دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1397 - 10:25
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

آسفالت پلیمری؛ طرح برتر دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برای تحول در حوزه راه‌سازی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تشریح طرح تولید آسفالت پلیمری، اجرای آن را باعث ایجاد تحول در عرصه راه‌سازی دانست.
کد خبر : 297108

عزیز جوانپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خبرگزاری آنا با توجه به نخستین جلسه مجازی دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با رؤسای استا‌ن‌های دانشگاه و انتخاب طرح آسفالت پلیمری دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از طرح‌های دانش‌بنیان برتر در این جلسه به تشریح جزئیات آن پرداخت و اظهار کرد: «طرح آسفالت پلیمری می‌تواند تحولی در راه‌سازی و خیابان‌کشی ایجاد کند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: «امروزه در دنیا بحث کیفیت و هزینه‌های آسفالت خیابان‌ها و جاده‌ها به صورت جدی مطرح است. در ایران نیز استحکام و مقاومت آسفالت در برابر فشار و طول عمر آن موضوع مهمی است که البته به دلیل پایین بودن کیفیت آسفالت تولیدی، هزینه‌های تعمیرات و بهسازی در کشور بالا است.»


وی خاطرنشان کرد: «بر این اساس کشورهای مختلف امروزه به سمت بتن‌ریزی در جاده‌ها رفته‌اند. به عبارت دیگر جاده یا خیابان را پس از آرماتوربندی و بتن‌ریزی آسفالت می‌کنند که باعث افزایش دوام و عمر آن می‌شود. در حقیقت در این طرح از بتن مسلح استفاده می‌شود.»



جوانپور افزود: «این طرح به دلیل هزینه‌های آرماتوربندی از لحاظ اقتصادی هزینه‌بر است و طرح آسفالت پلیمری با هدف ارائه جایگزینی برای بتن‌ریزی در راه‌سازی ارئه می‌شود که هم خواص و ویژگی‌های مثبت آن از جمله استحکام را دارد و هم هزینه کمتری برای آن صرف می‌شود. در این طرح الیاف‌های پلیمری جایگزین آرماتور (میلگرد) می‌شود.»


این مسئول تصریح کرد: «ویژگی‌های مثبت این طرح باعث شده است که وزارت راه و ترابری نیز به این سمت حرکت کند. زیرا با استفاده از آسفالت پلیمری از اجرای هر ساله طرح‌های بهسازی روکش خیابان‌ها و جاده‌ها و هزینه‌های تولید قیر جلوگیری می‌شود. علاوه بر این آسفالت پلیمری در برابر سرما و گرما نیز مقاوم است و می‌توان با تغییر ترکیبات آن، آسفالت مناطق گرمسیر و سردسیر را جداگانه تولید کرد.»


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ترکیبات به کار رفته در این محصول را پلیمر، الیاف نفت و خاکستر بادی دانست و به آنـا گفت: «این طرح که از سوی محقق دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی عملیاتی شده به طور آزمایشی به طول یک کیلومتر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو اجرا می‌شود. مراحل استانداردسازی و برآوردهای مالی آن انجام شده و آماده عقد قرارداد هستیم. دو پایان‌نامه نیز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در این حوزه ارائه شده است.»


انتهای پیام/4065


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته