دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نعمتی در گفتگو با آنا:

برنامه‌سازان، معنی دانشگاه بودن تلویزیون را درست نفهمیده‌اند

بازیگر سریال «ولایت عشق» گفت:برخی مدیران و برنامه‌سازان تلویزیون، سخن امام خمینی(ره) مبنی بر دانشگاه بودن تلویزیون را درست متوجه نشده‌اند.
کد خبر : 346033
IMG20561000.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از مهم‌ترین نکاتی که رهبر معظم انقلاب در جلسه اخیر خود با کارگردانان، تهیه‌کنندگان، بازیگران و نویسندگان سریال‌های تلویزیونی مطرح فرمودند، «پرداخت درست و هنرمندانه» به سوژه‌های مهم در سریال‌های تلویزیونی است. موضوعی که اگر از سوی هنرمندان کاربلد دنبال شود، می‌تواند به خلق آثار پرمحتوا و خاطره‌انگیز بینجامد.این فرایند نیازمند بهره‌گیری از تجارب نیروهای خبره در این عرصه است.


فرخ نعمتی بازیگر نام‌آشنای سینما، تئاتر و تلویزیون است که برای مخاطبان تلویزیون با ایفای نقش در سریال‌های ماندگاری همچون خانه سبز، ولایت عشق، روشن‌تر از خاموشی، سال‌های مشروطه، مدار صفر درجه و آسمان من شناخته می‌شود. نعمتی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره برخی تجارب ماندگار خود در حوزه سریال‌های تلویزیونی نکاتی را مطرح کرد که در ادامه آن را از نظر می‌گذرانید:


قرار بود ساکن «خانه سبز» شوم اما نشد!


وی درباره ماندگاری نقشش در سریال «خانه سبز» عنوان کرد: مردم آن مجموعه را خیلی دوست داشتند. خسرو شکیبایی یکی از محبوب‌ترین بازیگران و آن مجموعه هم یکی از موفق‌ترین کارهای بیژن بیرنگ و مهران رسام بود. وقتی که به آن مجموعه دعوت شدم، بنا بود به عنوان پدر بچه به خانواده برگردم و دوباره کانون خانواده تشکیل شود، متأسفانه من درگیر کار دیگری بودم و نمی‌توانستم برای مدت طولانی کنار دوستان باشم.


خانه سبز


نعمتی ادامه داد: به همین دلیل، آن طرح عوض شد؛ یعنی بنا بود به اسم «یک پدر سبز» ساخته شود اما بعداً تبدیل به «هویت سبز» شد که طی آن من از قصه بیرون رفتم و اسماعیل محرابی به عنوان معلم آن بچه وارد قصه شد و بقیه نقش به آن شکل ادامه پیدا کرد. مردم کل مجموعه را پسندیدند. شما هر وقت که یک بازی خوب دیدید، مطمئن باشید که یک نقش خوب قبلاً نوشته شده است. یک کار پرطرفدار یقیناً متن و اجرای خوبی داشته است.


بازیگر فیلم «یتیم‌خانه ایران» با گلایه از اینکه متأسفانه در تلویزیون ساده‌انگارانه با مسئله پخش برنامه‌های فاخر برخورد می‌شود گفت: الان برنامه‌سازی‌های تلویزیون مشخص نیست، مثلاً دو جوان بی‌تجربه در برنامه‌ای راجع به مسائلی که برای اولین بار به گوش‌شان خورده با همدیگر صحبت کرده و مخاطبان را نصیحت می‌کنند! این اسمش شده برنامه‌سازی! مگر برنامه‌های گفتگومحور چقدر جواب می‌دهد؟


 سخن امام خمینی (ره) در باره تلویزیون را بد متوجه شدیم


نعمتی عنوان کرد: امام خمینی(ره) در سخنانشان گفته‌اند که تلویزیون باید دانشگاه باشد. اما گویا برداشت برخی برنامه‌سازان از این گفته ایشان این است که باید در تلویزیون بنشینیم و به مردم درس بدهیم! 80 درصد برنامه‌های تلویزیون، برنامه‌های گفتگومحور و پرتره افرادی است که از بزرگ و کوچک‌شان نشسته‌اند و ما را نصیحت می‌کنند!  شما در بین این 30 تا 40 کانال تلویزیونی آیا کانالی به اسم «هنر» که به نقاشی، خط، موسیقی و یا به هر هنری بپردازد سراغ دارید؟! 


وی ادامه داد: اولاً که ما هرگز نتوانستیم این تمرکز و تخصص را در شبکه‌های‌مان ایجاد کنیم. شبکه مستند داریم ولی تمام شبکه‌های دیگر هم مستند خاص خودشان را دارند. کانال نمایش داریم ولی تمام شبکه‌ها فیلم‌ را هم پخش می‌کنند. همه هم که الحمدلله برای کانال خودشان مسئول ساختن سریال هستند، از شبکه آی‌فیلم بگیرید تا شبکه های یک و دو و سه و چهار. شبکه چهار سعی می‌کند که متفاوت و فرهنگی باشد ولی به نظر من در این امر موفق نبوده است.


فرخ نعمتی


 معنی کار فاخر عوض شده است


نعمتی افزود: امروز به کارهایی، فاخر می‌گویند که بساز و بفروشی در آن جریان داشته باشد.در یک سریال تلویزیونی با چندین هزار متر زیربنا دکور می‌سازند اما ذره ای از آن برای تداوم کار باقی نمی‌ماند، در حقیقت برای هر کاری همه چیز را از نو شروع می‌کنیم و دوباره بعد از تولید همه چیز از هم پراکنده می‌شود. شما هیچ‌وقت ندیدید ما از تجربیات کارهایمان در کارهای بعدی استفاده کنیم. حتی همین لباس و لوازم و وسایلی که اغلب اوقات در همه کارهای تاریخی یکسان است، دوباره همه می‌آیند و از نو کار کردن را شروع می‌کنند.


این بازیگر سینما گفت: معمولاً از پیشنهاد حضور در برنامه‌های تلویزیونی فراری هستم! در ایام میلاد و شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بیشتر از تولد خودم به من تلفن می شود و دعوت دارم، ولی معمولاً فرار می‌کنم.


ولایت عشق


نعمتی با بیان اینکه بعد از سریال «ولایت عشق» سریال دیگری درباره ائمه ساخته نشد و من تنها کسی هستم که نقش یکی از ائمه معصومین (ع) را بازی کردم گفت: آن زمان که در ولایت عشق کار کردم، سازندگان سریال جرئت نکردند که در عنوان‌بندی نام بازیگر نقش امام رضا (ع) را بنویسند، حتی اسمم جزء بازیگران هم نیامد. فقط در انتهای لیست سایر بازیگران از من برای حضورم در این کار تشکر کرده بودند! آن زمان هیچ‌کس پشت این کار نبود، منتظر بودند که اول پخش شود و عکس‌العمل‌ها را ببینند. وقتی آیت‌الله مکارم شیرازی مرا به مشهد دعوت و از بازی من تعریف کرد و تعدادی از علمای برجسته این سریال را پسندیدند، کار در تلویزیون صاحبانی پیدا کرد. 


فرخ نعمتی


فخیم‌زاده می‌دانست که با صدایم حلواشکری تبلیغ نمی‌کنم


وی ادامه داد: وقتی که ولایت عشق را می‌ساختیم خودمان نمی‌دانستیم چه تصویری از امام(ع) نشان داده خواهد شد، با کدام قسمت فیلم موافقت یا مخالفت می‌کنند، تردید داشتیم، اما امیدوار هم بودیم که این کار قدمی از جانب سینما و تلویزیون برای این ساحت باشد تا بعد بتوانیم مثلاً به امامان دیگر یا شخصیت‌های مقدس دیگری از این قبیل بپردازیم که متأسفانه چنین نشد. 


نعمتی با بیان اینکه بعد از بازی در «ولایت عشق» پیشنهادهای داشتم، افزود: در مجموعه مختارنامه هم نقش «هانی بن عروه» را بازی کردم. پیشنهادهای دیگری در سطح خیلی نازل‌تر داشتم که من فکر کردم که نه، حیف است. این ویژگی که برای نقش امام (ع) بوده و اصلاً شاید یکی از دلایلی که فخیم‌زاده این نقش را به من داد، این بود که مطمئن بود که بعد از ولایت عشق، مثلاً صدای من برای تبلیغ حلواشکری استفاده نخواهد شد! خب من هم از این بابت پرهیزهای خودم را دارم که این هویت خیلی خدشه‌دار نشود.


فرخ نعمتی


مدار صفر درجه یکی از منفی‌ترین نقش‌هایم بود


بازیگر سریال «ولایت عشق» با بیان اینکه نقش‌های دیگر را امتحان کردم گفت: من مثل برخی سازندگان سریال فکر نمی‌کنم که اگر یک نفر نقش شخصیت مقدسی را بازی کرد، دیگر نباید بازی بکند. بعد از سریال ولایت عشق، یکی از منفی‌ترین نقش‌های کارنامه کاری خودم را  در مدار صفر درجه بازی کردم. البته سعی می‌کنم این جایگاه را خیلی هم خراب نکنم.


بازیگر سریال «آسپرین» با بیان اینکه ماندگاری فرخ نعمتی شاید به واسطه «ولایت عشق» و یا « خانه سبز» باشد افزود: بدون تردید ولایت عشق تأثیر بسیار عمیقی در زندگی شخصی و کارهایم بعد از آن داشت.


نعمتی با بیان اینکه بعد از آن خیلی گزیده‌‌کار شدم گفت: ناگزیرم! واقعاً نمی‌شود در هر کاری مشارکت داشت، حفظ برخی جایگاه‌ها، ارزش دارد. خدا رحمت کند بزرگی که به ما این مفهوم را یاد داد که مهم نیست که هستی و چه هستی؛ مهم این است که برای این جایگاه یک وقار و ارزش قائل باشی و من واقعاً به این بزرگان در کارم تأسی می‌کنم. تلاش می‌کنم حتی‌المقدور کار بد از من دیده نشود.


وی اظهار کرد: گاهی اوقات در کارهایی که دوستانم انجام می‌دهند مشورت می‌دهم اما این روزها دیگر مستقیماً دست به قلم نمی‌برم.


فرخ نعمتی


نعمتی درباره علت گزیده‌کاری‌اش، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم این‌گونه باشد؛ فقط از آنجایی که اغلب تهیه‌کنندگان سازمان بدحساب شده‌اند، فعلاً ترجیح می‌دهم با تلویزیون کار نکنم.


 معضل تهیه‌کننده‌های بی‌هویت 


نعمتی افزود: برای همه، این بدحسابی‌ها پیش آمده است. مثلاً هنوز تهیه‌کننده در گیر و دار پرداخت دستمزدهایی است که سال گذشته کار کردیم. این نتیجه استفاده از تهیه‌کننده‌های بی‌هویت و ناکارآمد است.


نعمتی ادامه داد:نمی‌دانم چگونه می‌شود که یک‌دفعه پروژه‌ای بزرگ را به تهیه‌کننده‌ای که کاربلد نیست می‌دهند و کارشان هم فقط این است که سر افراد کلاه بگذارند، سازمان هم خودش را از این مسئله کنار می‌کشد. البته این تهیه‌کنندگان مدعی هستند که سازمان پول نمی‌دهد و در برخی کارها کار به شکایت کشیده می‌شود. البته من اهلش نیستم و گرنه باید در چند کار به دنبال احقاق حقوقم می‌رفتم. خیلی‌ها این کار را کرده‌اند و برای گرفتن حقشان به دستگاه قضا مراجعه کرده‌اند.


نعمتی عنوان کرد: نمی‌دانم تلویزیون پول‌هایش را چه می‌کند! تلویزیون که هر 10 دقیقه تبلیغ نشان می‌دهد، با این همه پول تبلیغاتش چه می‌کند؟ لااقل پول نیروهایی را که برایش کار می‌کنند بپردازد!


تئاتری که به سرانجام نرسید


وی درباره فعالیت‌های تئاتری خود هم گفت: امسال حدود یک ماه و نیم در تئاتری تمرین داشتم.در آنجا هم به همین دلایلی که در مورد تهیه‌کننده‌ها ذکر کردم، کار به انجام نرسید.البته کارگردان این کار جوانی بود که اولین کارش محسوب می شد. همین امور به کار آسیب زد و با اینکه بازیگران حرفه‌ای پای‌کار بودند که به سرانجام نرسید.


فرخ نعمتی


وی افزود: این روزها مشغول بازی در فیلم سینمایی «سینما شهر قصه» به کارگردانی امید بنکدار هستم که مروری بر تاریخ سینما است. عوامل این فیلم در تلاش هستند تا فیلم به جشنواره فیلم فجر برسد.


انتهای پیام/4104/4046/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
هاکان
Hong Kong
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
۰
واقعا صدای بی نظیری داره
هلدینگ شایسته