دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1397 - 12:04
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

دلایل و راهکارهای جلوگیری از بروز تقلب در ایام امتحانات

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با بررسی راهکارهای جلوگیری از بروز تقلب در ایام امتحانات بر لزوم استفاده از شرایط و رویه‌های معین و برنامه‌ریزی شده در برگزاری آزمون‌ها تأکید کرد.
کد خبر : 284733

بهنام بهاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «در مقوله جلوگیری از وقوع تقلب، استفاده از همکارانی که صاحب تجربه و توانمند باشند، بسیار حائز اهمیت است؛ باید همکارانی برای نظارت بر فرآیند انتخابات استفاده شوند که در سیستم آموزشی حضور داشته باشند؛ به عبارت دیگر افرادی که در حوزه آموزش تجربه کافی را ندارند، نباید مورد استفاده قرار گیرند.»


بهاری خاطرنشان کرد: «نکته بعدی لزوم اطلاع‌رسانی آیین‌نامه آموزشی به دانشجویان است. دانشجویان باید نسبت به قوانین و مقررات آگاه باشند. آگاهی از قوانین باعث بازدارندگی خواهد شد. نصب بنرهای مربوط در محل برگزاری امتحانات می‌تواند در این آگاه‌سازی نقش مؤثری داشته باشد. علاوه بر اینها می‌توان موارد تقلب و تخلف را در کارت امتحانی دانشجویان نیز درج کرد.»


متأسفانه در جامعه ما برخی جوانان راحت‌طلب تربیت می‌شوند و در همه زمینه‌ها می‌خواهند بدون تلاش و گذراندن مراحل لازم به نتیجه مطلوب برسند و این آسیب مهمی در کشور ما است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از تقلب توجه به فضا و محل برگزاری امتحانات است؛ استفاده از امکانات بروز مانند نصب دوربین و نحوه چیدمان صندلی‌ها می‌تواند مانع بروز این رفتارها شود. محل برگزاری امتحانات باید مناسب باشد. برگزاری امتحانات در چندین کلاس درس و سالن‌های مختلف روش درستی نیست، زیرا افراد متفاوت با فضاهای متفاوتی در این روش وجود دارد. بنابراین محل برگزاری امتحانات باید یک سالن یک‌دست باشد تا قوانین، رویه‌ها و شرایط یکسانی اعمال شود.»


وی در پاسخ به پرسش آنــا درباره دلایل وقوع تقلب تشریح کرد: «یکی از این موارد، میزان اعتقادات و ایمان افراد است. طبیعتاً یکی از عوامل جلوگیری از بروز رفتارهای غلط، باور افراد نسبت به برخی مسائل دینی و ایمانی است. این موضوع نیز باید از خانواده‌ها و مدارس آغاز شود.»



این مسئول افزود: «زمینه بعدی مسائل اجتماعی است. متأسفانه در جامعه ما برخی جوانان راحت‌طلب تربیت می‌شوند و در همه زمینه‌ها می‌خواهند بدون تلاش و گذراندن مراحل لازم به نتیجه مطلوب برسند و این آسیب مهمی در کشور ما است. در حالی که فرد باید آموزش ببیند که کسب نتیجه منوط به تلاش و پشتکار است؛ یکی دیگر از دلایل بروز تقلب به عنوان رفتاری ناهنجار در محیط دانشگاهی، مسائل فرهنگی است که اینجا نیز نقش خانواده‌ها بسیار پررنگ خواهد بود؛ البته از بی‌علاقه‌گی دانسجویان به آموزش نیز نباید گذشت.»


بهاری ادامه داد: «بر اساس آیین‌نامه دانشگاه، دانشجو در صورت تقلب در امتحانات به کمیته انضباطی معرفی می‌شود و در صورتی که تقلب انجام‌ شده با موضوع درس مرتبط باشد، دانشجو از درس محروم می‌شود و در صورتی که مرتبط نباشد، دانشجو تذکر می‌گیرد.»


*گفت‌وگو از احسان عربی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته