرخش در حوزه تولید و کارآفرینی و تکیه بر ظرفیت‌های بومی از اقتصاد تک محصولی فاصله گرفت. »


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: «با هزینه استخراج هر بشکه نفت چهار یا پنج دلار و به قیمت فروش 50 تا 60 دلاری نمی‌توان اقتصاد کشور را در مسیر پویایی قرار داد و باید بر پژوهش، فناوری و تبدیل ایده به عمل سرمایه‌گذاری کرد. »


وی افزود: «رشد اقتصادی با فروش نفت حاصل نمی‌شود بلکه با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری شخصی می‌توان شاخص‌های اقتصادی را در کشور فعال و زمینه اشتغال مولد را فراهم کرد.»


ستاری اظهار کرد: «مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند فضای کسب و کار را در نقاط مختلف استان فراهم کنند تا جوانان بتوانند با خلاقیت‌های خود وارد عرصه شده و زمینه توسعه همه جانبه کشور را فراهم کنند.»


وی گفت: «محیط کسب و کار باید با جذب سرمایه‌گذران داخلی و خارجی فراهم شود و در این امر خطیر نباید از درآمد نفتی استفاده کرد چرا که اگر پول نفت در مسیر کارآفرینی جریان پیدا کند این فضا را در مدت زمانی کوتاهی به چالش می‌کشد. »


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: «گذار از تحریم‌ها و تهدید دشمنان نظام اسلامی تنها با تکیه بر داشته‌های داخلی به ویژه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود و مسئولان باید حمایت از کارآفرینان را با فراهم کردن فضای کسب و کار سرلوحه امور قرار دهند.»


وی بیان کرد: «بیش از 33 میلیون جوان تحصیکرده و آموزش دیده 20 تا 40 سال در نقاط مختلف ایران اسلامی در انتظار حمایت مسئولان هستند که این حمایت باید در ایجاد فضای کسب و کار و بهره‌گیری از استعدادها و خلاقیت‌های افراد باشد. »


ستاری اظهار کرد: «عاملی که باعث می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند، اراده فردی و جمعی افراد و حمایت‌های سرمایه‌گذاران است که مسئولان در شکل‌گیری این مهم نقش محوری دارند. »


وی تاکید کرد: «به کارگیری جوانان در دستگاه‌های دولتی و خصوصی بزرگترین خیانت به جامعه است چرا که پشت میزنشینی با پرورش خلاقیت سازگار نیست و روحیه کارآفرینی را سرکوب می‌کند.»


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری بیان کرد: «ایجاد فضای کسب و کار برای جوانان در راستای جلوگیری از مهاجرت مهمترین موضوع روز در بنیاد علمی نخبگان است که این مهم باید در همه نقاط کشور برای حفظ جمعیت جوان بسط داده شود. »


ستاری افزود: «47 میلیون اینترنت یوزر در کشور ایران وجود دارد که بیش از نیمی از ظرفیت اینترنت یوزرهای خاورمیانه محسوب می‌شود و بزرگترین شرکت‌های نانو تکنولوژی در منطقه خاورمیانه مربوط به ایران است، بنابراین روند توسعه شرکت‌های دانش بنیاد و محیط های کسب و کار در کشور فراهم شده و می‌طلبد مسئولان نسبت به حمایت از این کارآفرینان برنامه های مدون تدوین کنند.


وی گفت: «در اقتصاد دانش‌بنیان منابع نفتی، گازی و معدنی ملاک فعالیت محسوب نمی‌شود بلکه همه تلاش‌ها و اقدامات در راستای بالا بردن ارزش افزوده منابع و ذخایر زیرزمینی است. »


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: «ارزش افزوده در کشورهای صنعتی جهان در گذشته به تعداد دودکش‌ها و صنایع بزرگ بود اما در نگاه جدید ایده عامل ارزش افزوده است و سود سرشار با خود دارد.»


بازدید از پارک علم و فناوری استان مرکزی و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک، بازدید از دو شرکت دانش‌بنیان ایران پتک و تکوین آزمایش پارسه از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه به اراک بود.


انتهای پیام/4046


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب