دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 21:05

پیاده‌سازی سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه تهران

معاون اداری و مالی دانشگاه تهران اعلا م کرد: سال آینده سیستم حسابداری تعهدی به طور کامل و در بخش‌های دارایی و اموال دانشگاه تهران پیاده‌سازی شود.
کد خبر : 298272

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه تهران، هیأت عالی‌رتبه دیوان محاسبات کشور اندونزی عصر امروز، با مسئولان دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.


در این دیدار که هیأت دیوان محاسبات کشور اندوزی و مسئولان دیوان محاسبات کشور حضور داشتند، در زمینه‌های‌ مختلف از جمله سیستم حسابداری تعهدی با مسئولان دانشگاه تهران بحث و تبادل نظر صورت گرفت.


در ابتدای این دیدار سعید یزدانی معاون اداری و مالی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت روشن‌سازی و شفاف‌بودن درآمدها و هزینه‌های دانشگاه گفت: سیستم حسابداری پیشین دانشگاه یک نوع حسابداری نقدی بود، اما در حال حاضر سیستم حسابداری تعهدی جایگزین آن شده است.


وی با تبیین سیستم حسابداری تعهدی آن را دارای مزیت‌هایی نسبت به سیستم پیشین توصیف کرد و افزود: البته هر سیستم حسابداری جدید به طور طبیعی یکسری از مشکلات را به همراه دارد و این سیستم هنوز در دانشگاه تهران کامل اجرا نشده است. ما امید داریم سیستم حسابداری تعهدی بتواند قیمت تمام شده هر واحد درسی را در آینده روشن و مشخص کند.


یزدانی با اشاره به کمک‌های دیوان محاسبات در پیاده‌سازی سیستم حسابداری تعهدی در دانشگاه تهران از راه‌اندازی کامل آن در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم تا سال آینده این سیستم به طور کامل و حتی در بخش‌های دارایی و اموال نیز پیاده‌سازی شود و هم‌چنین در گزارش‌های مالی که مدیران دانشگاه نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرد.


معاون اداری و مالی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال است دانشگاه‌های ایران هیأت امنایی اداره می‌شوند، خاطرنشان کرد: تمامی آیین‌نامه‌ها و مقررات اداری و مالی توسط هیأت امنا دانشگاه‌ها تعیین می‌شود، به همین دلیل در بسیاری از موارد نیازی به اجرای قوانین و مقرراتی که توسط دولت وضع می‌شود در دانشگاه‌ها نیست.


وی با عنوان اینکه هیأت امنایی اداره شدن دانشگاه‌ها باعث شده تا تصمیم‌گیری سریع‌تر انجام شود، گفت: بر این اساس قوانینی که در دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شوند ممکن است یکسان نباشند و دیوان محاسبات زمانی که می‌خواهد در دانشگاهی حسابرسی انجام دهد براساس قوانین و مقررات هیأت امنای آن دانشگاه عمل می‌کند و دانشگاه تهران همواره همکاری بسیار خوب و مناسبی با دیوان محاسبات داشته است.


ایسما یاتون، عضو هیأت رئیسه دیوان محاسبات اندونزی و رئیس هیأت اعزامی در ادامه به گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفته با دیوان محاسبات ایران درباره دانشگاه اسلامی اشاره کرد.


وی با بیان اینکه بین مدیریت دانشگاه در ایران و دانشگاه اسلامی اندونزی تفاوت‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: در اندونزی دانشگاه‌ها به دو بخش عمومی و اسلامی تقسیم می‌شوند، که دانشگاه‌های عمومی زیر نظر وزارت علوم و دانشگاه‌های اسلامی با نظارت وزارت دین فعالیت می‌کنند.


عضو هیأت رئیسه دیوان محاسبات اندونزی با توجه به بحث‌های صورت گرفته در زمینه حسابداری تعهدی تصریح کرد: زمان زیادی است که در کشور اندونزی دولت مرکزی، محلی، وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها از حسابداری تعهدی استفاده می‌کنند و امید داریم در این جلساتی که در دانشگاه تهران برگزار می‌شود در زمینه حسابداری تعهدی و هم‌چنین فناوری اطلاعات بحث و تبادل نظر صورت گیرد.


ایسما یاتون در پایان گفت: بسیاری از دانشجویان اندونزی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند و ما امیدواریم که مقامات دانشگاه‌های ایران به کشور اندوزی سفر کنند و از دانشگاه‌های آن بازدید به‌عمل آورند.


اوکتاوینو علیم‌الدین، سفیر اندوزی در تهران نیز با اشاره به روابط دانشگاهی ایران و اندونزی گفت: ما با دانشگاه‌های ایران و به‌ویژه دانشگاه تهران ارتباط خوبی داریم، که این باعث خشنودی است.


سفیر اندوزی در تهران با بیان اینکه شماری از دانشجویان اندونزیایی در دانشگاه تهران مشغول تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: گسترش ارتباطات از طریق بحث و گفت‌وگو بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود، زیرا تفاهم بسیاری را به وجود می‌آورد و راه را برای همکاری بیشتر روشن و هموار می‌کند.


در بخش دیگری از این دیدار محمود‌رضا هاشمی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران با اظهار اینکه دانشگاه تهران یکی ازقدیمی‌ترین مراکزی است که سیستم فناوری اطلاعات را راه‌اندازی کرده است، گزارشی درباره نقاط قوت و ضعف سیستم حسابرسی تعهدی ارائه و هم‌چنین به سوالات حاضران در زمینه کاربردهای مختلف این سیستم در دانشگاه تهران پاسخ لازم ارائه داد.


در پایان این دیدار هیأت عالی رتبه دیوان محاسبات کشور اندونزی از کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران بازدید به عمل آوردند.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته