دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

سیاست یک بام و دو هوای دولت در کنترل بازار ارز

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تاکنون سیاست‌های اقتصادی موفق نبوده است، گفت: تا زمانی که در بازار ارز ثبات وجود نداشته باشد، التهابات ادامه‌دار خواهد بود.
کد خبر : 301328

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد‌ی خبرگزاری‌ آنا، درباره سیاست‌های اقتصادی دولت اظهار کرد: تاکنون سیاست‌های اقتصادی دولت موفق نبود به دلیل اینکه اگر این سیاست‌ها موفق بود، قیمت ارز به شکل جهشی افزایش پیدا نمی‌کرد.


وی افزود: در حال حاضر سیاست‌های ارزی رئیس جدید بانک مرکزی نیز هنوز اعلام نشده است و به این دلیل نمی‌توان ارزیابی دقیقی انجام داد اما به نظر می‌رسد دولت در حال رسیدن به یک راهبرد صحیح برای کاهش التهاب بازار ارز است.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یکی از مولفه‌های ارزی جدید باید حذف بازار چند نرخی ارز به دلیل ایجاد رانت باشد و تا زمانی که این موضوع برطرف نشود رانت وجود خواهد داشت.


حق‌شناس درباره بازار ثانویه ارز نیز گفت: بازار ثانویه فقط برای کشف قیمت ارز است و صرفا اینکه بخشی از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی آنجا عرضه شود و مابقی عرضه نشود این موضوع نیز دو نرخی بودن و چند نرخی بودن را تشدید می‌کند.


وی تصریح کرد: دولت باید به دنبال این سیاست باشد که در بازار یک نرخ حاکم باشد تا زمانی که در بازار یک نرخ وجود نداشته باشد شاهد تلاطم‌ها خواهیم بود.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: دولت باید ارز را تک نرخی کند و برای کالاهای اساسی و دارو به صورت جداگانه و با سازو کار مناسب به افراد یارانه پرداخت کند.


حق‌شناس درباره بسته جدید دولت نیز اظهار کرد: اگر خروجی بسته جدید این باشد که بازار ارز به سمت یکسان‌سازی واقعی برود و نیازمندان واقعی را پوشش دهد، می‌تواند بازار را سریع‌تر به آرامش برساند.


وی تصریح کرد: هر بسته‌ای که بازار را سرگردان کند و برای هر بخش نرخ‌های جداگانه‌ای در نظر بگیرد همان روند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار ارز تبدیل به لنگر بازارهای اقتصادی کشور شده است، تاکید کرد: تا زمانی که بازار ارز به ثبات نرسد نباید انتظار داشت بازار زمین، مسکن و خودرو به ثبات برسد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته