دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1397 - 16:00
گزارشی از تاریخ حضور زنان در بازی‌های آسیایی؛

هیجان در قاره کهن با حضور بیش از 100 بانوی ورزشکارایرانی

کاروان ورزشی کشورمان در حالی امسال با پرچمداری کیمیا علیزاده در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند که بیش از 100 بانوی محجبه ورزشکار از جمهوری اسلامی ایران در این کاروان حضور دارند.
کد خبر : 296743

گروه ورزشی خبرگزاری آنا-فرزانه شریفی، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی از 27 مردادماه به میزبانی اندونزی آغاز می‌شود و دوباره هیجان به قاره کهن می‌آید. در این دوره از بازی‌های آسیایی از 382 ورزشکار ایرانی شرکت‌کننده، 109 بانوی ورزشکار با حجاب اسلامی در میدان‌های ورزشی حضور پیدا خواهند کرد.


بخشی از تاریخ ورزش ایران به افتخارآفرینی زنان ایران زمین گره خورده است، کسب 16 مدال در بازی‌های آسیایی، کسب 9 سهمیه المپیک «ریو» و کسب نخستین مدال تاریخ المپیک تنها بخشی از افتخارات آنان است، عناوینی که گوشه‌ای از عزت و افتخارآفرینی زنانی را نشان می‌دهد که با حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی آن را به دست آوردند و به الگویی برای کشورهای اسلامی تبدیل شده‌اند.


سرآغاز حضور زنان در بازی‌های آسیایی؛


آغاز فعالیت زنان در بازی‌های آسیایی به سال 1990 «پکن» برمی‌گردد که تنها یک زن در کاروان 125 نفر ورزش ایران حضور داشت. «لیدا فریمان» اولین بانوی ورزشکاری بود که به بازی‌های آسیایی راه پیدا کرد،‌ فریمان در آن مسابقه مدالی کسب نکرد اما حضور این بانوی محبه سرآغاز تحول در ورزش ایران زمین بود و همگان به این باور رسیدند که هیچ محدودیتی پیش پای زنان ایران نیست و آنها می‌توانند دوشا دوش مردان در میادین بین المللی حاضر شوند.


1994؛‌ هیروشیما میزبان دو بانوی ورزشکار


چهار سال بعد از اولین حضور لیدا فریمان در بازی‌های آسیایی پکن که اولین تجربه بانوان محسوب می‌شد؛ در رقابت‌های آسیایی 1994 هیروشیما، علاوه بر «لیدا فریمان‌»، «لیلا تقی‎پور» هم به مسابقات بازی‌های آسیایی راه پیدا کرد. هر چند هر دوی آنها موفق به کسب مدال نشدند اما رکوردهای ثبت شده از سوی این دو نفر بالاتر از کسب سهمیه المپیک بود و از همین رو راه برای حضور بانوان در المپیک هم باز شد.



طلسم مدال‌آوری زنان در بازی‌های آسیایی شکسته شد


از زمان حضور بانوان در بازی‌های آسیایی تا سال 2002 بانوان ایران نتوانستند مدالی کسب کنند، تا اینکه در بازی‌های آسیایی 2002 «بوسان» کره جنوبی نخستین مدال نقره آسیایی را «نسیم حسن پور» در رشته تیراندازی 10متر «تپانچه بادی» برای ایران کسب کرد. بعد از این مدال آوری، زنان ایران این توانایی را در خود دیدند که می‌توانند مدال آور و شگفتی ساز باشند،‌ از همین روی در بازی‌های 2006 «دوحه» قطر تعداد زنان برای حضور در این بازی‌های افزایش پیدا کرد و سه مدال برنز هم نصیب زنان ایران شد.


«مهروز ساعی» و «افسانه شیخی» در تکواندو و «آتوسا پورکاشیان» در شطرنج تیمی به مدال رسیدند. به دنبال همین موفقیت بود که نخستین سهمیه بانوان در المپیک 2008 چین از سوی «نجمه آبتین» در تیراندازی با کمان، «هما حسینی» در قایقرانی و «سارا خوش‌جمال فکری» در تکواندو هم حاصل شد.


طلایی که بالاخره به دست آمد


بعد از بازی‌های آسیایی 2006 در دوحه که بانوان ایران به سه مدال برنز رسیدند، در سال 2010 در بازی‌های آسیایی گوانگجو چین، زنان شگفتی‌ساز شدند؛ در این آنها موفق شدند 14 مدال رنگارنگ تصاحب کنند.‌‌در تکواندو خدیجه آزادپور به مدال طلا رسید. الهه احمدی، تفنگ 10 متر بادی، راحله آسمانی، پریسا فرشیدی در رشته تکواندو هر سه به مدال نقره رسیدند. مدال برنز این رقابت‌ها هم از آن تیم ملی کبدی، فاطمه چالاکی، سمیرا ملک‌پور، روئینگ 4 نفره، تفنگ 50 متر سه وضعیت، سارا خوش‌جمال فکری، سمانه شش‌پری، سوسن حاجی‌پور، الهه منصوریان شد.


اینجئون سقوط یک پله‌ای کاروان ایران؛ اوج قدرت بانوان


اگرچه‌در بازی‌‌های آسیایی اینجئون کاروان ایران با 282 ورزشکار شرکت کرد و با کسب 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز در جایگاه پنجم قرار گرفت و یک پله نسبت به دوره قبل نزول داشت اما اوج موفقیت زنان ایران در بازی‌های آسیایی 2014 «اینچئون» کره جنوبی با کسب 16 نشان و با حضور 58 ورزشکار رقم خورد.


اسامی بانوان مدال‌آور در اینچئون به شرح زیر است:


1- نجمه خدمتی، رشته تیراندازی، مدال طلا، 2- نرجس امامقلی، رشته تیراندازی، مدال نقره، 3- تیم تیراندازی تفنگ بادی، رشته تیراندازی، مدال نقره، 4- تیم روئینگ 4 نفره، رشته قایقرانی، مدال برنز، 5- سونیا گماری، قایقرانی، مدال برنز، 6- سوسن حاجی پور، تکواندو، برنز،‌7- تیم کبدی، مدال نقره، 8- فاطمه روحانی، تکواندو، مدال نقره، 9- فاطمه چالاکی، کاراته، مدال برنز، 10- اکرم خدا بنده، تکواندو، نقره، 11- حمیده عباسعلی، کاراته، طلا، 12- لیلا رجبی، دو و میدانی، مدال نقره، 13- آرزو حکیمی، قایقرانی، مدال برنز، 14- الهه منصوریان، ووشو، مدال نقره، 15- سولماز عباسی، قایقرانی، مدال برنز


رکوردشکنی و پرچمداری بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا


حالا در آستانه بازی‌های آسیایی جاکارتا، 109 بانوی ورزشکار ایران این روزها در تلاش و تکاپو هستند تا خود را برای مهمترین مسابقه قاره کهن آماده کنند. امسال یکی از ویژگی‌های برجسته کاروان ایران در بازی‌های آسیایی حضور 109 بانوی ورزشکار است که نسبت به دوره‌های قبل افزایش پیدا کرده است. البته علاوه بر این افزایش امسال کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان هم پرچمداری کاروان ورزشی ایران را به کیمیا علیزاده دختر تاریخ‌ساز ایران سپردند تا بیش از این به همگان نشان دهند حجاب در بزرگترین آوردگاه ورزشی آسیا نه تنها محدودیت نیست بلکه نشان می‌دهد بانوان ایرانی در کنار مردان در تمامی حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و هیچ محدودیتی ندارند.



البته ناگفته نماند کیمیا علیزاده دومین پرچمدار کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی است. اولین زن پرچمدار در بازی‌های آسیایی زهرا محروقی در سال 1998 بانکوک بود که البته اگر تاریخ بازی‌های آسیایی را ورق بزنیم نام محروقی در این دوره به عنوان پرچمدار نیامده اما عکسی که از آن بازی‌ها به جای مانده نشان می‌دهد زهرا محروقی به عنوان اولین بانوی پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی بوده است. به گفته محروقی بیست سال پیش شب قبل از مراسم افتتاحیه او را به عنوان پرچمدار انتخاب می‌کنند هر چند که در تاریخ بازی‌های آسیایی نام آرش میراسماعیلی به عنوان پرچمدار درج شده است.



تاریخ ورزش ایران و آغاز فعالیت زنان کشورمان در عرصه ورزش همیشه پر از افتخارآفرینی بوده‌است و زنان ورزشکار ایران زمین نشان دادند نه تنها در میدان مسابقه قهرمان هستند بلکه قهرمان «حجاب ورزش» هم هستند و در همه این سال‌ها نقش به سزایی در تغییر نگاه و باور مردمان در سراسر دنیا نسبت به «بانوی محجبه ایرانی» داشته‌اند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته