دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1397 - 07:48
بررسی رشته‌های رزمی در جاکارتا؛

رزمی‌کاران آماده مهمترین آوردگاه قاره کهن/ اولین‌ها در جاکارتا

بازی‌های آسیایی همیشه از اهمیت قابل توجهی برخوردارند و عیار ورزش ایران را در آسیا نشان می‌دهند.
کد خبر : 300154

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، ورزش ایران همیشه در رشته‌های کشتی و وزنه‌برداری مدال‌آور بوده، البته در برخی رشته‌ها همچون ووشو، تکواندو و کاراته ملی‌پوشان شانس بالایی برای کسب مدال دارند. علاوه بر تکواندو،‌ کاراته، ووشو، جودو و بوکس ‌که همیشه در بازی‌های آسیایی حضور داشتند و سهم قابل توجهی هم در بالا بردن رنکینگ ایران داشته‌اند، امسال در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا رشته‌هایی مانند پومسه، پنچاک سیلات، جوجیتسو، سامبو و کوراش هم نخستین حضورشان را در این رویداد تجربه می‌کنند.


در ادامه این گزارش به بررسی رشته‌های رزمی در بازی‌های آسیایی جاکارتا می‌پردازیم:


کاراته؛ امید اول کاروان ایران برای کسب مدال


درست 24 سال قبل اولین حضور کاراته‌کاران ایرانی در بازی‌های آسیایی رقم خورد. در بازی‌های آسیایی 1994 در ژاپن کاراته‌کاران هم به لیست ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی اضافه شدند. در تمامی این مدتی که کاراته در بازی‌های آسیایی حضور داشته همیشه مدال‌آور بوده و اگر بگوییم کاراته نه تنها در بازی‌های آسیایی بلکه در تمامی رقابت‌ها به نوعی عصای ورزش ایران بود، اغراق نکرده‌ایم.


کاراته حالا در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا با ترکیب امیر مهدی‌زاده در وزن ۶۰- کیلوگرم، بهمن عسگری در وزن ۷۵-کیلوگرم، ذبیح اله پورشیب در وزن ۸۴- کیلوگرم و سجاد گنج‌زاده در ۸۴+ کیلوگرم شرکت خواهد کرد. تیم کشورمان در دوره گذشته بازی‌های آسیایی که در اینچئون کره جنوبی برگزار شد به سه مدال طلا (امیر مهدی زاده، سعید حسنی پور و حمیده عباسعلی) دست یافت و امسال نیز می‌تواند این مدال‌ها را تکرار و حتی افزایش دهد.


سومین حضور دختران کاراته در بازی‌های آسیایی


از این 24 سال حضور کاراته‌کاران ایرانی در بازی‌های آسیایی سهم حضور دختران اندک اما پربار بود،. بانوان کاراته‌کار ایران برای اولین بار در سال 2010 بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو به میدان رفتند و اتفاقا در همان سال هم به دو مدال طلا و دو مدال برنز رسیدند. در سال 2014 بازی‌های آسیایی اینچئون هم دختران به میدان رفتند و با کسب یک مدال طلا و دو برنز به کار خود پایان دادند.


حالا در آستانه بازی‌های آسیایی جاکارتا که سومین حضور بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا محسوب می‌شود، تیم ملی کاراته بانوان ایران با ترکیب طراوت خاکسار در وزن ۵۵- کیلوگرم‌، رزیتا علیپور در وزن ۶۱- کیلوگرم، پگاه زنگنه در وزن ۶۸- کیلوگرم و حمیده عباسعلی در وزن ۶۸+ کیلوگرم راهی اندونزی می‌شوند تا در این مسابقات رودروی حریفان قرار بگیرند.


تیم ملی کاراته مردان و زنان چند روز پیش در مسابقات قهرمانی آسیا در اردن شرکت کردند و تیم ملی کاراته مردان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کرد و این امیدواری را به همه خانواده کاراته داد که ملی‌پوشان در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم موفق خواهند بود اما در مقابل نتیجه درخشان مردان تیم ملی کاراته بانوان که اتفاقا هر چهار نماینده ایران به بازی‌های آسیایی در مسابقات قهرمانی آسیا هم شرکت کرده بودند تنها به یک مدال طلای حمیده عباسعلی بسنده کردند و طراوات خاکسار، رزیتا غفاری، پگاه زنگنه که نمایندگان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم هستند از کسب مدال بازماندند.


ووشو؛ میدان سخت برای ساندای ایران


تیم ملی ووشوی ایران در دو بخش ساندا و تالو در بخش مردان و زنان در بازی‌های آسیایی جاکارتا نماینده دارد. ووشو هم مانند کاراته یکی از رشته‌های مدال‌آور ورزش رزمی ایران است و در هر مسابقه و تورنمنت همیشه با دست پر به ایران بازگشته است.‌


تیم ملی ووشوی ایران در این دوره با ترکیب جوان به اندونزی اعزام می‌شود، رضا سبحانی در وزن ۵۶- کیلوگرم، عرفان آهنگریان در وزن ۶۰- کیلوگرم، فرود ظفری در وزن ۶۵- کیلوگرم، محسن محمدسیفی در وزن ۷۰- کیلوگرم ترکیب تیم ملی ووشوی ایران را در جاکارتا تشکیل می دهند.


البته حدف وزن 75 کیلوگرم از بازی‌های آسیایی جاکارتا موضوعی بود که به ضرر ایران تمام شد. در این وزن ساندای مردان ایران در 2 دوره گذشته موفق به کسب 2 طلا و نقره شده بودند اما امسال از سوی میزبان حذف شد و کار ووشوکاران را در جاکارتا کمی سخت کرد.


از 9 ورزشکار اعزامی پنج سهمیه به بانوان ووشوکار اختصاص داده شده است که این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه فدراسیون به ورزش بانوان بوده است. امسال برخلاف تالوی آقایان سه نماینده اعزامی به بازی‌های آسیایی در بخش تالو از بانوان هستند و آن هم به دلیل عملکرد و نتایج قابل قبولی که بانوان ایران در بخش تالو به دست آوردند. زهرا کیانی، هانیه رجبی و فاطمه حیدری نمایندگان ایران در تالو هستند. همچنین در بخش ساندا هم خواهران منصوریان (‌الهه و شهربانو) مسافران جاکارتا شدند.


در دوره گذشته بازی‌های آسیایی اینچئون در بخش ساندا محسن محمد سیفی به مدال طلا،‌ سجاد عباسی به مدال برنز و حمیدرضا لادور به مدال نقره دست پیدا کردند. همچنین الهه منصوریان تنها نماینده بانوان در دوره گذشته به مدال نقره رسید.


جودو؛ اولین‌ها در جاکارتا


اگر بگوییم جودو در ایران پسرفت داشته است اغراق نکردیم. رشته‌ای که در اکثر مسابقات و همچنین دوره گذشته بازی‌های آسیایی ناکام بوده و هیچ دستاوردی به دست نیاورده است. جودوی ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی با 6 نماینده راهی جاکارتا می‌شود. امسال برای اولین بار بانوان جودو در مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور دارند، دنیا آقایی در وزن منهای ۷۰ کیلوگرم و مبینا عزیزی در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم نمایندگان ایران در بخش بانوان هستند. همچنین در بخش مردان سعید ملایی، جواد محجوب، محمد بریمانلو، علیرضا خجسته نمایندگان ایران هستند.


همانطور که گفته شد ایران در چندسال اخیر در جودو موفقیت‌های چشم‌گیری به دست نیاورده و بیشترین تکیه ایران بر روی تک ستاره‌ها بوده است. ستاره‌هایی همچون سعید ملایی و جواد محجوب که در این چندساله بار مدال آوری جودو را بر دوش کشیدند و حالا این انتظار وجو دارد که امسال در بازی‌های آسیایی جاکارتا مدال آور باشند.


ضمن اینکه علاوه بر این، رشته‌هایی مانند پنچاک سیلات، جوجیتسو، سامبو و کوراش هم نخستین حضورشان را در این رویداد تجربه می‌کنند.


بوکس؛‌ سبک وزن‌هایی که جای سنگین وزن‌ها را گرفتند


بدون شک بدترین خبر برای بوکس ایران حذف سه وزن سنگین این رشته ورزشی بود. بوکس ایران سال‌هاست که مدال‌ آورانش از بوکسورهای سنگین وزن بوده و بدون تردید حذف این سه وزن بدترین اتفاق برای این رشته رزمی بود. هم اکنون امید احمدی صفا، سجاد کاظم زاده و شاهین موسوی نمایندگان ایران در جاکارتا هستند و شاید بتوان گفت با وجود قهرمانی از کشور ازبکستان، چین، کره و ژاپن، ایران شانس کمی برای کسب مدال دارد.


انتهای پیام/4057



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته