دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1397 - 07:07
آنا از سرنوشت پول‌های واریزی به حساب زیباکلام گزارش می‌دهد؛

توضیحات 11 صفحه‌ای زیباکلام به قوه‌قضاییه/ مردم هنوز برای کرمانشاهی‌ها پول واریز می‌کنند

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه که دو هفته پیش برای ارائه توضیح نسبت به پول‌های جمع‌آوری شده برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه به دادستانی احضار شده بود، می‌گوید که برای دادستانی 11 صفحه توضیحاتی نوشته است اما هنوز مردم به حسابش پول واریز می‌کنند.
کد خبر : 299214

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، نزدیک به 9 ماه از زمین لرزه 7 ریشتری که 21 آبان سال گذشته کرمانشاه را لرزاند، می‌گذرد. بسیاری از خانوارهای کرمانشاهی در این زمین‌لرزه بی‌خانمان و آواره شدند، همین بهانه کافی بود تا سلبریتی‌ها و چهره‌های مطرح سیاسی، فرهنگی و ورزشی برای جمع آوری کمک‌های مردمی پیش قدم شوند. تعداد شماره‌ حساب‌ها برای جمع آوری پول در مدت کوتاهی به بیش از 60 شماره حساب رسید و هر کس براساس تصمیم‌گیری و نظر خود برای کرمانشاه دست به کار شد و البته برخی هم به نام کرمانشاه و به کام خود از این پول‌ها بهره‌برداری کردند.


این اتفاق تا آنجا پیش رفت که اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران در یک نشست خبری از مذاکره سازمان مدیریت بحران با دادستان کل کشور خبر داد و خواستار ورود قوه قضاییه به موضوع حساب بانکی افراد صاحب نفوذی شد که برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه پول جمع‌آوری کرده‌اند.


علی دایی، صادق زیبا کلام و نرگس کلباسی به عنوان سه چهره شاخص در جمع کمک‌های مردمی روی هم چیزی حدود ٢٠ میلیارد تومان در حساب‌هایشان جمع آوری کردند؛ البته فقط همین سه نفر نبودند و آنگونه که مسئولان هلال‌احمر و دادستانی اعلام کرده‌اند، ٨٣ حساب از سوی افراد مشهور جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام شد که در مجموع هم چیزی حدود ٣٥ میلیارد تومان پول به آنها واریز شده است. این عدد در کنار حدود ٦٥ میلیارد تومانی که به حساب‌های رسمی هلال احمر واریز شد یعنی چیزی ١٠٠ میلیارد تومان کمک مردمی! آنهم در این شرایط اقتصادی کشور. با این پول می‌شد به هر خانوار زلزله زده، در آن شرایط بحرانی که حتی کانکس هم به سختی به دستشان می‌رسید، ٣.٥ میلیون تومان کمک نقدی داد، البته هلال احمر جدا از کمک‌هایش، کل پول کمک مردمی را به صورت نقدی و به هر خانوار ٢ میلیون تومان کمک کرد اما سلبریتی‌ها ترجیح دادند پول‌ها را در حساب‌هایشان نگه دارند و شاید هم از آن سود بگیرند.


یکی از سلبریتی‌ها که در روزهای اول اعلام شماره حساب حدود 3 میلیارد تومان به حسابش واریز شد و البته به گفته او هنوز هم واریز مردم به این حساب ادامه دارد و حساب بلوکه و مسدود نشده است، صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، بود.


این استاد دانشگاه در مورد آخرین جزئیات اقدامات گروه دانشگاه در دهکده امید استان کرمانشاه به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید: از آبان ماه تاکنون حدود 15 گزارش از عملکرد ساخت و ساز در کرمانشاه در صفحه اینستاگرامم منتشر کردم، حتی در برخی گزارش‌ها جزئیات را مو به مو تشریح کردم که چقدر پول جمع آوری شده، چه اقدامات و هزینه‌هایی داشتیم و می‌خواهیم در آینده چه کاری انجام دهیم.


وی ادامه داد: دو ماه پیش در اخبار اعلام کردند که به دستور یکی از مقامات قضایی حساب علی دایی را مسدود کردند و قرار است حساب سلبریتی‌های دیگر را هم مسدود کنند البته من نذر کردم حساب مرا هم ببندد تا از این کار خلاص شوم اما حدود دو هفته پیش از سوی قوه‌قضاییه احضار شدم و این احضاریه خیلی برایم عجیب بود زیرا که در طول این مدت مصاحبه‌ یا مقاله‌ای نداشتم که به دلیل آن احضار شوم.


زیبا کلام با اشاره به 4 پرونده علیه خود در دستگاه قضایی به جرم تبلیغ علیه نظام، گفت: وقتی دوباره مرا به دادستانی احضار کردند با کمال تعجب متوجه شدم احضارم به واسطه پول جمع‌آوری شده برای دهکده امید بود.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: حدود 11 صفحه کامل بازپرسی انجام دادم به طوری که ریز جزئیات اقدامات صورت گرفته در دهکده امید را برای دادستان شرح دادم ولی در انتهای بازپرسی جمله‌ای نوشتم که باعث شگفتی دادستان شد و نوشتم من یک گوسفند پروار نذر کردم که دادستان رای به بسته شدن این حساب بدهد.


زیباکلام با اشاره به اینکه تاکنون هیچ دخل و تصرفی در آن حساب صورت نگرفته و همه هزینه‌ها مشخص است، افزود: فکر نمی‌کنم بتوانند مرا به اتهام حیف و میل و تصرف اموال عمومی محاکمه کنند ولی دادستان می‌تواند رای به عدم صلاحیت من در ادامه این فعالیت بدهد و اعلام کند که من صلاحیت هزینه کرد این سه میلیارد را ندارم و باید مصادره شود.


نمی‌توانم حساب بانکی را ببندم!


این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه چرا شخصا حساب بانکی را نمی‌بندید و از مردم درخواست نمی‌کنید که دیگر به این حساب پول واریز نکنند، گفت: به دلیل اشک‌های دخترم و اعتماد مردم کرمانشاه نمی‌توانم شخصا حساب را ببندم و دیگر به این کار ادامه ندهم، زیرا اولین بار، برخلاف روال همیشگی است که مسئولان از تهران بشینند و دستور بدهند که برای شهرستان دیگر چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.


زیباکلام با بیان اینکه نگاه مردم و هموطنان کرد زبان روستای سراب ذهاب قادری استان کرمانشاه باعث شد این مسئولیت را بپذیرم و تا پایان به آن ادامه دهم، افزود: استراتژی من این است که با همکاری گسترده با هموطنان کردزبان و سمن‌‌های کرد اعم از دانشگاهی و غیر‌دانشگاهی، کرمانشاه را بازسازی کنیم.


وی معتقد است: شخصا کار را به کردها سپردم و فقط نظارت می‌کنم، هموطنان کرد مسئول اجرای این پروژه هستند و دلم نمی‌خواهد کاری که از سوی این عزیزان در کشور در حال انجام است به چنین سرنوشتی دچار شود.


این استاد دانشگاه در مورد اشک‌های دخترش هم گفت: وقتی در آبان ماه بعد از زلزله کرمانشاه این حساب را باز کردم فکر می‌کردم مردم در نهایت 10 میلیون تومان پول به حسابم واریز کنند و با ارسال آن برای دوستانم در کرمانشاه بتوانم شیرخشک و لوازم بهداشتی و دارو برای زلزله زدگان تهیه کنیم اما پس از 48 ساعت مردم بیش از 1 میلیارد تومان به این حساب واریز کردند و شبی که ما در کرمانشاه بودیم نیمه شب دخترم مرا بیدار کرد و گفت پول از یک میلیارد تومان گذشته و اشک در چشمانش حلقه زد و گفت می‌ترسم اعتماد مردم را از بین ببری و دوست ندارم اعتماد مردم به یک استاد دانشگاه از بین بروند، اما به او گفتم خدا کمک می‌کند و به بازپرس گفتم به دلیل اعتمادی که مردم و به ویژه کردها به من داشتند نمی‌توانم حساب را ببندم.


زیباکلام با بیان اینکه کار من تاریخ تحولات ایران و نوشتن و تدریس تاریخ است، شاید ساخت و ساز دهکده امید هم یکی از تحولات ایران شود، ادامه داد: این زلزله در کرمانشاه و سرپل ذهاب نیامده بلکه این زلزله در وسط زندگی صادق زیبا کلام آمده زیرا زندگی آکادمیک من برای رسیدگی به این کارها فلج شده است و جلسات و سفرهای بسیاری برای پیگیری ساخت و ساز در دهکده امید انجام دارم و ساعت‌ها با متخصصان و دانشگاهیان و مسئولان جلسه داشتم.


مردم بخواهند پول را به ستاد بحران تحویل می‌دهم


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برخلاف سایر سلبریتی‌ها من بغض و کینه‌ای نسبت به مسئولان دولتی کشور ندارم و از همان ابتدا دست همکاری به سمت بنیاد مسکن، استانداری کرمانشاه و محیط زیست و وزارت کشور دراز کردم البته ستاد مدیریت بحران مقداری خط و نشان برای من کشیدند اما به آنها گفتم من دعوایی با شما ندارم و اگر مردم از من بخواهند پول را به ستاد بحران و آقای نجار تحویل بدهیم من این کار را می‌کنم چون این پول برای من نیست.


زیباکلام در مورد انتقادات بسیاری از مردم در مورد نحوه هزینه کرد پول‌های جمع آوری شده نیز تصریح کرد: مردم انتقادات بسیاری به من داشتند که ما این پول را دادیم که شیرخشک بخری و ندادیم که کتابخانه بسازی. ما به شما پول دادیم که به همه زلزله زده‌ها کمک کنی نه اینکه فقط در یک روستا هزینه کنی. همه این انتقادات وارد و درست است اما به هر حال این تصمیم در آبان ماه پس از حضور در کرمانشاه گرفته شد زیرا من رفته بودیم که به خواسته‌های مردم عمل کنم و کانکس و شیرخشک و چادر و لوازم بهداشتی بخرم اما هموطنان کرد چشمان مرا به واقعیت مهمی باز کردند.


وی ادامه داد: ما از منطقه سعادت آباد تهران نمی‌توانیم کرمانشاه فرو رفته در فقر را ببینیم اما این زلزله باعث شد پرده کنار رود و توانستم با تمام وجود فقر را با چشمان خود ببینم، بسیاری از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه کرمانشاه از من خواستند گول این موج را نخورم و کانکس نخرم زیرا با این کار دشت ذهاب به دشتی از آهن پاره‌ها تبدیل خواهد شد بنابراین ما برای بلندمدت تصمیم گیری کردیم.


زیباکلام یادآور شد: علی‌رغم انتقادات و فحاشی‌های بسیاری که نسبت به من صورت گرفت، هنوز هم برخی از مردم برای کمک به مردم زلزله‌زده کرمانشاه به این حساب پول واریز می‌کنند و حسابم بلوکه نشده است. البته علاوه بر شرح 11 صفحه‌ای عملکرد و گزارش صورت حساب به دادستان اعلام کردم که مستندات و اسناد دریافت‌ها، هزینه‌ها و مخارج به صورت مکتوب موجود و قابل ارائه به دادستانی است.


این استاد دانشگاه در مورد اینکه اگر دولت و قوه‌قضاییه از شما بخواهد که به صورت داوطلبانه پول‌های جمع آوری شده در حساب خود را واگذار کنید آیا این کار را انجام می‌دهید، گفت: در صورتی که به من پیشنهاد کنند این پول را به آنها بدهم هرگز این کار را نمی‌کنم زیرا در نتیجه اعتماد عمومی مردم این پول به حساب شخصی من وازیر شده است اما اگر قوه قهریه هم این پول را بگیرد من نمی‌توانم کاری انجام بدهم.


انتهای پیام/4009/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته