دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صاحب‌خانه‌ها نخوانند؛

نمایشی تکان‌دهنده از وضعیت «خانه‌به‌دوش‌ها» در قلب تهران

نگارش روایتی از اوضاع و احوال این روزهای مستأجران و هزینه‌های سرسآم‌آور تهیه سرپناهی کوچک شاید مسئولان را در تب بالای 40 درجه‌ای تهران، از خواب زمستانی بیدار کند.
کد خبر : 294495

محمد صاد‌ق‌پور_ گروه اقتصادی خبرگزاری آنا؛ وضعیت اجاره بهای مسکن در سال‌های گذشته دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است تا جاییکه هزینه‌های تأمین مسکن، سهم بسیار عمده‌ای از درآمدهای‌ خانوار را به خود اختصاص داده است.


در سال‌های گذشته، تغییرات حقوق‌ودستمزد و میزان افزایش آن به سختی کفاف تغییرات تورم واقعی و انتطاری سبد معیشت خانوار به غیر از مسکن می‌داد اما اکنون با افزایش هزینه‌های سرسام‌آور اجاره‌بها در نقاط مختلف تهران حتی در مناطق متوسط به پایین، فشار بسیاری بر مردم وارد شده است.


با یک بررسی ساده در اوضاع درآمدی مردم که غالبا از قشر کارگر و کارمند هستند، متوجه می‌شویم که با دریافتی ماهانه حداکثر 1.5 میلیون تومانی، توانی برای پرداخت اجاره بهای 2 میلیونی تومانی باقی نمی‌ماند.


به گزارش آنا، چهارشنبه شب، در برنامه تلویزیونی ثریا مستندی از وضعیت مستأجران پخش شد که نگرانی‌ها از آینده مستأجران به خصوص جوانانی که به تازگی قصد ازدواج و تشکیل خانواده دارند را افزایش می‌دهد.


در این مستند 5 دقیقه‌ای، مستاجران بنگاه به بنگاه در تلاش‌اند تا خانه‌ای هرچند کوچک برای خود دست‌وپا کنند غافل از اینکه هزینه‌های اجاره به شکلی نجومی و غیرقابل باور، از فلک سردرآورده است.


روایتی که در ادامه می‌خوانید، بخشی از مشکلات و چالش‌های مستأجران برای تهیه سرپناه است و اگر مسئولان برای بررسی اوضاع به میان مردم مراجعه کنند، شاید عمق شرایط تکان‌دهنده این روزهای سخت مستأجران را درک کنند؛ البته ضرب‌المثل «سواره از پیاده خبر ندارد؛ سیر از گرسنه»، مصداق همین ماجراست.


منطقه نظام آباد تهران را تقریبا همه می‌شناسند، این محله از غرب به مجیدیه، از شرق به نارمک و تهران نو، از شمال به محله رسالت و از جنوب به محله امام حسین (ع) محدود است.


تا قبل از سال 1320 تمامی محدوده محله نظام آباد کنونی بصورت تپه ماهور و زمین‌های بایر بود و تنها از بعد از خیابان فتاحی منش به سمت شرق، یک آبادی کوچک به نام حسین آباد وجود داشت؛ البته محله از آب و هوای خوبی برخوردار بود و به همین دلیل ناصرالدین شاه کاخ عشرت آباد را در مجاورت این محل بنا کرد که بعدها این کاخ در زمان رضاشاه به پادگان تبدیل شد. سمت جنوبی محله نیز تا میدان امام حسین(ع) بیابان بوده و خود میدان امام حسین(ع) تپه خاکی بود که هنوز کاربری میدان را پیدا نکرده بود.



* بخوانید از اوضاع ناخوش مستأجران؛ در به در دنبال سرپناهی کوچک


درباره اوضاع و احوال مستأجران و هزینه‌های سرسآم‌آور تهیه مسکن به خوبی اطلاع‌ داریم، اما امیدواریم با نگارش روایتی از اوضاع و احوال این روزهای این قشر آسیب‌پذیر، مسئولان در روزهای گرم و 40 درجه تهران و سایر شهرها، از خواب زمستانی بیدار شوند.


با آغاز فصل گرم سال به علت تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، فرصتی برای خانواده‌ها به وجود می‌آید تا برای یافتن موقعیت بهتری برای سکونت، راهی بنگاه‌های املاک شوند.


در این مستند جنجالی، جوان حدودا 40 ساله‌ای روی صندلی بنگاه املاک در منطقه نظام آباد، تکیه زده و می‌گوید: یک‌جوان چه‌قدر باید درآمد داشته باشد که 2 میلیون تومان آن را اجاره بپردازد؟ اصلا چنین چیزی امکان پذیر است؟؛ در منطقه نظام‌آباد تهران، یک واحد 60 متری، 100 میلیون تومان رهن مطالبه می‌کنند! خیلی زیاد است، خیلی.


وی می‌گوید: 15 میلیون رهن، 2 میلیون اجاره و یا صاحب‌خانه‌ دیگری برای خانه کوچک 45 متری اش، 10 میلیون تومان با یک‌میلیون تومان اجاره مطالبه می‌کند.


جوان تقریبا 25 ساله دیگری مقابل دوربین قرار گرفته و حالتی مستأصل، درباره اوضاع احوالش اینطور روایت می‌کند: یک ماه است دنبال خانه می‌گردم، خدا شاهد است، قصد تشکیل خانواده و ازدواج دارم؛ دارم دیوانه می‌شوم؛ با 15 میلیون تومان پول نقد، 2 میلیون تومان هم اجاره خانه مطالبه می‌کنند.


در بنگاه معاملات املاک، مشاور مسکن با در دست داشتن کاغذ فایل اجاره، با تعجب می‌گوید: 50 متر، طبقه دوم، 10 میلیون رهن، یک‌میلیون و 500 هزار تومان اجاره.


وی می‌گوید: مستأجری با 4 بچه قد و نیم قد به بنگاه آمده اما صاحب‌خانه‌ها دست رد به سینه‌شان می‌زنند؛ حتی یکی از صاحب‌خانه‌ها به رو به مستأجر کرده و گفته بود: مگر شعور ندارید که در خانه 50 متری، 5 نفر نمی‌‌توانند، زندگی کنند.


جوان دیگری می‌گوید: سال گذشته خانه 60 متری را 50 میلیون با ماهانه 300 هزار تومان اجاره کردم اما امسال صاحب‌خانه 30 میلیون تومان دیگر برای رهن خانه درخواست کرده است؛ اجاره خانه بیچاره کننده شده و گریه مردم را درآورده‌اند.


خانم سال‌خورده‌ای مقابل منزل ایستاده و درباره اوضاع مسکن خود، می‌گوید: با 8 سر عائله در خانه‌ 60 متری و تقریبا مخروبه دو خانواده زندگی‌ ‌می‌کنیم.


به گزارش آنا، نمایش اوضاع این خانواده و سرپناه تقریبا مخروبه و با کم‌ترین امکان سکونت، دل هر ایرانی را به درد می‌آورد؛ آشپزخانه‌ای تقریبا مخروبه و کلنگی از امکانات این خانه فرسوده است.


خانوده دیگری هم که صاحب خانه جوابش کرده، درباره وضعیت خود، می‌گوید: به دنبال انباری و مکانی می‌گردم که اسباب و اثاثیه منزل را تا چند ماه نگهداری کنم تا شاید در پاییز قیمت‌ها کمی‌ بشکند.


در این مستند تکان‌دهنده، فرد میانسالی با اظهار تعجب، می‌گوید: خانه‌ای که 180 میلیون تومان قیمتگذاری شده بود، بعد از یک هفته 250 میلیون تومان شد؛ یعنی 70 میلیون تومان در فاصله یک هفته افزایش یافت.


خانمی هم که قصد خرید خانه دارد، می‌گوید: پارسال پول کافی برای خرید خانه نداشتم، در بانک سپرده کردم اما بازهم هم با این قیمت نمی‌توانم خانه بخرم؛ خانه 15 سال ساخت، متری 2 میلیون و 400 هزار تومانی بالای 4 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.


به گزارش آنا، با بررسی اوضاع فعلی، اتمام پروژه مسکن مهر، وضع مالیات بر خانه‌های خالی، راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور و احیای بافت فرسوده مهم‌ترین راهکارهایی است که باید مد نظر دولتمردان باشد.


همچنین؛ اخذ مالیات بر عایدی سرمایه یکی از موثرترین ابزارهای دولتی برای رفع و سد انگیزه‌های سوداگری و بازار سیاه کالای مصرفی است. اصل کلی اخذ این نوع مالیات بر پایه منفعت حاصل از خرید و فروش املاک، معافیت سرپناه و تمایز قائل شدن بین انگیزه‌های سوداگری و غیره در تعیین نرخ و پایه مالیاتی است که در حال حاضر این نوع مالیات در بیشتر کشورهای جهان اجرا می‌شود.


از طرفی، راهکار دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه وضع مالیات منجر به افزایش هزینه نگهداری خانه‌های خالی برای مالکان شده و نگهداری خانه‌های خالی را هزینه‌بر می‌کند و با توجه به اینکه ظرفیت خالی و خانه‌های خالی بسیاری در شهرها وجود دارد، اجرای این قانون در افزایش عرضه و تأمین بخش زیادی از تقاضای بازار اثر گذار است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: اجاره بها مسکن
ارسال نظر
قالیشویی ادیب