دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1397 - 07:58
دانشجوی روشن‌دل دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نراق در گفت‌وگو با آنا:

تغییر در سبک آموزش مقطع دکتری دانشگاه‌ها ضروری است

دانشجوی روشن‌دل مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق بر تغییر در سبک آموزشی دوره دکتری دانشگاه‌ها تاکید کرد.
کد خبر : 296771

باقر قلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: «نراق از جمله دانشگاه‌های قدیمی فعال در رشته حقوق بوده و از سال‌ها پیش استادان خیلی خوبی داشته و در این راستا حرفی برای گفتن دارد.»


وی که دوره کارشناسی را در دانشگاه آزاد اسلامی قم و کارشناسی ارشد را در واحد علوم تحقیقات تهران گذرانده درباره انگیزه‌اش برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته حقوق گفت: «بیشتر علاقه به درس بود که من را وارد این عرصه کرد، ابتدا نجف‌آباد قبول شدم و در تکمیل ظرفیت در واحد نراق پذیرفته شدم.»


دانشجو روشن‌دل مقطع دکتری ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی نراق دانشگاه بسیار خوبی است و صرف‌نظر از این موضوع از باب نقل و انتقال و سرویس رفت و آمد ببویژه در مقطع حساس دکتری باید تسهیلات بیشتری قائل شوند. کار، گاهی بسیار سخت است و برای افرادی که مثل من هستند باید مقداری تسهیلات بیشتری قائل شوند چراکه در دوره دکتری، بحث نقل و انتقال مشکل است و چه بسا ممنوع هم باشد.»


قلی درباره ارزیابی خود در نحوه برخورد استادان و کارکنان دانشگاه آزاد نراق عنوان کرد:‌ «نحوه برخورد استادان خیلی خوب بوده، بعضی‌ کارکنان هم نحوه برخورد با امثال من برایشان سوال شده بود چراکه فرهنگ‌سازی نشده است؛ مثلا به خوابگاه که مراجعه می‌کردم متاسفانه مسئول خوابگاه احساس ترحم شدید به وی دست می‌داد و این مسائل برایش قابل هضم نبود و نگاه‌های زیادی می‌کردند، ظاهرا برای امثال آنان فرهنگ‌سازی نشده کسی که با این خصوصیات درس می‌خواند با دیگران فرقی نمی‌کند.»


قلی به دانشجویان و متقاضیان برای شرکت در مقطع دکتری توصیه کرد؛ دکتری، مقطعی است که هر که دوست داشته باشد می‌تواند بیاید، شرایط، ویژگی‌ها و سختی‌های خود را دارد، ریزه‌کاری‌ها، حساسیت‌های خاص خودش را دارد. باید دید که هدف شخص چیست و برای چه آمده و هدفش آیا علم است؟ آیا می‌خواهد به لحاظ پرستیژ و موقعیت اجتماعی بالا رود؟ هر کس با اهداف مختلفی وارد این جریان می‌شود و دوره‌ای است که باید فکر افراد را پژوهش کنی که چرا درس می‌خوانند، توصیه من این است که هر کس درس را دوست دارد ادامه دهد. ما از اینکه چگونه درس بدهیم و نظام آموزش عالی ما چگونه باشد، حرف‌های بسیاری داریم.»


دانشجوی روشن‌دل مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق درباره توقعات و انتظاراتش از مسئولان دانشگاه و مسئولان نظام آموزش عالی گفت: «مسئولان روش آموزش دوره دکتری را تغییر دهند، ما از راه‌های دور مانند آبادان، شیراز، اصفهان و تهران می‌آییم و می‌رویم. اینکه مثل قدیم بیاییم، تدریس شود و جزوه و کتابی داده شود این قانع‌کننده نیست، اگر قرار بود که بخوانیم، آنجا می‌خواندیم و اگر قرار بود که خوانده باشیم که قبلا می‌خواندیم.»


وی ادامه داد: «در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد، به اعتقاد من باید روش تدریس عوض شود و روش آموزش فعلی فکر نمی کنم دیگر بتواند جوابگو باشد و تغییر سبک تدریس اجتناب ناپذیر است. باید یک‌سری موضوعات خاص تعیین شود و استاد و دانشجو فقط روی این موضوعات خاص کار کنند و پروژه ارائه دهند که به درد اجتماع و جامعه و مردم بخورد پس تغییر در سبک آموزشی را لازم می‌دانم.»


انتهای پیام/ 4062


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته