دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1397 - 12:24

بصیرت‌افزایی و آگاهی بخشی هدف سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی گفت: با سنجش ظرفیت آثار و هنرمندان سعی می‌کنیم تا در دوره بعد، از فیلم‌ها و نمایش‌های با موضوع نقض حقوق بشر بیشتر استفاده کنیم.
کد خبر : 290694

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی امروز با حضور اسماعیل آجرلو دبیر جشنواره برگزار شد.


اسماعیل آجرلو در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌بر اینکه چرا از ظرفیت‌های حوزه فیلم در این جشنواره استفاده نشده گفت:‌ در هر دوره نسبت به دوره قبل گرایش‌های هنری‌مان اضافه شده است. در آغاز صرفا بخش تجسمی وجود داشت اما بعد گرایش‌های علمی و رسانه‌ای نیز اضافه شد بر همین اساس سعی می‌کنیم در دوره‌های آتی نیز از سینما و نمایش برای پرداختن به این موضوع استفاده کنیم.


اضافه شدن بخش نماهنگ و کلیپ


وی خاطرنشان کرد: امسال توانستیم نماهنگ و کلیپ را به بخش‌های جشنواره بیفزاییم و امیدوار هستیم در سال‌های بعد سایر رشته‌های هنری نیز به جشنواره اضافه شوند.


آجرلو در ادامه تاکید کرد:‌ باید ظرفیت آثار و هنرمندان سنجیده شوند تا هر بخش که بیشتر به پرداخت این موضوع کمک می‌کند و به هدف جشنواره نزدیک است، اضافه شود.


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر برگزیدگان جشنواره اعلام کرد: ما دو بخش تقدیر و برگزیده را داریم اول آثاری که به نمایشگاه و بخش‌های نهایی راه پیدا کردند مثل پوستر، موشن‌گرافیک، شعر و ادبیات مورد تقدیر قرار می‌گیرند و از حق‌التالیف برخوردار می‌شوند.در دیگر بخش‌ها هم رتبه اول و دوم و سوم با جوایز نقدی قابل توجه معرفی خواهند شد. در بخش کاریکاتور و کارتون علاوه بر معرفی برگزیده، 5 اثر تقدیری هم خواهیم داشت.


اسماعیل آجرلو گفت: به دور سوم جشنواره که فراخوانش‌ را سال گذشته اعلام کردیم، برنامه‌ها و بخش‌های جدیدی اضافه شده است. این جشنواره سه شنبه 12 تیر ماه، همزمان با روز افشای حقوق بشر آمریکایی با اهدای جوایز در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.


وی اظهار کرد: انگیزه اصلی از برگزاری و تداوم این جشنواره برای سه سال متوالی این بود که عملکرد ایالات متحده در خصوص نقض حقوق بشر را نشان دهیم چراکه این امر به عنوان موضوع استراتژیک برای ما و جهانیان به شمار می‌رود.


دبیر جشنواره حقوق بشر آمریکایی ادامه داد:‌ حقوق بشر طی سال‌های اخیر، بعد بین‌المللی وسیعی داشته چرا که ایالات متحده علی‌رغم اینکه داعیه حفظ حقوق بشر را دارد اما با مطالعه عملکرد‌شان می‌توان رفتار متناقض گونه آنها را دریافت. ما در سه بعد به مصادیق نقض حقوق بشر ایالات متحده پرداختیم که یکی از آنها تبعیض نژادی و دیگری تبعیض جنسیتی است.


توجه به نقض حقوق بشر نسبت به ایران


وی استفاده از بمب اتمی، جنگ ویتنام و مداخله در کشورهای مختلف، جنگ‌ها و تحریم‌ها را بخشی از جنایت‌های ایالات متحده آمریکا معرفی کرد و افزود: نقض حقوق بشر نسبت به ایران از جمله مواردی است که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفت.


آجرلو بیان کرد: این سه موضوع و گرایش اصلی در چند بخش مورد توجه قرار گرفته که یکی از آنها نگاه علمی است که در اختتامیه جشنواره نیز نشست‌های علمی آن را برگزار خواهیم کرد. آثار این بخش در دو گرایش مقالات علمی پژوهشی و کتاب ارائه می‌شود. در این بخش با استقبال بسیار خوبی از سوی اندیشمندان و دانشگاهیان روبه‌رو شدیم و پنل‌های علمی جشنواره هم از ساعت 14 تا 17، 12 تیر ماه در تالار مهر برگزار خواهد شد.


وی اظهار کرد:‌ در سه پنل علمی به بررسی حقوق بشر آمریکایی پرداخته‌ایم و ارائه مقالات از سوی حقوقدان‌ها و اساتید حقوق بین‌الملل را در این بخش خواهیم داشت. همچنین از گرایش‌های جشنواره، گرایش هنری است چراکه ما تلاش کرده‌ایم با ابزار هنر به موضوع نقض حقوق بپردازیم. موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر، کاریکاتور از جمله شاخه‌های مختلف این بخش هستند همچنین در بخش ادبی شعر هجو و داستان کوتاه در نظر گرفته شده است.


بخش رسانه‌ای دیگر گرایش جشنواره


دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی تصریح کرد: دیگر گرایش سومین دوره جشنواره بخش رسانه‌ای آن است که شامل صفحات مجازی، اپلیکیشن‌های موبایلی، نماهنگ، کلیپ و ایده پردازی‌های بازی‌های رایانه‌ای می‌شود.


وی اظهار کرد: در این دوره تلاش کردیم گرایش‌ها افزایش پیدا کند تا با روش‌های گوناگون به این موضوع بپردازیم. همچنین تلاش دبیرخانه بر این بود که زمینه‌ای فراهم کنیم که مصادیق نقض حقوق بشر از سوی ایالات متحده و هم‌پیمانانش را به درستی نشان دهیم.


آجرلو بیان کرد: شرکت‌کنندگان در سومین دوره به دو بخش داخلی و خارجه تقسیم می‌شوند که در بخش داخلی 547 هنرمند هزار و 270 اثر ارائه کرده‌اند و از 215 هنرمند خارجی 611 اثر به جشنواره رسیده است به طور کل 780 هنرمند هزار و 885 اثر ارائه کرده‌اند.


میزبانی از 40 کشور خارجی


وی در مقایسه سومین دوره این جشنواره با دوره‌های پیشین تشریح کرد: در این دوره چه از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و چه تعداد آثار ارائه شده، با بیش از 50 درصد پیشرفت مواجه بوده‌ایم. همه بخش‌ها شامل آثار بین‌الملل نبود بلکه آثار بخش بین‌الملل در قالب بخش هنری ارائه شده است. ما در این دوره میزبان آثار 40 کشور خارجی هستیم.


دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: طبق فراخوان اعلام شده آثاری که در جشنواره‌های دیگر عرضه شده‌اند یا در دیگر فستیوال‌ها به عنوان برگزیده معرفی شده‌اند، نمی‌توانند به این جشنواره راه یابند بنابراین داوران زمان زیادی را صرف جدا کردن آثار کردند. از نکات بسیار حائز اهمیت پراکندگی در استان‌های مختلف بود به طوری که از 26 استان آثار دریافت کرده‌ایم. خوشحال هستیم که هنرمندان و اندیشمندان از همه استان‌ها نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند.


انتشار مجموعه مقالات


آجرلو درباره کتاب این دوره جشنواره گفت: کتاب بررسی مصادیق نقض حقوق بشر، اولین کتاب پژوهشی اسنادی است که مجموعه سندها و مصادیق نقض حقوق بشر را بدون هیچ تحلیلی در اختیار هنرمندان و اندیشمندان قرار می‌داد تا آمادگی ذهنی برای تولید آثار به وجود آید. امسال مجموعه مقالات برگزیده را خواهیم داشت و مقالات جشنواره علاوه‌بر اینکه درجه علمی پژوهشی دریافت می‌کنند در فصلنامه‌ای ویژه نیز به چاپ می‌رسند. همچنین مجموعه آثار جشنواره هم مجموعه آثار جشنواره در قالب کتاب منتشر خواهد شد و در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.


وی درباره دستاوردهای جشنواره گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که سه سال است به آن رسیده‌ایم، ظرفیت زیاد اهالی فرهنگ و هنر و اندیشمندان در این حوزه است. ظرفیتی که در تمام کارها درباره حقوق بشر وجود دارد، باعث شد تا فکر کنیم که بخش‌ها را گسترش دهیم و در نهایت همین طرح ما را با سطح زیادی از آثار مواجه کرد. ما آرشیو آثار هنری و علمی را در اختیار داریم که در دسترس رسانه، هنرمندان، صدا و سیما قرار گرفته و در قالب نمایشگاه عرضه شده است.


وی افزود: با این جشنواره ارتباطات جدیدی میان هنرمندان جهان ایجاد شده که بهانه‌ای شد هنرمندان خارجی به ایرانی وصل شوند،به طوری که می‌توان در سال‌های بعد کمپینی هم با این موضوع تشکیل داد. ما نمی‌خواهیم جشنواره‌ای روتین و عادی برگزار کنیم بلکه هدف‌مان بصیرت‌افزایی و آگاهی بخشی است.


دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی درباره برگزاری نمایشگاه بین‌‌المللی در کشورهای خارجی نیز گفت: سال گذشته در 10 کشور نمایشگاه داشتیم و امسال سعی داریم با همکاری 70 رایزن فرهنگی نمایشگاه‌های سومین دوره جشنواره را برگزار کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته