دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عصمت مرزبان:

جای خالی طنز در ادبیات دفاع مقدس محسوس است

مدیر انتشارات زلال اندیشه گفت: رزمندگان، شوخی‌ها و لحظه‌های شاد بسیاری را با هم و در کنار هم تجربه کرده‌اند که ما می‌توانیم همه این موارد را به تصویر کشیم.
کد خبر : 293506

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، عصمت مرزبان، مدیر انتشارات زلال اندیشه است که از سال ۱۳۸۲ کار خود را آغاز کرده و به‌طور تخصصی به فعالیت در زمینه کتاب‌های دفاع مقدس پرداخته است. او در پاسخ به این‌که چه شد به فعالیت در حوزه نشر، به ویژه انتشار کتاب در زمینه دفاع مقدس روی آوردید می‌گوید: تازه فارغ‌التحصیل شده بودم و به کاری که هم فرهنگی باشد و هم درآمدزا فکر می‌کردم این بود که به نشر رو آوردم و این‌که چرا حوزه دفاع مقدس را انتخاب کردم به همکاری همسرم با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برمی‌گشت.


به گفته مدیر انتشارات زلال اندیشه، شرایط اقتصادی و قیمت کاغذ موجب شده تا فعالیت ناشران محدودتر شود. برای مثال خود او که پیش از این، حداقل ۱۰ عنوان کتاب در سال منتشر می‌کرده حالا به پنج عنوان رسیده؛ یعنی حداقل عناوینی که لازم است یک ناشر در طول سال منتشر کند تا مجوز نشرش باطل نشود.


مرزبان در پاسخ به این‌که آیا فعالیت در یک حوزه تخصصی چون دفاع مقدس، تعداد مخاطبان را محدود نمی‌کند می‌گوید: ما کتاب‌های دیگر در زمینه مذهبی، کمک آموزشی و کودک و نوجوان هم منتشر می‌کنیم اما فعالیت اصلی مان در حوزه دفاع مقدس است.


به گفته او مخاطبان، کتاب‌هایی را در زمینه دفاع مقدس دوست دارند که به روایت خاطرات کوتاه شهدا و جانبازان پرداخته و از پرگویی پرهیز کرده است؛ یعنی همچنان خاطره‌ نویسی را به قالب‌های دیگر ترجیح می‌دهند و طالب ساده نویسی و اختصارند.


مرزبان به جای خالی طنز در ادبیات دفاع مقدس ما اشاره و بیان می‌کند: چهره‌ای که از هشت سال دفاع مقدس در ذهن مخاطبان و مردم نقش بسته، بسیار عبوس است در صورتی‌که رزمندگان، شوخی‌ها و لحظه‌های شاد بسیاری را با هم و در کنار هم تجربه کرده‌اند که ما می‌توانیم همه این موارد را به تصویر کشیم.


مدیر انتشارات زلال اندیشه، افراط و تفریط را یکی دیگر از آسیب‌های جدی ادبیات دفاع مقدس می‌داند و معتقد است: رزمندگان هم چون ما می‌خوردند و می‌خوابیدند و نفس می‌کشیدند و خشمگین می‌شدند و اشتباه می‌کردند اما چهره‌ای که گاهی نویسندگان و فیلمسازان ما از آنها تصویر می‌کنند، چهره ابرقهرمان‌های اسطوره‌ای است که نمی‌توان به آنها نزدیک شد و از رفتار و گفتارشان الگوبرداری کرد و این یکی از آسیب‌های جدی دفاع مقدس است که باید مورد توجه قرار بگیرد.


منبع: مهر


انتهای پیام/

برچسب ها: دفاع مقدس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته