دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

امکان بازنگری مزد امسال کارگران/ دعوت از کارگران و کارفرمایان به نشست ویژه وزارت کار

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ظرفیت قانونی در شورای‌عالی کار برای افزایش مجدد مزد سال 97 کارگران خبر داد و گفت: هفته آتی نمایندگان کارگری و کارفرمایی به وزارت کار دعوت شدند.
کد خبر : 296391

اسماعیل ظریفی‌آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سوال که آیا اساسا ظرفیت قانونی برای افزایش مجدد مزد کارگران در سال 97 وجود دارد، اظهار کرد: قانون صراحت دارد که شورای‌عالی کار تکلیف دارد هرسال مزد کارگران را بر اساس شاخص‌های موجود افزایش دهد.


وی افزود: نظر کارشناسی شخص بنده این است که قانون کار منعی برای افزایش مجدد مزد کارگران ندارد و باید دید کارفرمایان چه نظری دارند.


این مقام مسئول وزارت کار از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای‌عالی کار برای بررسی وضعیت معیشتی کارگران خبر داد و گفت: سوم مردادماه هفته آتی وزارت کار میزبان نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی برای بررسی اوضاع مزدی کارگران است.


وی افزود: بنده به عنوان ناظر در این نشست حضور خواهم داشت و معاون روابط کار به عنوان دبیر شورای‌عالی کار مسئولیت این نشست مهم را عهده‌دار خواهد بود.


حداقل مزد کارگران در حال‌ حاضر چقدر است؟


شورای‌عالی کار میزان دستمزد کارگران در سال 97 را به صورت ترکیبی تصویب کرد.


حدود ۷۰ درصد از کارگران در گروه «سایر سطوح مزدی» قرار دارند؛ تمام کارگرانی که حقوق پایه آنها در سال ۹۶ «بیش از» ۹۲۹.۹۳۱ تومان است در این گروه قرار می‌گیرند که میزان افزایش دستمزد این کارگران متفاوت از «حداقلی بگیران» است.


بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حقوق پایه این گروه از کارگران در سال ۹۷ به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت» تعیین شد، به این صورت که دستمزد این کارگران ۱۰.۴ درصد نسبت به پایه حقوق سال ۹۶ آنها افزایش یافت؛ علاوه بر این به حقوق پایه این کارگران روزانه ۲۸۲۰۸ ریال معادل ماهیانه ۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان اضافه خواهد شد.


بنابراین مجموعِ افزایش ۱۰.۴ درصدی نسبت به پایه ۹۶ و رقم ثابت ۸۴۶۲۴ تومانی، «مزد مبنای» کارگران «سایر سطوح مزدی» در سال ۹۷ خواهد بود؛ نکته قابل توجه اینکه رقم ثابت برای تمام کارگران (به غیر از حداقلی بگیران) بدون در نظر گرفتن میزان حقوق پایه سال ۹۶ برابر است.


اما حداقلی بگیران کارگری با افزایش 20 درصد نسبت به پایه سال 96 خود، افزایش حقوق داشتند؛ به طوری‌که حداقل مزد آنان از 929.931 تومان به رقم 1.114.000 رسید که سایر مزایای قانونی از جمله بن کارگری 110 هزار تومان، حق مسکن 40 هزار تومان و حق‌تأهل و اولاد به تناسب خانواده به آن اضافه می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت کار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته