دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش ۵۰ درصدی چاپ قرآن در سال جاری

آمارها نشان می‌دهد در سه ماهه نخست امسال چاپ قرآن در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر : 292152

به گزارش گروه رسانه‌‌های دیگر خبرگزاری آنا، آمار چاپ قرآن طی سه ماهه نخست امسال، ۵۳ مجوز چاپ با شمارگان ۳۳۹ هزار جلد و ۳۰ مجوز نشر با شمارگان ۲۰۵ هزار و ۴۰۰ جلد قرآن از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به ناشران قرآنی صادر شده است و در سال گذشته این رقم در رابطه با مجوز چاپ قرآن، ۶۹ مجوز با شمارگان ۶۱۰ هزار و ۵۰۰ جلد بوده است.


از این تعداد مجوز، ۳ مجوز چاپ با شمارگان ۲۰ هزار جلد و ۲ مجوز نشر با شمارگان ۱۰ هزار و ۴۰۰ جلد مربوط به فروردین‌ماه است که در مقایسه با فروردین سال گذشته با ۱۳ مجوز چاپ به شمارگان ۷۱ هزار و ۵۰۰ جلد و دو مجوز نشر به شمارگان ۱۴ هزار جلد کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.


تعداد مجوزهای صادر شده برای چاپ قرآن در اردیبهشت ماه نیز ۳۲ مجوز با شمارگان ۲۶۹ هزار جلد و ۱۵ مجوز نشر با شمارگان ۱۳۶ هزار جلد است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۱ مجوز چاپ با شمارگان ۲۷۸ هزار جلد و ۵ مجوز نشر با شمارگان ۴۵ هزار و ۵۰۰ جلد صادر شده است.


این مقایسه در اردیبهشت ماه نشان دهنده تغییر چندانی نیست و مجوز نشر نیز افزایش چشمگیری داشته است که این افزایش را می‌توان به دلیل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و نمایشگاه دانست.


در خردادماه امسال نیز ۱۸ مجوز چاپ قرآن با شمارگان ۵۰ هزار جلد و ۱۳ مجوز نشر با شمارگان ۵۹ هزار جلد صادر شده است که این ارقام در خردادماه سال گذشته ۲۵ مجوز چاپ با شمارگان ۲۶۱ هزار و ۵۰۰ جلد و ۱۰ مجوز نشر با شمارگان ۷۷ هزار جلد بوده است. این مقایسه نشان می‌دهد در این مدت نیز با کاهش مواجه بوده‌ایم.


این آمارها حاکی از نصف شدن میزان چاپ قرآن در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است که دلایل متعددی مانند عدم ثبات بازار نشر، گران شدن ارز و به تبع آن قیمت کاغذ، می‌تواند نقش اصلی را در این زمینه داشته باشد.


منبع: ایکنا


انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن کریم کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته