دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1397 - 06:50
راهکارهای حل مشکل زیست محیطی خوزستان تشریح شد؛

استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها بهترین راهکار برای مشکل زیست‌محیطی خوزستان

عضو هیات‌ علمی دانشکده منابع و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها را بهترین راهکار برای حل مشکل زیست محیطی استان خوزستان دانست.
کد خبر : 290823

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر لعبت تقوی عضو هیأت‌مدیره انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران در این‌باره گفت: «کشورهایی چون بحرین، قطر و... نیز دسترسی به آب شیرین ندارند و به همین دلیل آب شور را به آب شیرین تبدیل کرده و مصرف می‌کنند. از این رو مسئولان باید در سطح استان خوزستان از این راهکار استفاده کرده و از سیستم‌های آب‌شیرین‌کن بهره بگیرند.»


وی به مشکلات منابع آبی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: «امروزه رشد جمعیت و کاهش نزولات جوی موجب کاهش سرانه آب در دسترس در کشورمان شده است، به‌گونه‌ای که حجم بارش‌ها در چند سال گذشته از حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب به ۳۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده و این کمبود نیز بیشتر به خاطر تغییر اقلیم بوده است.»


در کنار کاهش بارندگی در کشور، سدسازی کشورهای همسایه بر حوزه‌های مرزی کشور از دیگر مشکلات کشور است؛ موضوعی که تقوی نیز آن را تایید کرد و گفت: «این مساله باعث شده منابع آب ورودی به کشور کاهش یابد، در مقابل نیز با مدیریت نامناسب منابع آب به‌ویژه در بخش کشاورزی روبه‌رو بودیم که یکی از آنها عدم استفاده از شیوه‌های درست آبیاری زمین‌های کشاورزی، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیررزمینی و عدم توجه به آب‌های مجازی است.»


تقوی، اصلی‌ترین راهکار برای نجات از وضعیت فعلی را مدیریت مصرف و تقاضا دانست و افزود: «این کار را نیز می‌توان از طرق مختلف از قبیل بهره‌مندی از سازمان‌های مردم‌نهاد، استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی و استفاده از پساب‌ها به‌ویژه در بخش کشاورزی انجام داد. دانشگاه‌ها نیز اساسی‌ترین اقدامی که می‌توانند انجام دهند، فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف آب است.»


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب