دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 42

مهسا کرامتی: من پارتی داشتم!/ فرخ‌نژاد: صحبت کردم نقشم عوض شد

مهسا کرامتی گفت: «من چون پارتی داشتم از زمان فیلمنامه در جریان این کار بودم. در حقیقت این نقش از ابتدا در فیلمنامه برای من نوشته شده بود.»
کد خبر : 2976

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم «چاقی» با حضور راما قویدل کارگردان، نظام‌الدین کیایی، مهسا کرامتی، امیر توسلی، مرتضی پورصمدی، حمید آقاخانی ، حمید فرخ‌نژاد برگزار شد.


در ابتدای این نشست راما قویدل کارگردان، نویسنده و تدوینگر فیلم «چاقی» گفت: «امیدوارم فیلم را دوست داشته باشید و تلاش این گروهی که من کوچک‌ترین عضوش بودم به دل شما نشسته باشد.»


وی به چگونگی شکل‌گیری داستان این فیلم اشاره کرد و توضیح داد: «در آخرین روزهای تصویربرداری سریال «دولت مخفی» دوستی برای من خاطره‌ای را تعریف کرد که موجب شکل گرفتن ایده‌ای در ذهن من شد و با تحقیقاتی که انجام دادم، شروع به نوشتن کردم و فیلمنامه شکل گرفت.»


وی اضافه کرد: «همانطور که می‌بینید تیم بازیگرانمان دراین فیلم درخشان است و شانسم بوده است. افتخار همکاری با کرامتی و فرخ‌نژاد را قبلا داشتم، اما سابقه همکاری با مصفا و مستوفی نداشتم که در این فیلم قسمتم شد. فرخ‌نژاد به مانند یک برادر کمکم کرد.»


حمید آخوندی تهیه کننده این فیلم نیز با اشاره به اینکه بعد از سریال «دولت مخفی» تصمیم به ساخت فیلم گرفته‌اند، عنوان کرد: «به نظرم ظلم است که راما قویدل را به عنوان فیلم اولی بشناسیم زیرا او سریال‌های تلویزیونی زیادی را کارگردانی کرده و با فیلمسازی آشنایی دارد.»


وی همچنین درباره موضوع فیلم عنوان کرد: «در «چاقی» مثلث عشقی نداریم، فیلم به یک معضل اجتماعی می‌پردازد که متاسفانه این روزها در کلان شهرها با آن روبه‌رو هستیم. می‌توانیم با نگاهی به اطرافیانمان ببینیم که به دلیل رفتار غلط یکی از طرفین، زندگی‌هایی از هم پاشیده‌اند.»


آخوندی افزود: «سینما مانند آزمایشگاهی است که یک نمونه کوچک را می‌گیرد و آن را به دیگران نشان می‌دهد. این شرایط مانند داستان ایدز است که می‌گفتیم نیست، تا اینکه امروز مجبوریم در راهنمایی‌ها آموزش‌هایی را به بچه ها در این باره بدهیم.»


مرتضی پورصمدی فیلمبردار فیلم «چاقی» با اشاره به اینکه امسال سومین باری است که در نشست رسانه‌ای یکی از فیلم‌ها حاضر می‌شود، گفت: «در سینمای ایران که حرکت از نگاتیو به دیجیتال داریم، آدم‌های بامعرفتی که دانش و آگاهی داشته باشند، کم هستند، ولی راما قویدل که در این کار با او آشنا شدم، یکی از این افراد است.»


این فیلمبردار با عنوان اینکه تصویرها و ابزارهایی که در سینماهای کشور داریم، خوب نیستند، اظهار کرد: «باید به این فکر کنیم، ابزاری که برای سینما تهیه می‌کنیم، عمری باشند و به جای توجه بیش از اندازه به زرق و برق‌ها، نگاه و مسئولیتمان نسبت به رنگ و نور و صدایی که برای مخاطب نمایش می‌دهیم، باشد.»


وی همچنین گفت: «در سینما یا باید داستان‌های کلیشه‌ای را تعریف کرد یا دست به تابوشکنی زد که البته به تازگی تفسیرهای طرح مسئله‌های تابو در جامعه اسلامی، از خود موضوعات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فکر می‌کنم طرح پرداختن به مسائل تابو در کشور قدمی به سمت سینمای بدنه است.»


در ادامه این نشست مهسا کرامتی همسر راما قویدل که از بازیگران اصلی این فیلم درباره همکاری با راما قویدل گفت: «من چون پارتی داشتم از زمان فیلمنامه در جریان این کار بودم. در حقیقت این نقش از ابتدا در فیلمنامه برای من نوشته شده بود.»


وی افزود: «یکی از مسائلی که باعث شد تا نقشم را خوب بازی کنم، کمک بازیگران بزرگی بود که در کنارم بودند. اگر اتفاق خوبی در این فیلم افتاده است، به علت کمک بازیگران بزرگ‌تر و آرامش و حس خوب گروه بوده که به من کمک می‌کرد.»


حمید فرخ‌نژاد بازیگر فیلم «چاقی» افزود: «با وجود اینکه اولین کار سینمایی راما قویدل بود، اما او به خاطر کار در عرصه تلویزیون تجربیات بسیاری داشت.»


وی در پاسخ به این پرسش که کار کردن با کارگردان جوان به نسبت کارگردانان باسابقه چه تفاوتی دارد، توضیح داد: «من فرق زیادی بین کار با کارگردانان قدیمی تر و قویدل ندیدم، چرا که وی به کارش مسلط است.»


فرخ نژاد تصریح کرد: «کارگردان در ابتدا نقش دیگری را برای من در نظرگرفته بود که بنا به درخواست من تغییرکرد.»


در ادامه قویدل درباره حضور علی مصفا در این فیلم توضیح داد: «درونی بودن شخصیت علی مصفا و درونی بودن شخصیت فیلم در کنار هم فضایی که می‌خواستیم را بدست آوردیم، چون نمی‌خواستیم هیچ برون‌ریزی عاطفی در فیلم داشته باشیم.»


این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا نام فیلم چاقی شده است، توضیح داد: «در ابتدا قرار بود نام فیلم «از چاقی که حرف می زنم، از چه حرف می‌زنیم» باشد، اما به دلیل طولانی بودن نام، آن را تغییر دادیم.»


قویدل با اشاره به اینکه با این فیلم می‌خواسته همه را به گوش کردن دعوت کند، اظهار کرد: «مهمترین چیزی که در زمان نوشتن فیلمنامه در ذهن داشتم، صدا بود. می‌خواستم تفاوت بین گوش کردن و شنیدن را بشناسند، به همین دلیل در ابتدای فیلم صداهای اغراق شده بلندی را می‌شنویم که صداهای جهان ذهنی بازیگر است.»


فرخ‌نژاد درباره نقش خود در این فیلم گفت: «شخصیت رامین در این فیلم برگرفته از فیلمنامه است. در واقع به خاطر شرایط سنی نگاهش به جنس مخالف متفاوت است.»


فرخ نژاد گفت: «رامین به دنبال زندگی بی‌دغدغه می‌گردد. سعی کردم این نرمی و خونسردی را در مقابل موقعیتی که ۲۰ سال قبل می‌توانست واکنش‌های هیجانی و جدی‌تر داشته باشد، نشان دهم.»


وی درباره نقش خود به عنوان کارگردان در این فیلم توضیح داد: «من هیچ الگوبرداری از فرد بیرونی در این کار نداشتم، تنها نقشی را که به من محول شده بود، ایفا کردم.»


نظام‌الدین کیایی صدابردار فیلم «چاقی» هم دراین نشست عنوان کرد: «روزی که برای قرارداد این فیلم می‌رفتم، دو قرارداد دیگر هم در همان روز باید می‌بستم که البته آنها کارگردانان باسابقه ای بودند. وقتی مطلع شدند که برای این فیلم قرارداد همکاری دارم، به من گفته شد که نمی‌توانی با قویدل به خاطربداخلاقی‌اش کار کنی ،اما او فرد بسیار خوش اخلاقی بود.»


وی کارگردان «چاقی» را فردی جدی و باتجربه توصیف کرد و افزود: «برای کار خوب ساختن، باید جدی بود و قویدل اینگونه بود. چون این اولین کار سینمایی او است، تمام تجربه و تفکر خود را در قالب این فیلم به کار بست.»


این صدابردار باسابقه گفت: «باوجود اینکه فیلم فضای سالم و آرامی دارد، اما ما آلوده‌ترین فضا به لحاظ صدا را داشتیم و سختی بسیار کشیدیم.»


امیرتوسلی آهنگساز این اثر سینمایی نیز به همکاری‌های خود در تولیدات تلویزیونی با قویدل اشاره کرد وگفت: «این نخستین همکاری من در عرصه سینما است ،اما من پیش از این با وی در عرصه تلویزیون همکاری داشته‌ام، در مجموع به نظرم فیلم آبرومندی است.»


سهند ترابی چهره‌پرداز فیلم «چاقی» درباره چهره‌پردازی علی مصفا درنقش امیر گفت: «ریش را نه به خاطر چاق نشان دادن چهره مصفا در فیلم، بلکه بیشتر به خاطر شخصیت این کاراکتر و روحیات وی بود.»


وی افزود: «وقتی فیلمنامه را خواندم، تصویری از یک فرد با روحیات لطیف در ذهنم شکل گرفت که شکل و فرمی شبیه آنچه دیدید، بود. هدف ما نشان دادن چهره‌ای بود که کمی برای دیگران غریبه و در عین حال باورپذیر باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب