مسئولان آموزش عالی التفاتی به تولید دانش ندارند/ عدم تاثیر حجم انبوه مقالات در تولید علم
قاسم پورحسن در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره علل ناتوانی دانشگاههای کشور در تولید اندیشه و نظر اظهار کرد: تولید علم اتفاقی نیست، تولید علم نیازمند دسیپلین، فرآیند و منطقی است که همین منطق میگوید علم در یک فرآیند طولانی تولید میشود، البته درصورتی که التفات به منطق تولید داشته باشیم.
وی افزود: دانشگاههای کشور و وزارت علوم، هیچ التفاتی به منطق تولید علم ندارند و تصور میکنند با دستورالعمل، بخشنامه و تجویز میتوان دانش تولید کرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسئولان آموزش عالی کشور فکر میکنند اگر بخشنامه بنویسند که استادان علم تولید کنند، تولید میشود در حالی که استاد باید در یک زمان و فرآیند طولانی بتواند دستاوردهای علمی خود را تبدیل به دانش نماید.
پورحسن با بیان اینکه هنوز فهمی از اینکه تولید علم اتفاقی نیست وجود ندارد اظهار کرد: تا زمانی که جایگاه بنیادین و شرافت، به استادان و دانشجویان داده نشود اساسا تولید علم اتفاق نمیافتد.
وی ادامه داد: تولید علم انسانی است نه مکانیکی و اداری، زمانی که استاد دانشگاه، جایگاه نداشته باشد اندیشه و نظر تولید نمیشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: هیچ کدام از حجم انبوه مقالاتی که مینویسیم مرزهای دانش را ارتقا نداده است، چون اصلا متوجه دانش نبودهایم، به دلیل اینکه منطق دانش را درنیافتیم.
پورحسن گفت: به عقیده بنده باید مدتها زمان بگذرد تا بتوانیم بنیادهای دانشگاه اعم از روسای دانشگاهها، وزارت علوم، استادان و... را براساس یک منطق علمی شکل بدهیم.
وی با تاکید بر این نکته که معضل اصلی عدم فهم ذات دانشگاه است خاطرنشان کرد: هنوز التفاتی به ذات دانشگاه نداریم و دانشگاه را بیشتر شبیه یک اداره و سازمان تشبیه میکنیم، از استادان میخواهند دانش تولید نکنند اما حضور داشته باشند این نگاه طبیعتا جایگاه استاد و علم را کاهش میدهد.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: در حال حاضر هیچ علمی تولید نمیشود چون صاحب تفکر نیستیم، هروقت صاحب تفکر بودیم، میتوانیم ادعا کنیم علمی را سامان میدهیم این عناصر بنیادین هستند و به یکدیگر ارتباط دارند.
انتهای پیام/