تجدید نظر در شیوههای سنتی ارزشیابی، راهکاری مؤثر برای کاهش تقلب در امتحانات
دکتر حمیدرضا جوانمرد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه دلایل زیادی باعث بروز تقلب میشود، اظهار کرد: «ضعف درسی دانشجویان نسبت به محتوا، احساس عدم امنیت از طرف والدین نسبت به نمرههایی که دریافت میکنند، بیاعتمادی به خود و دانستهها، نیاز به جلب توجه و خودنمایی و یا قدرتنمایی از طریق کسب نمره خوب، ناآگاهی از هدف و دلیل برگزاری امتحان و انجام تکالیف از جمله مهمترین دلایلی است که سبب تقلب میشود و متاسفانه دانشجو مخاطرات آن را به جان میخرد تا به هدف خود برسد.»
وی درباره نقش نظام آموزشی و تاثیراتش بر دانشجویان خاطرنشان کرد: «نظام آموزشی با آسیبهایی که در عناصر برنامه درسی ایجاد میکند زمینه را برای شیوع تقلب آماده میکند؛ به عنوان مثال وقتی که محتوای کتب درسی با اهداف برنامه درسی تناسب نداشته و محتوا با ویژگیهای عقلی و تواناییهای فراگیران تناسبی ندارد و وقتی زمان اختصاص داده شده به محتوای کتب درسی با حجم مطالب هماهنگ نباشد و شیوه ارزشیابی متناسب با محتوای درس نباشد و نظام آموزشی رقابتهای ناسالم را تشویق کند، زمینه برای شیوع تقلب هموار میشود.»
جوانمرد خاطرنشان کرد: «دانشگاه برای کاهش تقلب در امتحانات راهکارهایی دارد و در این باره دانشگاهها لازم است وارد فعالیتهای سیستمی و جامع شوند و تجدیدنظر در شیوههای مرسوم و سنتی ارزشیابی میتواند نقش چشمگیری داشته باشد؛ به عنوان نمونه تاکید بر ارزشیابیهای متنوع از حیث زمان و نحوه برگزاری، ارزشیابی دانشجویان توسط تکنیکهای مشارکتی و پروژهمحور، متناسبسازی برنامههای ارزشیابی با نیازها و محتوای ارائه شده در کلاس و ارزشیابی فراگیران و مقایسه آنها با وضعیت قبلی خودشان میتواند در حکم راهکارهایی برای مقابله با تقلب در نظر گرفته شود.»
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با توجه به نقش خانواده و رسانهها و ارتباط آنان با دانشگاه افزود: «دانشگاهها لازم است برنامههای جدی درباره آموزش خانوادهها و ارتباط بیشتر با خانواده را در نظر گیرند، چنانچه خانوادهها سطح انتظارات و توقعات خود را نسبت به فرزندانشان در حد توانایی آنها متناسب کنند، میتواند سهم بسزایی در ایجاد آرامش و امنیت برای فرزندان داشته باشند و آرامش و امنیت به نوبه خود عوامل موثری در مقابله با تقلب محسوب میشود.»
این مسئول بیان کرد: «رسانهها نیز در این رابطه میتوانند همگام با خانواده به عنوان برنامههای درسی خارجی و بیرونی نقش مهمی را نه تنها در خصوص آگاهسازی خانوادهها اعمال کنند، بلکه میتوانند راه و رسم حضور فراگیران در فرآیند ارزشیابی را به آنها آموزش دهند و حتی میتوانند از آسیبهای ناشی از اجرای نادرست ارزشیابی توسط استادان جلوگیری به عمل آورند.»
انتهای پیام/