دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1397 - 12:46
مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت؛

هزینه‌های سلامت با اجرای نظام ارجاع الکترونیک کاهش می‌یابد

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، گفت: طبق بازدید از دانشگاه‌ها و بررسی سازمان‌های بیمه نتیجه گرفتیم تنها راه صحیح اجرا کردن نظام ارجاع الکترونیک است.
کد خبر : 289020

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، بهزاد کلانتری در همایش استقرار نظام ارجاع در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: سال گذشته براساس بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت، ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای نظام ارجاع، پایلوت شدند تا نظام ارجاع الکترونیک را اجرا کنند. در این راستا امروز و در این همایش، این دانشگاه‌ها به بیان تجربیات خود در زمینه اجرای نظام ارجاع می‌پردازند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی گلستان یکی از این ۱۰ دانشگاه به شمار می‌رفت.


وی افزود: طبق بازدید از دانشگاه‌ها و بررسی سازمان‌های بیمه، نتیجه گرفتیم تنها راه درست کردن نظام ارجاع الکترونیک است.


مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی گلستان، میزان ارجاعات بالای ۳۰ درصد بود که با اجرای ارجاع الکترونیک این مسئله حدود ۸ درصد کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: متمم دستورالعمل ارجاع الکترونیک از اواخر فروردین ماه امسال تدوین شده است و با جلساتی با ذی نفعان و بیمه‌‌ها نهایی شد و به امضای وزیر بهداشت، معاونین درمان، بهداشت و برنامه ریزی رسید و تا چند روز آینده به تایید نوربخش، مدیرکل سازمان بیمه تامین اجتماعی و موهبتی مدیرکل سازمان بیمه سلامت نیز، خواهد رسید.


کلانتری با بیان اینکه هدف از اجرای نظام ارجاع، اولویت بهداشت بر درمان و اولویت سطح ۱ بر سطوح ۲ و ۳ درمان است، یادآور شد: باید بیمار، خدمات را در سطح یک دریافت کند و مدیریت درمانش در این سطح انجام شود و نهایتا ۱۵ درصد ارجاع باید به سطح ۲ ارجاع شود و ارجاع درست باید بر اساس دستوالعمل‌ها و راهنماهای بالینی باشد.


وی در ادامه بیان کرد: عده‌ای می‌گویند ارجاع، افزایش هزینه را در پی خواهد داشت و بیمار دو بار باید توسط پزشک عمومی و پزشک متخصص ویزیت شود و با هر بار ویزیت هزینه اضافه به سیستم تحمیل می‌شود، اما به اعتقاد ما این طور نیست. وقتی نظام ارجاع استقرار پیدا کرد، حتما باید پزشک خانواده هم استقرار پیدا کند و ما مدیریت درمان افراد را به پزشک خانواده یا پزشک ارجاع محول می‌کنیم. بنابراین، محدودیت‌های ایجاد شده و مسیر توام با گایدلاین‌ها، طبیعتا کنترل هزینه را در پی خواهد داشت و تقاضاهای ارجاعی از بین می‌رود. در این نظام، باید بیمار ارجاع شود و به دلخواه خود نمی‌تواند برای درمان مراجعه داشته باشد. این امر، با داشتن کد ارجاع برای بیمار، فراهم می‌شود.


مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، تصریح کرد: جلوگیری از مراجعات متعدد بیماران به مراکز درمانی مختلف و درمان‌های تکراری و مدیریت دسترسی آسان به خدمات درمانی در این روش اتفاق می‌افتد. هدف اصلی نظام ارجاع افزایش و بهبود خدمات سلامت است و نهایتا منجر به مدیریت منابع می‌شود.


کلانتری با بیان اینکه بررسی ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه و اولویت سوم اولویت‌های ابلاغی رئیس جمهوری از جمله مستندات قانونی نظام ارجاع است، گفت: دستورالعمل اجرایی این برنامه در سال گذشته سه گام داشت که گام اول آن، شامل شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، عشایر و روستاها بود و این برنامه به صورت غیرالکترونیک در آنها اجرا شد.


وی اضافه کرد: گام دوم برنامه، ارجاع بیماران از پزشکان شاغل در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت است که قبلا در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر به اجرا درآمد و در حال حاضر در تمامی شهرها صورت می‌گیرد. گام سوم نیز، شامل ارجاع بیماران از همه پزشکان عمومی دولتی و خصوصی قرارداد نظام ارجاع، کلینیک ویژه و پزشکان طرف قرارداد نظام ارجاع است.


مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم، ۱۰ دانشگاه در مرحله اول، ۱۰ دانشگاه در مرحله دوم و بقیه دانشگاه‌ها تا پایان سال به سیستم ارجاع متصل شوند و کار را شروع کنند.


وی با بیان اینکه در بحث استحقاق سنجی که کد شبا به آن تعلق می‌گیرد، بیمار مراجعه کننده را بررسی می‌کنیم که آیا استحقاق دریافت خدمت و مراتب پیشرفته نظام ارجاع را دارد یا خیر، افزود: طی بررسی و هماهنگی‌های انجام شده بین معاونت درمان، بهداشت و برنامه ریزی، زیرساخت‌های لازم برای نظام ارجاع فراهم شده و این برنامه در سطح وسیع تر قابل اجراست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته