دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بهترین برنامه سم‌زدایی چیست؟

هر روز در سایت‌های مختلف، برنامه‌های جدیدی برای سم‌زدایی ارائه می‌شود اما بهترین برنامه برای سم‌زدایی کدام است؟
کد خبر : 298868

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، هر روز در سایت‌های مختلف، برنامه‌های جدیدی برای سم‌زدایی ارائه می‌شود، اما بهترین برنامه برای سم‌زدایی کدام است؟ این سؤال، ذهن بسیاری از ورزشکاران را درگیر خود کرده است. به همین منظور در این مقاله، ضمن بررسی همه برنامه‌ها به صورت تخصصی، قصد داریم همراه باهم ببینیم که بهترین برنامه برای انجام سم‌زدایی چیست؟


سؤالات مرتبط با سم‌زدایی


بهترین برنامه سم‌زدایی کدام است؟


بهترین محصولات و غذا‌ها برای سم‌زدایی چیست؟


آیا باید به صورت منظم سم‌زدایی انجام دهیم؟ چرا؟


از برنامه سم‌زدایی چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم؟


آیا سم‌زدایی برای ورزشکاران و بدنسازان هم مفید است؟


جنبه‌های مختلف برنامه سم‌زدایی چیست؟


یک برنامه سم‌زداییِ فوق‌العاده، باید دارای جنبه‌های مختلفی باشد تا فرد بهترین نتیجه را از آن برنامه بگیرد. یادتان باشد که همیشه برای سم‌زدایی، سه جنبه زیر را در نظر بگیرید. در ادامه، همه این سه مورد را به صورت جامع توضیح خواهیم داد:


۱ پاکسازی سم‌ها و مواد اضافه بدن


۲ کاهش قرار گرفتن در معرض سموم


۳ خوردن مواد غذایی مفید در دوره پاکسازی بدن


بخش اول: پاکسازی سم‌ها و مواد اضافه بدن


قدم اول: در اولین قدم باید مسیر کانال‌های پاکسازی، به‌خصوص انتهای روده بزرگ را باز کنید. این نوع پاکسازی معمولاً با ملین‌های گیاهی انجام می‌گیرد، اما می‌توان از آب‌درمانی نیز برای باز کردنِ روده بزرگ استفاده کرد. به همین علت به‌عنوان اولین قدم باید این مجاری را باز کنید تا تمامی مواد زائد، کاملاً از بدن خارج شوند. این فرایند معمولاً ۲ یا ۳ روز زمان خواهد برد.


قدم دوم: بعد از پشت سر گذاشتن قدم اول می‌توانید به‌سراغ قدم دوم یعنی پاکسازی مواد سمی از کلیه، کبد، خون و پوست بروید. مصرف دم‌نوش‌های گیاهی این کار را برایتان انجام خواهد داد؛ مثلاً گیاهان تلخی مثل قاصدک برای پاکسازی کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


گیاهانی مثل جعفری و بومادران نیز برای پاکسازی کلیه‌ها استفاده می‌شود؛ البته بهترین شیوه استفاده از این گیاهان به شکل دم‌نوش است. گیاهانی مانند شبدر قرمز، قاصدک و گیاه بابا آدم نیز برای پاکسازی خون و دیگر بخش‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند نیز بعد از بازکردن مسیر دستگاه گوارش به مدت ۴ تا ۷ روز ادامه پیدا خواهد کرد تا به نتیجه مطلوبتان برسید.


بخش دوم: کاهش قرار گرفتن در معرض سموم


این بخش ارتباط مستقیم با بخش اول و دومِ سم‌زدایی خواهد داشت. این مراحل را باید از ابتدا تا انتهای برنامه سم‌زدایی‌تان در نظر داشته باشید و انجام دهید.


به‌طور کلی بدن ما در معرض دو نوع سم قرار دارد:


۱ طبیعت
۲ مواد غذاییِ مصرفی


نکات کاربردی برای مقابله با سموم


زمانی‌که با مواد شیمیایی سرو کار دارید، باید حسابی مراقب خودتان باشید؛ حال این ماده شیمیایی می‌تواند رنگ، شوینده‌ها یا نرم‌کننده‌ها باشد، هرگاه در معرضِ این مواد شیمیایی قرار گرفتید، یا مشغول رنگ‌کردنِ جایی بودید، حتماً از ماسک استفاده کنید.


مراقب مواد شیمیایی مثل رنگ‌های خوراکی باشید و مصرف آن‌ها را کاهش داده و یا به کلی قطع کنید.


در دوره سم‌زدایی، از مصرف غذا‌های فرآوری‌شده خودداری کنید و به‌سراغ غذا‌های طبیعی مانند میوه‌ها و سبزیجات به مقدار زیاد بروید. کربوهیدرات و پروتئینی که دریافت می‌کنید نیز باید تا حد امکان طبیعی و پاک باشد.


نوشیدنی‌های خود را به آب، چای، شیک سبزیجات و میوه‌ها محدود کنید.


بخش سوم: خوردن مواد غذایی مفید در دوره پاکسازی بدن


سلول‌های بدنتان به صورت مستمر، درحال جایگزینی هستند؛ مثلاً بعضی از سلول‌ها چند روزه و بعضی از آن‌ها ماهانه جایگزین می‌شوند. اگر تغذیه مناسبی نداشته باشید، بی‌شک دیگر سلول‌هایتان قابل جایگزینی نخواهند بود. یادتان باشد که در دوره سم‌زدایی، بعضی از این مواد غذایی از بدنتان دفع شده و بیش از پیش نیاز به جایگزینی این مواد مورد نیاز خواهید داشت.


آیا باز کردن روده قبل از شروع پاکسازی ضروری است؟


بسیاری از مردم این کار را لازم نمی‌دانند؛ زیرا با خودشان می‌گویند که همین حالا هم روده و معده‌ام فوق‌العاده کار می‌کند، چرا باید چنین کاری را انجام بدهم؟! این در حالی است که با وجود فست‌فود‌هایی که این روز‌ها جای غذا‌های سالم را گرفته، کسی نیست که تا حد کمی هم شده، یبوست نداشته باشد. با حذف این مرحله مهم، ممکن است مواد زائدی که مشغول حذف آن‌ها هستید، از طریق دیواره روده، دوباره جذب شود!


بهترین شیوه برای پاکسازی روده؟


احتمال اینکه مواد اضافه داخل روده بزرگ گیر کرده باشد زیاد است، بنابراین ابتدا باید این مواد را از مسیر بردارید. دومین قدم نیز این است که از گرفتگی مجدد آن جلوگیری کنید. بهترین راه باز کردنِ مسیر روده و دستگاه گوارش، استفاده از گیاهان داروییِ ملین است. قدم دوم نیز با نوشیدن آب کافی و مصرف میوه و سبزیجات میسر خواهد بود.


ملین‌های گیاهی


گیاهان بسیاری برای پاکسازی بدن وجود دارد؛ خوشبختانه این مواد ایمن بوده و ضرری برایتان نخواهد داشت.


نکته: اگر مشکل هاضمه دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتماً پیش از سم‌زدایی و استفاده از ملین‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین هیچ‌گاه بیشتر از یک هفته از ملین استفاده نکنید.


استفاده از ملین‌ها


بهترین شیوه برای استفاده از ملین‌ها این است که گیاهان مورد نظرتان را به شکل پودر تهیه کرده و داخل کپسول ژلاتینی بریزید. این نکته باعث می‌شود که گیاه ملین تا رسیدن به انتهای مجاریِ روده باز نشود. در صورتی‌که بعد از مصرف آن نتیجه نگرفتید، دوز گیاه را افزایش دهید.


۱ تا نتیجه‌بخش‌شدنِ این راهکار، هر ۲ یا ۳ ساعت یکی از این قرص‌ها را بخورید؛


۲ بهتر است بازکردنِ مسیر گوارشتان را با ۱ تا ۳ کپسول شروع کنید؛


۳ بعد از اینکه حس کردید ملین‌ها اثر نکرده، هر ۲ تا ۳ ساعت یک قرص دیگر مصرف کنید و نهایتاً سه کپسول دیگر میل کنید؛


۴ برای مابقیِ هفته، ۲ تا ۳ بار دیگر با همان دوز قبلی کپسول را درست کرده و بخورید تا بخش اول دوره سم‌زدایی‌تان کامل شود.
قدم دوم: پاکسازی کبد، کلیه و جریان خون


بعد از اینکه مسیر روده به کلی باز شد، بهتر است به سراغ پاکسازی اجزای بدن از سموم بروید. راحت‌ترین کار این است که از گیاه مورد نظرتان دمنوش درست کرده و ۱-۲ فنجان از آن را به صورت روزانه میل کنید.


پاک‌کننده کبد


این گیاهان دارای مزه تلخ بوده و کبد را پاکسازی می‌کند. این گیاهان را می‌توانید به شکل دمنوش میل کنید؛ مثلاً ریشه گیاه قاصدک و بومادران را به صورت دم‌کرده مصرف کنید و از فواید فوق‌العاده این دمنوش بهره ببرید.


پاکسازی کلیه


گیاهان مفید برای کلیه‌ها دارای مزه متوسط نه تلخ و نه شیرین بوده و ادرار‌آور هستند. گیاهانی که برای این کار می‌توانید استفاده کنید شامل برگ جعفری، ریشه قاصدک، گیاه بومادران و ابریشم ذرت می‌شود. دقت کنید که همراه این گیاهان آب کافی بنوشید.


پاک‌کننده خون


بسیاری از گیاهانی که برای کبد و کلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، جریان خون را نیز پاکسازی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که از ریشه قاصدک، شبدر قرمز، ریشه بابا آدم، سیر و ریشه شیرین‌بیان استفاده کنید.


آیا برنامه سم‌زدایی برای ورزشکاران و بدنسازان مفید است؟


ورزشکاران و بدنسازان هم می‌توانند مانند دیگر افراد برای حفاظت از بدنشان از برنامه سم‌زدایی استفاده کنند و از فواید آن بهره ببرند. یادتان باشد که سم‌ها می‌توانند بر عملکرد و سرعت ریکاوریِ بعد از تمرینات ورزشی‌تان تأثیر زیادی بگذارند.


مشکلاتی مانند سردرد، کمبود انرژی، خارش پوست، ضعف دستگاه ایمنی بدن، ریکاوری کُند و حتی مشکلات مربوط به مفاصل می‌تواند به خاطر سموم جمع‌شده داخل بدنتان باشد. اگر می‌خواهید عملکرد بهتری در باشگاه داشته باشید، باید به صورت منظم سم‌زدایی انجام دهید.


چه توقعی از برنامه سم‌زدایی داشته باشیم؟


بعد از پایان دوره سم‌زدایی، حس خوب و انرژی‌تان چند برابر می‌شود. همچنین شما با انجام سم‌زدایی، از بالا رفتن سنتان جلوگیری کرده و باعث می‌شوید تا جوان‌تر به نظر برسید.


منبع: فیتامین


انتهای پیام/4001


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب