ایمان به خدا و اعتقاد راسخ در هدف؛ عناصر اساسی تفکر امام خمینی (ره) در ظهور انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار آنا، در بیست و نهمین سالگرد رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و سالگرد قیام خونین 15 خرداد 42، آنچه بیش از همیشه در ذهن نسل جوان و پرجوشوخروش انقلابی امروز میگذرد این است که کدامین نیرو در دستان آن بزرگوار موجبات ریشهکنی بساط چندهزار ساله ظلم و جور را فراهم آورد.
رئیس هیات عالی نظارت منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به تبیین و تشریح این پرسش بنیادین پرداخته است که چگونه مردی تاریخساز، حکومتی را پی میافکند که مستضعفین را بر صدر و طاغوت را بر خاک مینشاند.
سید علیاصغر تروهید درباره شکلگیری و تکوین نهضت حضرت امام و ریشههای اولیه نهضت امام خمینی که در نهایت منجر به بروز انقلاب عظیم اسلامی شد، گفت: «حضرت امام (ره) پیش از آنکه بهطور رسمی نهضت خود را علنی کند یک سری زیرساختها و زیربناهای فرهنگی و سیاسی را پایهریزی کرد که از جمله میتوان تلاش برای کسب آمادگیهای علمی و اخلاقی، برملاساختن چهره مزور پهلوی اول و قلمبهدستانی که نان را به نرخ روز میخوردند، تبیین راه درمان مشکلات عظیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و ساماندهی هسته مرکزی نهضت را نام برد.»
وی افزود: «حضرت امام (ره) اعتقاد داشت که انسان بدون خودسازی معنوی، حتی اگر به مدارج عالی سیاسی و اجتماعی هم برسد چهبسا آثار مخرب فعالیتهای او بسیار بیشتر از خدماتش شود.»
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اظهار کرد: «بنیانگذار کبیر انقلاب با برملاساختن اعمال ظاهرسازانه رضاخانی و اصلاحات عوامپسندانه او، کتاب کشفالاسرار را به رشته تحریر در میآورد و به شبهاتی پاسخ میدهد که جمعی از قلمبهدستان مزدور مطرح کرده بودند.»
رئیس هیات عالی نظارت منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امام در مقام تعیین راهحل مشکلات عظیم فرهنگی و سیاسی و اجتماعی کشور به صراحت میگوید: «جمله این زمامداران خائن یا بیخرد باید عوض شوند تا کشور عوض شود و تنها حکومتی که خرد و شرع آن را حق میداند حکومت خدا، یعنی حکومت قانون الهی است و اگر قوانین اسلام در این مملکت جریان پیدا کند، روزی میرسد که پیشقدم در تمدن جهان باشد و این نوع حکومت اگر بهدست فقیه هم نباشد، بدون نظارت فقها هم امکان ندارد.»
تروهید گفت: «امام خمینی (ره) با تشکیل کرسی درسهایی نظیر اخلاق و تربیت، هسته مرکزی نیروهای وارسته و ایثارگری را شکل میدهد که بعدها و در جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی و نیز شکلدهی نظام اسلامی نقش بینظیری را ایفا میکنند.»
این مسئول تصریح کرد: «شکلگیری نهضت بهصورت تدریجی و آرام رخ داد و امام بویژه پس از فوت آیتالله بروجردی با سرعت حساب شده در مقابل فعالیتهای ایذایی رژیم پهلوی نظیر تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، تبلیغات علیه روحانیت و همهپرسی طرح آمریکایی انقلاب سفید موضع گیریهای صریحی انجام داد که این امر در نهایت به مرحله خونین نهضت و کشتار ددمنشانه رژیم در مدرسه فیضیه انجامید و حرکت نهضت را به سمت تقابل علنی و با سرعت بسیار زیاد علیه رژیم شاهنشاهی کشانید.»
وی اظهار کرد: «موضعگیری حضرت امام در مقابل طرح ننگین کاپیتولاسیون در نهایت منجر به تبعید ایشان شد که این تبعید نیز مانع گسترش تفکر انقلابی و نهضت عظیم ایشان نشد و در نهایت 22 بهمن 57 با رهبریهای خردمندانه امام، فداکاریهای ملت و اتحاد همه اقشار و در رأس آنها امدادهای الهی و توجهات ویژه امام عصر (عج) مرحله جدیدی در تاریخ ایران آغاز شد و مستضعفان بهحق پایمال شده خود که در زیر چرخ استبداد و استعمار له شده بود، رسیدند.»
تروهید خاطرنشان کرد: در مقابل این پیروزی عظیم، دشمنان قسمخورده انقلاب جبهه تقابل را شکل دادند و با راهاندازی جنگهای داخلی، تحمیل جنگ خانمانسوز بر نظام نوپای اسلامی، ترور شخصیتهای برجسته انقلابی، طرح کودتا، محاصره اقتصادی و صدها طرح شیطانی نظیر آن به جنگ همهجانبه ای علیه نظام نوپای اسلامی دست زدند که همه این مقاطع لطف الهی مشمول حال ملت بود و با راهبریهای داهیانه امام امت، عناصر فاسد آفتابی شدند، آمریکاییها در توفان الهی مدفون، صدامیان شکست خوردند و منافقین خوار و منزوی شدند.»
وی به آنا گفت: «در مجموع میتوان گفت که عناصر اساسی تفکر امام که منجر به ظهور بینظیرترین انقلاب تاریخ بشری شد، اول ایمان به خداوند متعال در حل تمامی مسائل و در مرحله بعد اعتقاد راسخ به هدف، مقصد و مردم وفادار ایران است و اگر امروزه میبینیم که بسیاری از انقلابهای نوین در مسیر خود به انحراف کشیده شدند، دلیل اساسی آن را باید در وجود اشکال در این عناصر اصلی جستجو کرد.»
انتهای پیام/