دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1397 - 10:10
معاون پرستاری وزیر بهداشت:

بیمارستان‌های کشور شرایط تربیت پرستار ندارند/ موافقت بیمه‌ها برای حمایت از خدمات پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌های کشور شرایط آموزش پرستار را ندارند، گفت: به همین دلیل طرح تربیت پرستار بیمارستانی اجرا نمی‌شود.
کد خبر : 286334

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در برخی استان‌های کشور، بیمارستان‌ها به دلیل نبود بودجه کافی برخی از نیروهای پرستاری را تعدیل کرده‌اند، بیان کرد: تاکنون تعدیل نیرو صورت نگرفته است اما در سه استان با 170 الی 180 پرستار قرارداد منعقد نشده است که ما اکنون این موضوع را در دستور کار و پیگیری قرار داده‌ایم.


کمبود نیروی پرستاری در کشور


وی با بیان اینکه با کمبود نیروی پرستاری مواجه هستیم، گفت: از طریق آزمونی که سال گذشته برگزار شد 8 هزار نفر پذیرفته شدند که 6 هزار نفر آنها جذب شدند و 2 هزار نفر در حال انجام اقدامات اداری هستند که در نهایت آنها نیز جذب می‌شوند.


معاون پرستاری وزیر بهداشت با توجه به راهکار وزارت بهداشت برای تامین نیروهای مورد نیاز، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم با همکاری مجلس شورای اسلامی و معاونت توسعه وزارت بهداشت، نیروهای مورد نیاز را جذب کنیم.


بیمارستان‌ها شرایط تربیت پرستار ندارند


حضرتی در ادامه از توقف و عدم اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی خبر داد و افزود: این طرح فعلا به دلیل اینکه بیمارستان‌ها شرایط آموزش پرستار را ندارند، اجرا نخواهد شد. نظارت‌ها و بررسی‌های بُرد پرستاری نشان می‌دهد هیچ یک از بیمارستان‌های کشور شرایط تربیت پرستار را ندارند.


وی در پاسخ به اینکه آیا بیمارستان‌ها می‌توانند پرستار بورسیه کنند، یادآور شد: این مساله مانعی ندارد اما بیمارستان به تنهایی نمی‌تواند متولی آموزش پرستار باشد.


تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل «بیمه» می‌شود


معاون پرستاری وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با توجه به خدمات پرستاری در منزل، گفت: در حال حاضر 700 مرکز فعال ارائه خدمات پرستاری در منزل داریم و 300 مجوز نیز برای تاسیس، مجوز گرفته‌ایم. پیگیر آن هستیم تا بتوانیم تعرفه‌های خدمات پرستاری در منزل را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.


وی با بیان اینکه مطالعه پایلوت اجرای این طرح در حال انجام است، افزود: خوشبختانه طرح پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری مورد موافقت سازمان‌های بیمه قرار گرفته است و ما در حال بررسی و تعیین نرخ خدمات برای سازمان‌های بیمه هستیم و امیدواریم بتوانیم داده‌های قابل قبولی را ارائه کنیم.


حضرتی خاطرنشان کرد: طی هفته‌های آینده نشستی با مسئولان و کارشناسان حقوقی و نظامی خواهیم داشت تا بتوانیم تمام جوانب این طرح را بررسی کنیم که امید است با بررسی همه جانه بتوانیم بسته جامع و کاملی را به بیماران ارائه کنیم.


اتمام دوره‌های آموزشی نخستین تیم مراقبان در منزل


معاون پرستاری وزیر بهداشت با تاکید براینکه ارائه خدمات درمانی در منزل نیازمند همکاری تیمی پزشک و پرستار است، تصریح کرد: اکنون اولین گروه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی- درمانی در منزل آموزش‌ لازم را دریافت کرده‌اند.


وی درباره تعداد نیروهای آموزش دیده، گفت: از تمام مراکز آنکولوژی کشور یه پزشک و سه پرستار برای آموزش انتخاب شده‌اند که اکنون این افراد که در مجموع 30 پرستار و 30 پزشک هستند آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و به استان‌های خود بازگشته‌اند تا بتوانند تا سایر همکاران خود را تحت آموزش دهند در واقع گروه اول افرادی هستند که به عنوان مربی آموزش داده شده‌اند.


حضرتی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا ارائه خدمات پرستاری در منزل جزو واحدهای درسی دانشگاهی خواهد شد، افزود: خیر، این آموزش‌ها طی دوره‌های آموزشی به افرادی که تمایل به همکاری دارند ارائه می‌شود و ضروزتی به آموزش تمام پرستاران نیست.


انتهای پیام/

برچسب ها: پرستاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته