دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1394 - 11:06

واریز حقوق کارگران به کارت هوشمند/ بانک اطلاعاتی کارگران تشکیل می‌شود

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری بانک اطلاعاتی کارگران از تشکیل بانک اطلاعاتی احراز هویت کارگران در کشور خبر داد و گفت‌: در حال حاضر هیچ جامعه آماری مستندی از کارگران در کشور وجود ندارد و آمار دولت نیز از کارگران تنها در برگیرنده کارگران بیمه شده تامین اجتماعی است.
کد خبر : 29695

هادی ابوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه بر اساس ماده 37 قانون کار حقوق کارگران باید به حساب بانکی آنها واریز شود،‌ افزود: تشکیل بانک اطلاعاتی کارگران به صورت پایلوت از مشهد کلید می‌خورد که با تشکیل آن علاوه بر دستیابی به جامعه آماری کارگری در کشور، کارت هوشمند نیز صادر می‌شود و می‌توان صرف نظر از احراز هویت کارگران از این طریق، از آن به عنوان کارت و حساب بانکی مشترک نیز استفاده کرد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات اولیه و سازوکارهای لازم برای تشکیل بانک اطلاعاتی کارگری در نظر گرفته شده و همه کارگران می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.


ابوی ادامه داد: در حال حاضر دولت به علت نداشتن آمار مستند از کارگران سبد حمایتی را به این قشر پرداخت نمی‌کند. از طرفی با رسیدن به جامعه آماری کارگران ساختمانی و قالیبافان نیز می‌توانند از برنامه‌های حمایتی مصوب مجلس درباره بیمه و سهم کارگر بهره‌مند شوند.


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری اظهار کرد: در حال مذاکره برای تعیین بخش ثبت‌نام کارگران هستیم که در صورت نهایی شدن توافقات کارگران برای عضویت در این بانک اطلاعاتی باید به دفاتر پیشخوان و در غیر این صورت به دفاتر انجمن‌ها و تشکل‌های کارگری مراجعه کنند.


وی با بیان اینکه برای بررسی وضع آماری کارگران در کشور و ارائه آمار به نهادهای تصمیم‌گیر از جمله مجلس شورای اسلامی، ‌دولت و وزارت تعاون باید بانک اطلاعاتی وجود داشت، تاکید کرد: اکنون تعداد کارگران ساختمانی در کشور مشخص نیست و این امر مانع اجرای کامل و صحیح قوانین حمایتی کارگران می‌شود.


ابوی عنوان کرد: درصورت به توافق نرسیدن برای تعیین دفاتر پیشخوان دولت به عنوان مراکز ثبت نام کارگران دارای تشکل رسمی کارگری باید به تشکل خود مراجعه و برای کارگران فاقد تشکل نیز با همکاری وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی تشکل تاسیس خواهد شد.


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری بیان کرد: در حال حاضر دولت به علت نداشتن آمار مستند از کارگران سبد حمایتی را به این قشر پرداخت نمی‌کند. از طرفی با رسیدن به جامعه آماری کارگران ساختمانی و قالیبافان نیز می‌توانند از بحث‌های حمایتی مصوب مجلس درباره بیمه و سهم کارگر بهره‌مند شوند.


وی تعداد کارگران بیمه شده در کل کشور را 10 میلیون نفر اعلام کرد و ادامه داد: برخی از این افراد تحت پوشش بیمه اجباری یا کارگری قرار گرفته‌اند و برخی دیگر بیمه خویش‌فرما دارند در حالی که به علت قرار داشتن در زمره جامعه کارگری باید از بیمه کارگری و اجباری بهره‌مند شوند.


به گفته ابوی، کارگران دارای بیمه خویش‌فرما در قالب تشکیل این بانک اطلاعاتی تعیین وضعیت و از بیمه کارگری بهره‌مند می‌شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته