دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس حمل‌ونقل دریایی در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

نفت 100 دلاری نتیجه توقف مبادلات از تنگه هرمز+نمودار

یک کارشناس ارشد حمل‌ونقل دریایی از افزایش قیمت نفت خام در صورت اختلال در مبادلات نفتی تنگه هرمز، به بیش از 100 دلار در هر بشکه خبر داد و گفت: امکان توقف صادرات نفت ایران وجود ندارد.
کد خبر : 293691

کاپیتان فرید فرومند، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه تنگه هرمز یکی از هشت گذرگاه استراتژیک حمل‌ونقل دریایی نفت جهان به شمار می‌رود که روزانه ۵۸ میلیون بشکه نفت از طریق این هشت گذرگاه مبادله می‌شود، اظهار داشت: سهم تنگه هرمز از این میزان، روزانه ۱۷.۴ میلیون بشکه تا نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی است.
* سهم 30 درصدی نفت عبوری جهان از تنگه هرمز


وی افزود: بدین ترتیب ۳۰ درصد نفت عبوری از گذرگاه‌های استراتژیک جهان از تنگه هرمز می‌گذرد؛ تنگه مالاکا از این حیث با عبور ۱۶ میلیون بشکه در روز در مقام دوم قرار دارد و دماغه امیدنیک، کانال سوئز، باب المندب، تنگه دانمارک، تنگه بسفر و کانال پاناما هم گذرگاه عبور ۲۴.۶ میلیون بشکه نفت در روز هستند.



این کارشناس حملونقل دریایی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۸ متوسط روزانه عرضه نفت خام را ۹۹.۲ میلیون بشکه نفت اعلام کرده است، افزود: بنابراین سهم نفت عبوری از تنگه هرمز از کل نفت تولید جهانی نفت حدود ۱۷.۵ درصد است؛ این میزان نفت شامل محموله‌های ایران، عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و کویت است.


* افزایش 10 دلاری قیمت نفت‌خام در خوشبینانه‌ترین حالت


کاپیتان فرومند، تأکید کرد: اگر تأثیر کاهش عرضه نفت را بر قیمت، به طور ساده و بر اساس یک رابطه یک به یک خطی در نظر بگیریم، بسته شدن تنگه هرمز در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند قیمت هر بشکه نفت خام را حداقل۱۰ دلار افزایش دهد.


وی افزود: عوامل دیگری نیز می‌تواند بر رشد قیمت نفت تأثیرگذار باشد که شامل انتظارات آتی بازار از ناامنی حاصل در تأمین نفت و بیم آغاز جنگی تمام عیار میان ایران و سایرکشورها که در قالب آثار روانی بازار قابل دستهبندی است، شتاب رشد قیمت نفت را افزایش خواهد داد.


وی پیش‌بینی کرد که با بسته شدن تنگه هرمز قیمت هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار فراتر خواهد رفت.


وی با بیان اینکه بستن تنگه هرمز بیش‌تر به زیان امریکا خواهد بود، تصریح کرد: امکان جلوگیری از صادرات نفت ایران با توجه به تجارب سال‌های گذشته وجود ندارد.


*بیشتر بخوانید


به گزارش خبرگزاری آنا، رویترز طی گزارشی در مورد تنگه هرمز نوشت، این هفته ایران تهدید کرده است، در پاسخ به درخواست آمریکا برای توقف ممنوعیت صادرات نفت ایران، جلوی عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز را می‌گیرد.


* تنگه هرمز


این تنگه، آبراهی است که سواحل ایران و عمان را از هم جدا و خلیج فارس را به خلیج عمان و دریای عرب متصل می‌سازد. باریک ترین نقطه عبوری از این آبراه 21 مایل عرض دارد اما عرض مسیر کشتیرانی در هر جهت تنها 2 مایل است.


* چرا این تنگه مهم است؟


بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال 2016، روزانه 18.5 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور کرده است که نسبت به سال 2015 افزایش 9 درصدی را نشان می‌دهد و رکوردی محسوب می‌شود؛ این رقم 30 درصد تمامی ترانزیت نفت در جهان از طریق دریا را شامل می‌شود.


بر اساس بررسی موسسه تحلیل آمارهای نفتی ورتکسا، محموله های نفت خام و میعانات گازی ترانزیت شده از طریق تنگه هرمز در سال 2017 به روزانه 17.2 میلیون بشکه و این رقم تنها در نیمه نخست سال 2018 به روزانه 17.4 میلیون بشکه رسیده است.


بیشتر نفت صادراتی عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی فرستاده می‌شود. همچنین این آبراه، مسیر عبور تمامی ال ان جی (گاز طبیعی مایع) صادراتی قطر است.


* در سوم جولای 2018، حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران تلویحا تهدید کرد که در واکنش به اقدام آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، جریان انتقال نفت از منطقه می‌تواند با اختلال روبرو شود.


* روز بعد، فرمانده سپاه قدس ایران تصریح کرد اگر صادرات نفت این کشور متوقف شود، ایران جلوی تمامی صادرات نفت از طریق تنگه هرمز را می‌گیرد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته