دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1397 - 11:13
سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری:

استعفای وزیر بهداشت 150 درصد شایعه است/ استقبال از راه‌اندازی داروخانه در درمانگاه‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه وزیر بهداشت تا ساعت 3 صبح در حال بازدید از بیمارستان‌ها بوده است، تاکید کرد: استعفای وزیر بهداشت 150 درصد بی‌اساس است.
کد خبر : 286126

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی با حضور خبرنگاران درباره شایعه استعفای وزیر بهداشت گفت: این موضوع صد درصد شایعه و ۱۵۰ درصد بی اساس است. دکتر هاشمی قوی‌تر از گذشته به فعالیت مشغول است. همین دیروز تا ساعت ۳ صبح از بیمارستان‌ها بازدید داشتند. همچنین امروز از ساعت ۸ صبح در جلسه شورای معاونان علوم پزشکی شرکت کردند.


وی اضافه کرد: رابطه وزیر بهداشت با رئیس جمهور در سطح عالی و بالاترین سطح طی ۵ سال گذشته است. برخی افراد وقت آزاد دارند و این هم نوعی از اشتغال است که شایعه‌ سازی و نشر شایعه می‌کنند درحالی که ما مجبوریم برای سلامتی مردم کار کنیم.


حریرچی در مورد ارائه پروانه به داروخانه‌های داخل درمانگاه‌ها نیز گفت: پروانه داروخانه به صورت مستقل صادر می‌شود و بسیاری از درمانگاه‌ها مجوز راه‌اندازی داروخانه داخل درمانگاه و یا نزدیک محل درمانگاه را دریافت کردند و البته این مجوز براساس پروانه داروساز صادر می‌شود.


سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ما خوشحال می‌شویم که در نزدیکی درمانگاه‌ها و محل تجمع مطب پزشکان داروخانه راه‌اندازی شود تا بیماران و مراجعان مجبور نباشند فواصل طولانی را برای تهیه دارو و مراجعه مجدد به مرکز درمانی طی کنند.


نظارت بر ممنوعیت لیزر درمانی توسط پزشکان عمومی


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری درباره ممنوعیت لیزر درمانی توسط پزشکان عمومی اظهار کرد: وزارت بهداشت در دوره‌های مختلف بخش‌نامه‌هایی دارد که مطابق صلاح و موازین جدی علمی برای ارائه خدمات مختلف بهداشتی و درمانی تصویب و ابلاغ می‌شود. وزارت بهداشت نقش تولیت و حکم‌ران دارد که می‌خواهد حداکثر خیر عمومی و منافع برای مردم و ارائه کنندگان خدمت اتفاق بیفتد.


وی افزود: هر بخش‌نامه‌ای که صادر می‌شود ممکن است در جهت منافع برخی و در تضاد با منافع برخی دیگر باشد. در نتیجه کسانی که این بخش‌نامه‌ها در تضاد با منافع آن‌هاست، می‌گویند که وزارت بهداشت به دنبال منافع مادی است. اگر دارویی اضافه می‌شود، می‌گویند که حتما خودشان می‌خواهند دارو را وارد کنند. در این مواقع منادیان می‌شوند دل‌سوز و دیگران گویا هیچ کاری بلد نیستند.


حریرچی ادامه داد: قضات دیوان عدالت اداری بسیار با تجربه هستند. طی ماه‌های اخیر در مورد لیپوساکشن و لیزر درمانی و مراکز ترک اعتیاد حکم دیوان عدالت اداری صادر شد و در برخی موارد شکایت‌ها به میزان صد در صد رای مخالف آورد.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از بخش‌نامه قبلی در مورد لیزر درمانی شکایت شده بود که دیوان عدالت اداری این شکایت را وارد ندانست. جزییات بخش‌نامه هم توسط خود پزشکان باید انجام شود و هم از سازمان نظام پزشکی می‌خواهیم که نظارت را انجام بدهد. ما نیز در بازدیدهای دوره‌ای اگر تخلفی مشاهده کنیم، برخورد لازم را انجام می‌دهیم.


حریرچی درباره دریافت ویزیت مجدد توسط برخی پزشکان صرفا برای دیدن جواب آزمایش بیمار اظهار کرد برخی مواقع اگر فقط نشان دادن نتیجه آزمایش و پروسه یک بار دیدن بیمار مطرح باشد، خود پزشکان دریافتی ندارند، اما اگر مداخلات و اقدامات درمانی و ارزیابی مجدد انجام شود، دریافت ویزیت مجدد اتفاق می‌افتد. البته در این زمینه گاهی تخلفاتی نیز وجود دارد. البته در این زمینه قانون صریحی وجود ندارد و باید بر اساس معیارهای اخلاقی اقدام کرد.


حریرچی به اخباری مبنی بر کمبودهای دارویی اشاره و بیان کرد: بعد از مشکلاتی که آمریکا به وجود آورد، اتفاقاتی در مورد کمبودهای دارویی شکل گرفت. طی ۴ هفته گذشته و بررسی‌هایی که انجام شده، شاهد کاهش ۱۵ درصدی اقلام کمبودی و بعد کاهش ۱۰ درصدی طی هفته دوم و سوم بودیم.


این خبر در حال تکمیل شدن است ...


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته