دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ولایت عشق چگونه ولایت عشق شد؛

ارتباط سه ضلع حیدریان، رضاداد و لاریجانی در عدم نمایش چهره معصومین (ع)

کارگردان «ولایت عشق» درباره لحظه نمایش سکانس‌های مربوط به امام رضا (ع) خاطرات جالبی تعریف کرد.
کد خبر : 298340

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری آنا، پرداختن به موضوعات تاریخ اسلام و توجه به زندگی و سرگذشت ائمه معصومین و روایت زندگی آنها از دیرباز مورد توجه پژوهشگران، مورخین و ... قرار داشه است. در این راستا و پس از سال‌ها روایت‌‌های گوناگون از ویژگی‌های اخلاقی و معجزات امام رضا (ع)، رسانه ملی در دوران مدیریت علی لاریجانی در اقدامی قابل توجه، سریال «ولایت عشق» را با موضوع زندگی علی‌‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده تولید کرد.


«ولایت عشق» در سال 1379 از شبکه سراسری یک سیما روی آنتن رفت و با موضوعات مختلفی از جمله چگونگی زندگی امام هشتم شیعیان آغاز و با آوردن امام به مرو و دوران سخت نیابت ایشان ادامه پیدا کرد و با نحوه کشته شدن امام رضا (ع) به پایان رسید.


سریال «ولایت عشق» که به عنوان یکی از پربازیگرترین سریال‌ها از آن یاد می‌شود، هنرمندانی از جمله: فرخ نعمتی در نقش علی بن موسی الرضا (ع)، محمد صادقی در نقش مأمون عباسی، مریلا زارعی در نقش همسر عمرو بن رجاء، دانیال حکیمی در نقش عمرو بن رجا، اکبر زنجانپور در نقش فضل ابن سهل، بیژن امکانیان در نقش ابن عقیل، مرحوم داوود رشیدی در نقش فضل بن ربیع، فتحعلی اویسی در نقش رجاء ابن ابی ضحاک، رامبد جوان در نقش امین عباسی و فریماه فرجامی در نقش زبیده و .... ایفای نقش کرده‌اند.


در این راستا دلایل مختلفی می‌تواند ماندگاری یک نقش را تضمین کند؛ یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری قهرمان‌سازی یک شخصیت است و حال اگر شخصیت این قهرمان یکی از معصومین ما یعنی امام رضا (ع) هم باشد، ماندگاری آن نقش را چندین برابر خواهد کرد.


مهدی فخیم‌زاده کارگردان «ولایت عشق» در بخشی از خاطرات خود درباره ساخت این سریال گفته بود: علی لاریجانی رئیس وقت سازمان صداوسیما پس از پایان تصویربرداری سریال «تنهاترین سردار» دستور دادند که سریال امام رضا (ع) را بسازم و تمام نیروهایی که در پروژه «تنهاترین سردار» حاضر بودند به سریال «ولایت عشق» بروند و از همان ابتدا از من خواستند که «ولایت عشق» را بدون حرف و حدیث تولید کنم.


وی افزود: کاراکتر مأمون در «ولایت عشق» که نقش آن را محمد صادقی بازی کرده است، با آنچه در تاریخ از او ذکر شده کاملاً تفاوت دارد. گفته می‌شود چهره‌ای آبله‌گون و سری تراشیده داشته و در عین حال باسواد هم بوده است. برای نقش مأمون ابتدا فریبرز عرب‌نیا به ذهنم آمد، اما به نتیجه نرسیدیم یعنی بر سر قیمت دستمزد توافق نکردیم. در آن زمان بالاترین مبلغی که به بازیگران دادیم، ماهی 300 هزار تومان بود که به اکبر زنجانپور و داوود رشیدی دادیم.


کارگردان «ولایت عشق» تصریح کرد: یکی از دلایلی که برای ساخت سریال «ولایت عشق» مردد بودم، این بود که فکر کردم نمی‌توانم در مورد کسی سریال بسازم که نمی‌توانم او را نشان دهم. در مورد این موضوع کمی بحث شد و شورای تاریخ اسلام چند جلسه برگزار کرد و بعد به من گفتند می‌توانیم چهره امام را نشان دهیم اما خودم عقب‌نشینی کردم. با خودم گفتم از کدام بازیگر می‌توانم در این نقش مهم استفاده کنم و مردم هم آن را باور کنند؟ چون هر کدام از ما از اماممان یک جور تصور داریم، با خودم کلنجار رفتم و در نهایت پشیمان شدم.


فخیم‌زاده خاطره جالبی را درباره سکانس نمایش چهره امام رضا (ع) گفته بود: در «ولایت عشق» تا شبی که سکانس‌های مربوط به امام رضا (ع) پخش شود، هیچ‌کس در این باره چیزی نمی‌دانست و فقط من، محمدمهدی حیدریان، علیرضا رضاداد و علی لاریجانی می‌دانستیم که قرار است در این قسمت سکانسی از امام معصوم پخش شود که چهره آن دیده نمی‌شود. برای کارگردانی «ولایت عشق» از ابتدا گفتم نمی‌توانم درباره فردی سریالی بسازم که خودش حضور نداشته باشد و کار به اینجا کشید که به این روش عمل کردیم و از این طریق جلوی هجمه انتقادها را گرفتیم. حتی شبی که این سکانس پخش شد نگران بازخوردهایش بودیم و در قسمت 6 آیت‌‌الله مکارم شیرازی نامه‌ای به تلویزیون نوشت و از تولید این سریال تقدیر کرد و همان شب تلویزیون، نامه‌شان را پخش کرد و لاریجانی هم درباره آن صحبت کرد. این تائید باعث شد تا آنچنان هجمه‌ای به «ولایت عشق» وارد نشود و اگر به جای تائید توبیخ‌مان کرده بودند، دیگر نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتاد.


صدای ماندگاری که جایگزین چهره ماندگار شد


تا پیش از تولید و پخش سریال «ولایت عشق» در کارهایی مثل امام علی (ع) و تنهاترین سردار، هیچ صدایی از نقش‌های معصومین پخش نمی‌شد؛ اما در این سریال مهدی فخیم‌زاده دست به کار تازه‌ای زد و از فرخ نعمتی برای این نقش استفاده کرد و با توجه به متفاوت بودن جنس صدای این بازیگر، دیالوگ‌ها خیلی واضح بیان و باعث شد تا بیشتر صدای این بازیگر را با این نقش بشناسند و در یادها ماندگار شود.


در زمانی که قرار شد از فرخ نعمتی برای نقش امام رضا (ع) استفاده شود، صحبت‌های زیادی مبنی بر اینکه آیا قرار است علاوه بر صدا، چهره وی هم نمایان شود، مطرح شد که در نهایت تصمیم گرفته شد تنها از صدای فرخ نعمتی استفاده شود و چهره‌اش را با هاله‌ای از نور بگیرند در حالی که خود او ایفاگر این نقش بود.


فرخ نعمتی در گفت‌وگویی که پیش از این انجام داده بود، درباره ماندگاری ولایت عشق گفته بود: وجود خود امام رضا (ع) باعث شد این نقش و «ولایت عشق» هنوز هم بعد از سال‌ها در خاطره‌ها باقی بماند. اگر بتوانیم از تجربه‌هایی که به دست می‌آید، زمینه‌های تازه‌ای را به وجود بیاوریم مانند همه جای دنیا موفق هستیم و اگر ما می‌توانستیم به این موضوع اتکا کنیم شاید امروز «ولایت عشق» منحصر‌به‌فرد نبود.


انتهای پیام/4073


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته