دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1397 - 09:31
آنا بررسی کرد؛

اما و اگرهای جیک جیک آبی ترامپ

ادبیات این‌روزهای دنیای سیاست ایالات متحده آمریکا به سمت فضای مجازی متمایل است، فضایی که به ابزاری برای دونالد ترامپ تبدیل شده تا با آن برای سران کشورهای مختلف جهان پیغام بفرستد یا دشمنان خود را تهدید کند، حالا خیلی‌ها معتقدند برای رئیس جمهور این کشورفعال فضای مجازی بودن خطرناک است.
کد خبر : 297877

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: بعد از انتخابات 2016 آمریکا و روی کار آمدن تاجر معروف نیویورکی به سمت ریاست جمهوری ایالات متحده، قاعده و قانون اظهار نظرها و حتی واکنش به حرف و حدیث‌های سران سایر کشورها تغییر کرد.


تغییری که رنگ و بوی مجازی به خودش گرفت و کری‌ خواندن‌های سیاسی را به داخل فضای شخصی اینترنتی به اسم "توئیتر" منتقل کرد.


شبکه‌ای مجازی که محبوب آقای رئیس جمهور آمریکاست و ترجیح می‌دهد به جای اینکه مقام رسمی چون سخنگوی رئیس جمهور، وظیفه‌ انتقال نظرها و پاسخ به سران کشورهای مختلف دنیا را بر عهده داشته باشد خودش پای کار باشد و برای همتایان خود در سراسر دنیا جواب بفرستد.


دونالد ترامپ همان روزهای اول نامزدی‌‍‌‌اش برای انتخابات، چراغ توئیت ‌بازی‌های سیاسی‌اش را با اظهاراتی علیه ایران روشن کرد و در کنارش هم مواضع مخالفانش در آمریکا و همچنین در قبال روسیه را مورد هجمه قرار داد.



او در توئیت خود درباره رئیس جمهور روسیه نوشت:«من (ولادیمیر) پوتین را نمی‌شناسم و هیچ معامله و توافقی با روسیه نداشتم. افراد کینه‌توز، دارند دیوانه‌بازی در می‌آورند. در حالی که اوباما می‌تواند با ایران اولین حامی تروریسم توافق کند و هیچ مشکلی هم نیست».


ترامپ همچنین باراک اوباما که هنوز از کرسی ریاست جمهوری آمریکا بلند نشده بود را در صفحه شخصی خود مخاطب قرار داد و در انتقاد به او نوشته بود: نام اوباما به عنوان بدترین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد.


باراک اوباما هم پس از آن در گفت‌وگوی تلویزیونی زمانی که مجری از او پرسید هنگام تماشای مناظره‌های ترامپ و رقیب انتخاباتی‌اش آیا به حرف‌های او می‌خندیده یا نه گفت: "اغلب اوقات به حرف‌های او می‌خندم."


رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوتش با ترامپ با خنده گفت: "بزرگترین تفاوت من با او این است که من ساعت 3 نیمه شب توئیتر‌بازی نمی‌کنم!"


اوباما اما در واکنش به حرف دونالد ترامپ که گفته بود او نامش جز بدترین‌ها خواهد بود با کنایه به نامزد انتخاباتی آمریکا گفت: "دستکم نام من به عنوان یک "رئیس جمهور" در تاریخ ثبت خواهد شد؛ ولو بدترین آنها!"



اول بهمن 95 که دونالد ترامپ رسما به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد بازهم رویه کاری‌اش را با همان "توئیتر" شخصی خود ادامه داد.


حرف‌ها، کنایه‌ها، انتقادها و حتی دعواهای سیاسی‌ خود را به دل دنیای مجازی سپرد، به طوری‌که خیلی از کارشناسان معتقدند رئیس جمهور آمریکا یکی از کاربران دائمی و حرفه‌ای شبکه اجتماعی توئیتر است.


اغلب اظهارنظرها و واکنش‌های او به اتفاقات دنیا و حتی فعل و انفعالات داخلی کشورش از طریق ارسال پیغام در همین فضای توئیتر شکل می‌گرفت.


رویه‌ای که سر و صدای خیلی از رسانه‌های جمعی آمریکا را در آورد و باعث شد جو رسانه‌ای این کشور با رئیس جمهور منتخب زاویه پیدا کند و برای خیلی‌ها این سوال مطرح شد که رئیس‌جمهور مهم‌تر است یا رسانه‌های آمریکا.


بی‌اعتمادی دونالد ترامپ به رسانه‌های آمریکایی از همان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی شروع شد، حمایت و رویکرد مثبت رسانه‌ها به سمت هیلاری کلینتون باعث شد ترجیح آقای رئیس جمهور این باشد که رسانه شخصی‌اش، مرجع برای انعکاس اخبار و واکنش‌های سیاسی شود نه کاغذهای روزنامه و سایت‌های معتبر خبری.


خیلی از کارشناسان فضای مجازی ساعات کاری دونالد ترامپ را بر اساس فاصله زمانی توئیت‌های او محاسبه می‌کنند و خیلی‌های دیگر عقربه منبع اخبار خود را به سمت و سوی فضای مجازی و شخصی آقای رئیس جمهور چرخانده‌اند.


اتفاقی که دربین سیاسیون دنیا تقریبا نادر بوده و باب تازه‌ای در ادبیات سیاست بین‌الملل در دنیا باز کرده است.


توئیت‌های ترامپ به جز رسانه‌های جمعی کشورش، خیلی از سران کشورهای دنیا را مخاطب قرار داد است. یکبار برای تهدید و جنگ‌افروزی ، یکبار دیگر هم برای برقراری ارتباط و طعنه و کنایه انداختن به رقبای همتای خود، گاهی هم از این شبکه اجتماعی برای اعلام اهداف سیاسی و حمله به مخالفانش استفاده می‌کند.


رهبر کره شمالی، رئیس جمهور ایران، رئیس جمهور روسیه، سران کشور سوریه، برخی مقامات حوزه عرب خلیج‌فارس، سیاسیون عراق و خیلی‌های دیگر مخاطب توئیت‌های دونالد ترامپ بوده‌اند.


ترامپ حتی به جز کشورهایی که در لیست دشمنان آمریکا قرار دارند، برای کشورهای هم‌پیمان خود هم توئیت انتقادی پست می‌کند.


او چند ماه قبل پس از ترک زودهنگام نشست گروه ۷ در کانادا، برای دیدار با کیم‌جونگ‌اون رهسپار سنگاپور شد، در میانه سفر در پیامی توئیتری نوشت از بیانیۀ پایانی نشست دو روزۀ گروه ۷ حمایت نمی‌کند چرا که صحبت‌های نخست‌وزیر کانادا را دروغ می‌داند.


حساب کاربری آقای رئیس جمهور در ابتدای ریاست جمهوری‌اش حدود 20 میلیون دنبال‌کننده داشت،‌ اما حالا بعد از گذشت حدودا 2 سال از تکیه زدن بر صندلی کاخ سفید چیزی حدود 53 میلیون دنبال‌کننده دارد.



11 آبان سال گذشته مخاطبان و دنبال‌کنندگان اکانت توئیتری دونالد ترامپ برای 11 دقیقه با این پیغام مواجه شدند «این صفحه وجود ندارد!»


اتفاقی که شرکت توئیتر اعلام کرد عجیب است و دلیل آن را بررسی می‌کند، حدود ساعت 8:05 همان روز اکانت رسمی توئیتر اعلام کرد: «از دسترس خارج‌شدن اکانت ترامپ کاملا اتفاقی بوده و به‌خاطر اشتباه یکی از کارکنان توئیتر رخ داده است.»


اتفاقی که اما و اگرهای فراوانی را برای شرکت توئیتر به‌وجود آورد، چرا که این فضای مجازی اصلی‌ترین و معتبرین ابزار اعلام سیاست‌های رئیس جمهور آمریکاست.


بعد از باز شدن باب توئیت‌بازی‌های رئیس جمهور آمریکا، خیلی از وزیران و سران کشورهای دنیا برای ارسال نظرات و انتقال حرف‌های خود به این فضای مجازی روی آوردند، شاید بتوان گفت این اتفاق چهره‌ای جدید و نوین را در دنیای سیاست به رخ کشیده، چهره‌ای که با پیشرفت تکنولوژی همگام و همقدم شده است.


دونالد ترامپ در جدیدترین توئیت خود ایران و رئیس دولتش را مخاطب قرار داده و با لحنی تهدید آمیز گفته "هیچ وقت دیگر ایالات متحده را تهدید نکنید وگرنه تاوان آن را خواهید داد. تاوانی که افراد کمی در تاریخ داده‌اند. ما دیگر رفتار کلمات جنون‌آمیز درباره مرگ و خشونت را تحمل نمی‌کنیم. مراقب باش!»


ادبیاتی که قرار است به عنوان موضع رسمی دولت ایالات متحده تلقی شود و جواب رسمی برای آن داده شود که در چهارچوب پروتکل‌های بین‌المللی شبیه به یک وصله ناجور است.


برخی چهره‌های سیاسی داخل آمریکا اما به این توئیت‌بازی ترامپ علیه ایران واکنش نشان دادند، وندی شرمن معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به این تهدید توئیتری با طعنه گفت: اگر گذشته نمایانگر آینده باشد، ترامپ (جان) بولتون را به تهران می‌فرستد تا دیدار با روحانی را سازماندهی کند، دونالد ترامپ با این توئیت بازی‌ها به توافق بهتری نخواهد رسید.


حالا رئیس جمهور آمریکا نه تنها در بین مردان سیاست دنیا بلکه در بین همه افرادی که با فضای‌مجازی سر و کار دارند جدای از وجهه رئیس‌جمهور آمریکا بودن، به عنوان یک چهره‌ی فضای مجازی شناخته می‌شود. رویکردی که بسیاری از کارشناسان آن را برای یک رئیس جمهور نادرست و البته غلط و خطرناک می‌دانند.


مخالفان دونالد ترامپ اما او را متهم کرده‌اند که به تب مالاریای توئیتر مبتلا شده و معتقدند در صورت ادامه این کار او باید به برج محبوب خود برگردد و به توئیت‌بازی‌هایش برسد.


بیماری که اگر عمیق‌تر شود ممکن است پای این رئیس جمهور فعال در فضای مجازی را برای استیضاح به سمت کنگره آمریکا کج کند.


انتهای پیام/4068


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته