دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1397 - 03:12
رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران:

13 درصد جمعیت بزرگسال کشور از پوکی استخوان رنج می‌برند

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 13 درصد جمعیت بزرگسال کشور از پوکی استخوان رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: پوکی استخوان یک بیماری خاموش و قابل پیشگیری است.
کد خبر : 291771

افشین استوار در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره شیوع پوکی استخوان در کشور و راه‌های پیشگیری از آن، گفت: شیوع پوکی استخوان در افراد و رده‌های سنی مختلف متفاوت است اما به طور کلی در جمعیت زنان به خصوص پس از یائسگی از شیوع بیشتری برخوردار است.


وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد جمعیت زنان پس از یائسگی دچار پوکی استخوان می‌شوند، افزود: این میزان شیوع با افزایش سن نیز بیشتر می‌شود.


رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعات انجام شده حدود 13 درصد از جمعیت بزرگسال کشور (بالای 18 سال) از پوکی استخوان رنج می‌برند.


استوار یکی از فاکتورهای موثر در بروز پوکی استخوان را افزایش سن دانست و یادآور شد: عوامل ژنتیکی و اکتسابی بسیاری در بروز پوکی استخوان نقش دارد که افزایش سن و یائسگی از مهم‌ترین آن محسوب می‌شود.


وی در خصوص علل شیوع بالای پوکی استخوان در زنان، گفت: کاهش تحرک، عدم مصرف و دریافت ویتامین D، یائسگی، نداشتن الگوی غذایی غنی از مواد مغذی و ... از جمله دلایل شیوع پوکی استخوان در بین زنان است.


رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پوکی استخوان قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری خاموش داشتن تحرک و ورزش، مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین، کلسیم و ویتامین D، عدم استعمال مواد دخانی و سیگار است.


وی افزود: به افراد به خصوص خانم‌ها توصیه می‌شود روزانه و به صورن منظم ورزش‌هایی از جمله پیاده‌رویی و دویدن را انجام دهند در واقع هر ورزشی که به صورت ایستاده انجام شود برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته