امتحانات و دو گزاره ریتالین و تقلب
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ در آستانه فرارسیدن فصل امتحانات شاهد توجه بیشتر دانشآموزان و دانشجویان به کتابخانههای عمومی و قرائتخانههای موجود در آنها هستیم. مشتاقان کسب علم بهدنبال فضایی برای مطالعه هستند، برخی در منازل خود، فضایی را به این مهم اختصاص دادهاند.
فصل پراسترس امتحانات را اکثر ما تجربه کردهایم و بسیاری از ما شاهد تجربه آن توسط فرزندان و برخی از اعضای خانواده هستیم. این یادداشت درصدد ارائه راهکارهایی برای مقابله با استرس این ایام نیست. همه ما تا اندازهای معتقدیم که باید شرایط مطلوبی برای مطالعه فرزندان و اطرافیان شاغل به تحصیل خود فراهم آوریم.
برخی بر تغذیه درست در این ایام تأکید دارند و برخی اصرار دارند که فضای مطالعه واجد سلسله استانداردها باشد. عدهای تأکید بر روشهای نوین مطالعه دارند. بیان این همه و موارد مشابه بسیار ستودنی است؛ اما این یادداشت فرض را بر این گرفته است که همگان بر این همه دانا هستند. قصد این نوشته تذکر دو نکته به عنوان حواشی فصل امتحانات است. درباره این حواشی هم همه ما اطلاعاتی داریم، غفلتهایی هم داریم. برخورد با این حاشیه الزاماً مربوط به آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی نیست، بهیقین خانوادهها هم باید در این موارد نهایت دقت را بهکار گیرند.
ریتالین، قرص شب امتحان یا مادهای اعتیادآور
شیوع برخی مواد مخدر در میان جوانان آزاردهنده است. ازجمله این موارد باید به مصرف قرص ریتالین اشاره کرد. بر اساس بررسیها اثر و وابستگی مواد مخدر از نوع قرص در مقايسه با ساير اشكال مواد مخدر قویتر است و اثرات ماندگارتری بر جای میگذارد. لابد شنیدهاید که برخی از شاغلان به تحصیل شب امتحان از قرص ریتالین استفاده میکنند، بدون شک رؤسای آموزش و پرورش و مسئولان مراکز آموزش عالی در این زمینه اطلاعرسانی مکفی را انجام دادهاند.
لابد برای جویندگان دانش، مباحث مربوط به آسیبشناسی مصرف این قرص مطرح شده است. در هر حال شیوع مصرف این قرص واقعیت است و حقیقت تلخ، افزایش مصرف این قرص در فصل امتحانات است. گرايش به ریتالین و استفاده از آن برای شب امتحان از باورهای غلط بين جوانان است. انگار اینان به هر دلیل تمایلی برای دانستن درباره عواقب استفاده از ریتالین ندارند.
تقلب، امری مشهور و بهظاهر نامحسوس
در میان اصل و فرع و متن و حاشیه برگزاری امتحانات نکتهای به نام تقلب با موضوع امتحان به نحو عجیبی عجین است. هر یک از ما در این باره باوری داریم. برخی سخت با آن مخالفیم، عدهای آن را نمک تحصیل میدانند. دانشجویان و دانشآموزانی هستند که سر نترسی دارند و با روشهای مختلف موفق به تقلب میشوند. اینان بعضاً از سوی جمعی از دوستانشان بهعنوان شبهقهرمان و یا حتی قهرمان شناخته میشوند. یکی از شیرینترین خاطرات برخی برای طرح در جمع، بیان تقلبهایی است که به انحای مختلف در دوران تحصیل انجام دادهاند.
وقتی مچ دانشآموز یا دانشجویی در حین تقلب گرفته میشود، شروع به جَزع و فَزع کرده و هزار و یک بهانه بنیاسرائیلی برای کارش میآورد. در لیست بهانههای او مواردی مانند؛ ناتوانی در پاسخ دادن به سؤالات، نبود وقت کافی برای مطالعه، مطالعهنکردن دروس، اهمیت نداشتن خواندن دروس، تنبلی، خودزرنگ پنداری و بیماری یکی از اعضای خانواده و بسیاری مشکلات دیگر دیده میشود.
به باور برخی؛ سالهای اخیر در میان جویندگان مدرک و علم گرایش به تقلب افزایش یافته است. شاید یکی از دلایل مهم این مهم در مدارس تحت فشار قرارگرفتن آنها برای افزایش درصد قبولی باشد. شاید این مهم منجر به نظارت در سر جلسات امتحان با مسامحه کاری شود.
متاسفانه امروزه قبح تقلب در نظر خیلی از افراد جامعه کمرنگ شده است، این حقیقت تلخ میتواند برای مسئولان ذیربط هشداردهنده باشد. فرزندان جامعه با تقلبکردن آسیب میبینند. تقلب میتواند این پیام را برای آنها داشته باشد که خطاهای دیگری را هم میتوان چنین انجام داد و قوانین و مقررات دیگری را هم میتوان چنین زیر پا گذاشت.
برخی مطالعات دلیل اصلی بروز تقلب را ناشی از دو عامل؛ فشارها و انتظاراتی که بر فرد شاغل به تحصیل برای کسب موفقیت وارد میشود و برآورد آنان از احتمال گیرافتادنشادن در جریان تقلب، میدانند. براى اينکه آنان مجبور به تقلب نشوند بايد به آنها فشار کمترى براى رسيدن به موفقيت تحصيلى وارد کرد.
*کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی کارمند روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
انتهای پیام/4062/
انتهای پیام/