دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1397 - 15:18
دانشجوی نخبه افغانستانی در گفت‌و‌گو با آنا:

والدینم با مشقت هزینه تحصیلم را دادند/ از ایرانی‌هایی که به من روحیه دادند ممنونم

دانشجوی نخبه افغانستانی گفت: بعد از اعلام قبولی ما در کنکور کارشناسی ارشد کاربران نظرات متفاوتی داشتند برخی آرزوی موفقیت می‌کرند و برخی هم شماتت. من آنهایی که انرژی می‌دادند و حمایت می‌کردند را می‌خواندم و از همه ایرانیانی که برای ما آرزوی موفقیت کردند ممنونم.
کد خبر : 285652

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شش دانشجوی افغانستانی در کنکور کارشناسی ارشد امسال رتبه‌های برتر را در گروه‌های آزمایشی مختلف کسب کردند. سید علی‌اکبر سجادی یکی از آنهاست، او متولد سال 1373 در ایران است ولی چون پدر و مادرش افغانستانی است به او شناسنامه ایرانی نداده‌اند. سجادی دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام‌نور مشهد بود و اکنون توانسته در کنکور کارشناسی‌ارشد گروه علوم انسانی گرایش جغرافیا رتبه 7 را کسب کند. او این موفقیت را متعلق به جامعه افغانستانی می‌داند.


وی به دوران تحصیل در دوره کارشناسی اشاره کرد و گفت: به خاطر شرایط سخت زندگی، مجبور بودم از همان ترم اول در دوره کارشناسی کار کنم، حتی گاهی سرگذر می‌ماندم تا کسی بیاید و سفارش کار بدهد. کار دائم هم داشتم ولی به خاطر درس رهایش کردم.


سجادی ادامه داد: من از دی‌ماه سال گذشته درس‌خواندن را آغاز کردم و قبل از اینکه درس خواندن را شروع کنم کار هم می‌کردم ولی بعد از آن دیگر درس خواندن را در اولویت قرار دادم و کار ثابت را رها کردم و تنها دو روز در هفته برای تامین مخارج جاری زندگی مشغول به کار بودم. در این مدت برای رابیتز بندی و پیک‌موتوری می‌رفتم.


این داوطلب رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد گفت: داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد باید بدانند که قبولی در این آزمون سخت نیست، فقط باید از 5 تا 6 ماه قبل از کنکور درس‌خواندن را آغاز کنند.


برای خدمت به کشورم باز می‌گردم


سجادی اضافه کرد: دوست دارم که در رشته برنامه‌ریزی شهری درس بخوانم اگر هم نشد، رشته برنامه ریزی آمایش سرزمینی اولویت بندی‌ام است. به خاطر شرایط زیست‌محیطی در ایران و افغانستان نیاز است که در این زمینه متخصصان برنامه‌ریزی کنند.


این داوطلب رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد درباره دلیل ادامه تحصیل بیان کرد: تا قبل از سال 91 افراد با داشتن مدرک تحصیلی دیپلم می‌توانستند در افغانستان شغل‌های خوبی بدست آورند. ولی اکنون با وجود ازدیاد دانشگاه‌ها در افغانستان بسیاری از رشته‌ها اشباح شده‌اند و دیگر فرصت شغلی چندانی نداریم.


وی تاکید کرد: قصد دارم که بعد از اتمام دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، وارد مقطع دکتری شوم، اگر رشته مورد علاقه‌ام در ایران باشد همین جا درس می‌خوانم، اگر هم نباشد کشور ثالثی را پیدا خواهم کردم تا آنجا ادامه تحصیل بدهم.


سجادی گفت: بعد از اینکه بتوانم سطح زندگی‌ام را تا حدی ارتقا دهم، حتما به کشورم بازگردم تا بتوانم به کشورم خدمت کنم.


دوست دارم کارشناسی ارشد را در تهران بخوانم


این داوطلب رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد اضافه کرد: دوست دارم کارشناسی ارشد را در تهران بخوانم. از این رو انتخاب اولم برای قبولی دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه شهید بهشتی است، در نهایت اگر در هیچیک از این دانشگاه‌ها قبول نشوم دانشگاه فردوسی مشهد را انتخاب کرده‌ام.


وی در ادامه در بیان‌ نگرانی‌هایش گفت: متاسفانه ما به عنوان تبعه خارجی شناخته می‌شویم و اگر در دوره کارشناسی در دانشگاه‌ها دولتی و دوره‌های روزانه پذیرفته شویم دانشجوی خارجی محسوب می‌شویم و باید 80 درصد شهریه را پرداخت کنیم، در صورتی که بسیاری از ما حتی در ایران متولد شده‌ایم.


سجادی تاکید کرد: خوشبختانه با اعتراض یکی از دانشجویان افغانستانی در سال گذشته، وزارت علوم تصمیم گرفت که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای پذیرفته‌شدگان دارای رتبه برتر افغانستانی در دوره‌های روزانه رایگان باشد و به تبعه‌های خارجی بورس اهدا شود.


این داوطلب رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد به دانشجویان رشته‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: اگر دانشجویان افغانستانی در مقطع کارشناسی در این رشته‌ها در دانشگاه‌های دولتی درس بخوانند، متحمل هزینه‌های سرسام‌آوری خواهند شد که بسیار دشوار است.


وی همچنین در پایان به واکنش‌ها در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بعد از اعلام قبولی ما در کنکور کارشناسی ارشد کاربران نظرات متفاوتی داشتند برخی آرزوی موفقیت می‌کرند و برخی هم شماتت. من آنهایی که انرژی می‌دادند و حمایت می‌کردند را می‌خواندم و از همه ایرانیانی که برای ما آرزوی موفقیت کردند ممنونم.


سجادی این موفقیت را مدیون زحمات والدینش دانست که با وجود شرایط سخت زندگی هزینه تحصیل فرزندان خود را با مشقت فراوان تامین می‌کنند تا بتوانند به آرمان‌هایی که برای کشورشان دارند برسند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته