دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1394 - 16:31
معاون فنی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت خبر داد

ایجاد فضای محرمانه برای مادران در حین زایمان

معاون فنی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه فضای مراکز درمانی باید قابل قبول باشد، گفت: بر این اساس ایجاد فضای محرمانه برای مادران در دستور کار معاونت درمان قرار گرفت که به سرعت نیز در حال پیشرفت است.
کد خبر : 30014

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، علی ماهر در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقای سلامت مادر و نوزاد، گفت: متاسفانه در کشور ما از سال 84 در زمینه کاهش زایمان به روش سزارین غفلت شد و نرخ سزارین به نسبت زایمان طبیعی بالا رفته است به گونه‌ای که کشور ما به یکی از دو کشور اول در این زمینه تبدیل شد. این نرخ از سال 84 تا 92 سیر صعودی بالایی تجربه کرد به همین دلیل یکی از اهداف هشت گانه طرح تحول نظام سلامت، کاهش و نزدیک کردن این آمار به نرمال جهانی و فرهنگ سازی در زمینه انتخاب داوطلبانه ایمن مادران برای زایمان طبیعی است.


وی افزود: طی این سال‌ها توجه ارائه کنندگان خدمات سلامت به انجام زایمان به روش سزارین بیشتر شده بود که این نیز موجب افزایش گرایش مادران به انجام این نوع زایمان شد.


معاون فنی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با بیان اینکه فضای مراکز درمانی باید قابل قبول باشد، گفت: بر این اساس ایجاد فضای محرمانه برای مادران در دستور کار معاونت درمان قرار گرفت که به سرعت نیز در حال پیشرفت است.


وی افزود: استفاده از فضای به وجود آمده در بخش خصوصی برای ایجاد تشویق زایمان طبیعی در دستور کار اداره مامایی و مادر و کودک معاونت بهداشت قرار گرفت تا با تشویق مراکز غیر دولتی انجام زایمان طبیعی افزایش پیدا کند.


ماهر عنوان کرد: خوشبختانه در پایان سال اول ارزیابی‌های انجام داده شده نشان داد در کاهش آمار سزارین موفق بوده‌ایم و انجام سزارین در مراکز دولتی را 5 درصد کاهش دادیم اما این توفیق در بخش غیردولتی خیلی خوب نبود.


ماهر در خصوص برنامه های اجرا شده در زمینه بهبود وضعیت زایمان طبیعی در کشور گفت: ایجاد فضای آموزشی برای مادران و ارائه دهندگان خدمت و افزایش تعداد مراکز که از روش‌های نوین زایمان استفاده می‌کنند به بیش از 220 مرکز از اقدامات انجام شده در این خصوص است. در پایان سال 94 قرار است برنامه‌ مربوط به ایجاد بلوک‌های زایمانی با تکنولوژی جدید و فضای مناسب در امر تسهیل زایمان طبیعی به پایان رسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته