جمعه  09  خرداد  1399
Print Short Link
Zoom In
Zoom Out
آهنچیان:

نیمسال تحصیلی باید تا اتمام آن تداوم یابد

سه شنبه 12 فروردین 1399 ساعت 20:04
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درخصوص سند ۲۰ بندی معاونت آموزشی درباره ادامه نیمسال تحصیلی در وضعیت کنونی کشور گفت: مدیریت ادامه نیمسال تحصیلی که مطلقا باید تا اتمام آن تداوم یابد.

به گزارش گروه دانشگاه‌ خبرگزاری آنا  وزارت علوم، محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم هدف از تنظیم سند و ارسال آن به دانشگاه‌ها اظهار کرد: پیش از هرچیز یادآوری و تأکید می‌کنم که نامه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ معاونت آموزشی به دانشگاه به هیچ وجه در قالب «بخشنامه» نبوده است و در پاسخ به درخواست بعضی دانشگاه‌ها برای بررسی انعطاف بیشتر در مدیریت نیمسال دوم ۹۹-۹۸ تهیه و ارسال شده است.

وی افزود: در این سند تأکید شده است که مدیریت ادامه نیمسال که مطلقاً باید تا اتمام آن تداوم یابد بر عهده معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌ها بر اساس این نامه می‌توانند در صورت لزوم، با انعطاف بیشتری درخواست‌های دانشجویان را در مواردی که در نامه ۱۱ فروردین ذکر شده است بررسی و تصمیم‌گیری کنند.

آهنچیان در پاسخ به این سوال که "آیا در شرایط کنونی حذف نیمسال تصمیم منطقی‌تری نبود؟ " تصریح کرد: حذف نیمسال به دو دلیل ممکن و ضروری نبود؛ اول اینکه در مهرماه ۱۳۹۹ تعداد بسیار زیادی از داوطلبان ورود به دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و کوشش آماده شرکت در آزمون ورودی و ورود به دانشگاه یا به مقطع بالاتری در دانشگاه هستند که این امر مستلزم فارغ‌التحصیلی و خروج نسبت منطقی از دانشجویان کنونی شاغل به تحصیل است.

وی بیان کرد: در صورت حذف نیمسال، عملاً ورود این دسته از داوطلبان به مهرماه ۱۴۰۰ و در حالت خوشبینانه به بهمن ۱۳۹۹ موکول می‌شد که حتماً مورد اعتراض به حق آنها قرار می‌گرفت. دوم اینکه دانشجویان زیادی هستند که مخالف حذف نیمسال هستند. آنها برای آینده خود برنامه‌ریزی کرده‌اند و حذف نیمسال در حالت خوشبینانه یک سال دانش‌آموختگی آنان را به تعویق می‌انداخت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، با بیان اینکه سلامتی و حفظ جان دانشجویان اهمیت بیشتری از تعویق فارغ‌التحصیلی آنان دارد، عنوان کرد: برای معاونت آموزشی وزارت علوم، ارزش و قدر سلامتی و حفظ جان دانشجویان از هر امری مهم‌تر و ارزشمندتر است. در حقیقت چنانکه که در نامه ۱۱ فروردین ماه ذکر شده است توجه و تمرکز اصلی آن سند در درجه نخست بر برنامه‌ریزی و اقدام برای حفظ جان دانشجویان و در درجه بعدی تداوم فرایند آموزش آن هم با حفظ کیفیت لازم است.

وی افزود: به همین دلیل بر استفاده از آموزش‌های غیرحضوری و به ویژه آموزش‌های الکترونیکی تاکید شده است و بسیاری از دانشگاه‌ها هم‌اکنون در این زمینه وارد شده‌اند و در برخی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تا ۹۰% کلاس‌ها به شیوه الکترونیکی برگزار می‌شود.

 آهنچیان در پاسخ به این پرسش که "اگر دانشجویی به هر دلیل مایل به ادامه دادن نیمسال خود نشود بر اساس نامه اخیر به دانشگاه‌ها، چگونه می‌تواند اقدام کند؟ " گفت: ممکن است گروهی از دانشجویان به دلایلی مایل به ادامه نیمسال جاری نباشند. آنها باید درخواست خود به همراه دلیل درخواست برای حذف نیمسال را به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه خود تحویل دهند تا پس از بررسی های لازم، نتیجه درخواست وی مشخص شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در پاسخ به سوالی درخصوص آنکه "آیا دانشجویان بر اساس انعطاف جدیدی که در مقررات داده شده است می‌توانند درخواست مهمانی به شهر محل اقامت خود داشته باشند؟ " بیان کرد: روشن است که هر دانشگاه ظرفیت معینی برای پذیرش دانشجو دارند. اگر فرض کنیم که بر اساس تصمیمات ملی، برنامه حضوری آموزش در دانشگاه‌ها در طول همین نیمسال که تا هفته نخست تیرماه ۱۳۹۹ ادامه دارد مجدداً دایر شد، دانشگاه‌ها مقصد یا مورد درخواست مهمانی دانشجو بر اساس ظرفیت کلاس و آزمایشگاه و سایر فضاهای یادگیری در صورت بومی بودن دانشجو درباره آن تصمیم گیری می‌کنند. در غیر این صورت یعنی اگر تا پایان نیمسال برنامه آموزش به روش غیرحضوری تداوم پیدا کند که موضوع درخواست مهمانی منتفی است؛ زیرا دانشجو هر کجای ایران که باشد می‌تواند به روش الکترونیکی در دانشگاه محل تحصیل خود نیمسال تحصیلی خود را به پایان برساند.

انتهای پیام/4129/

http://ana.ir/i/480464
رشته‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌شود

رشته‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها سامان‌دهی می‌شود

معیارهای سطح‌بندی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود

معیارهای سطح‌بندی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود

نظارت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در مسیر بین‌المللی‌سازی

نظارت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در مسیر بین‌المللی‌سازی

هدف از طرح سطح‌بندی دانشگاه‌ها ایجاد رقابت سالم است

هدف از طرح سطح‌بندی دانشگاه‌ها ایجاد رقابت سالم است

میان‌رشته‌ای‌ها باید درپی حل مسأله باشند

میان‌رشته‌ای‌ها باید درپی حل مسأله باشند

تلفیق آموزش با تربیت و پژوهش از ویژگی‌های سند راهبردی گروه علوم حوزه‌ای

تلفیق آموزش با تربیت و پژوهش از ویژگی‌های سند راهبردی گروه علوم حوزه‌ای