دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرانسه تسلیم آمریکا شد: نمی توانیم در ایران بمانیم

وزیر اقتصاد فرانسه می‌گوید «بیشتر شرکت‌های فرانسوی» با اعمال تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند در ایران بمانند.
کد خبر : 288014

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، برونو لومِر ، وزیر اقتصاد فرانسه می گوید پس از آغاز مجدد تحریم های آمریکا شرکتهای فرانسوی نمی توانند به همکاری با ایران ادامه دهند.


لومر به شبکه خبری « بی اف ام » گفته است شرکت های فرانسوی باید برای محصولاتی که به ایران صادر و یا در آن کشور تولید می کنند، پول دریافت کنند. به گفته او در اروپا نهاد مالی مستقلی که قادر به حفاظت از منافع این شرکت ها باشد، وجود ندارد و ماندن آنها در ایران عملی نیست.


وزیر اقتصاد فرانسه تصریح کرد: «الویت فرانسه تاسیس نهادهای مستقل مالی اروپایی است که امکان ایجاد کانال‌های مالی بین شرکت‌های فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و هر کشور دیگری در سراسر دنیا را می‌دهد، زیرا وظیفه ما اروپایی‌هاست که آزادانه و مستقل انتخاب کنیم که می‌خواهیم با چه کسی تجارت داشته باشیم.»


به گزارش یورونیوز، برتری مطلق دلار در تجارت و معاملات بین المللی موجب می‌شود که شرکت‌ها نتوانند تهدید تحریم‌های آمریکایی را در سیاست‌گذاری تجاری خود نادیده بگیرند.


فرانسه ، بریتانیا و آلمان چندین ماه است تلاش دارند شرکت های خصوصی اروپایی را که با ایران قرارداد همکاری دارند، از مجازات های احتمالی آمریکا معاف کنند اما تاکنون نتوانسته اند راه حل مناسبی را ارائه دهند.


تاکنون چندین شرکت و بانک بزرگ اروپایی اعلام کرده اند که از داد وستد با ایران و امضای قراردادهای جدید خودداری می کنند. این شرکتها تاکید کرده اند که درصورت عدم دریافت معافیت از تحریم های آمریکا از بازار ایران خارج خواهند شد.


آمریکا اعلام کرده که در چند ماه آینده تحریم های هسته ای آن کشور علیه ایران از سرگرفته خواهد شد و تحریم های جدیدی نیز به اجرا درخواهند آمد.


وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌هایی که در ایران حضور و یا روابط تجاری دارند بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت داد تا از این کشور خارج شوند.


پیش از این وزیر اقتصاد فرانسه در واکنش به اقدامات آمریکا گفته بود: «ایالات متحده نباید پلیس اقتصادی دنیا باشد اما ظاهرا رییس جمهور این کشور تصمیم گرفته که این نقش را برعهده بگیرد، این وظیفه ما اروپایی‌هاست که نهادهایی تاسیس کنیم که قربانی چنین تصمیماتی نشویم.»


چندین شرکت فرانسوی از زمان خروج آمریکا از برجام اعلام کرده‌اند که از ایران خارج می‌شوند. شرکت بزرگ نفتی و گازی توتال اعلام کرده بود که احتمال باقی ماندن این شرکت در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی بسیار ضعیف است و در صورت عدم دریافت چراغ سبز از سوی آمریکا به فعالیت خود در ایران پایان می‌دهد.


توتال به موجب قراردادی چهار میلیارد و هشتصد هزار دلاری که ماه ژوئیه ۲۰۱۷ با ایران به امضاء رساند ۵۰.۱ درصد از سهم کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی را در اختیار دارد. شرکت ملی نفت چین و شرکت ایرانی خدمات نفت و گاز ایران، پتروپارس دیگر اعضای این کنسرسیوم هستند که هر یک به ترتیب ۳۰ و ۱۹.۹ درصد در این پروژه سهیمند.


گروه پژو سیتروئن نیز چندی پیش اعلام کرد که فرایند تعلیق فعالیت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود در ایران را آغاز کرده و برای احترام به قانون تحریم‌های آمریکا علیه تهران تا ۶ اوت / ۱۵ مرداد ماه سال جاری ایران را ترک می‌کند.


منبع:‌جام نیوز


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته