دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1397 - 15:52
در نهمین همایش پیشگامان انقلاب اسلامی تاکید شد؛

لزوم زنده نگه‌داشتن قیام 15 خرداد و رسیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی

نهمین همایش پیشگامان انقلاب اسلامی با محوریت 15 خرداد 42 با حضور مسئولان، اقشار مردم، خانواده شهدا و جامعه دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی ورامین-پیشوا برگزار شد. سخنرانان با تشریح زمینه‌های 15خرداد 42 بر زنده نگه‌داشتن این قیام و رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی تاکید کردند.
کد خبر : 284079

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، این همایش که با پیام مرجع عالیقدر جهان اسلام آیت الله العظمی جوادی آملی آغاز شد، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی امام جمعه موقت تهران با بزرگداشت حماسه بزرگ 15 خرداد اظهار کرد: شهرستان های ورامین و پیشوا به عنوان آفرینندگان مبدأ تاریخ انقلاب هستند و تحلیل و بررسی رویداد تاریخی 15 خرداد در سال 42 می تواند آرمان ها و اهداف والای انقلاب و ارکان اساسی تولد انقلاب و تداوم این حرکت و ریشه های ماندگاری انقلاب را تبیین کند.


وی افزود: امام خمینی (ره)در تحلیل حرکت سیاسی ملت ایران در خلق انقلاب اسلامی بر 15 خرداد به عنوان مبدا انقلاب تاکید ویژه ای داشتند و حرکت ملت ایران در یک قرن و نیم گذشته در مبارزات سیاسی و در رویارویی با استبداد تاثیرگذار بوده است.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به اندیشه های امام راحل گفت: ایشان یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی را مبدا انقلاب در 15 خرداد 42 ذکر کردند که نقش مردم پیشوا و ورامین و شهدا در تثبیت این مبدا نقش برجسته ای داشته است.




قیام 15 خرداد با حرکت حماسی و شهادت طلبانه مردم ورامین و پیشوا شناخته می شود


وی افزود: قیام 15 خرداد42 قبل از اینکه با قیام مردم شهرهای دیگر مانند قم و تبریز شناخته شود با حرکت حماسی، پرشور و شهادت طلبانه مردم ورامین و پیشوا شناخته می شود.


ابوترابی تاکید کرد: 15 خرداد با حرکت های سیاسی گذشته تاریخ ایران تفاوت اساسی دارد و اولین ویژگی حرکت ملت ایران در 15 خرداد متاثر بودن این حرکت از سخنان و بیانات مرجعیت دینی و اسلامی بود و اگر امام راحل و فریاد بلند ایشان نبود با این حرکت عظیم و رویداد مهم روبرو نمی شدیم.


امام جمعه موقت تهران: ملت ایران و مردم مسلمان نمی توانند شاهد حضور استکبار و مزدوران در دنیای اسلام باشند و در اندیشه سیاسی امام ایستادگی و مبارزه با نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در اوج قرار دارد

وی با اشاره به اینکه 15 خرداد یک حرکت دینی و اسلامی ناب و متاثر از اندیشه سیاسی اسلام و تفکرات مرجعیت دینی و اسلامی است خاطرنشان کرد: انقلاب کاملا یک هویت دینی و اسلامی دارد و این هویت دینی از عالی ترین سطح و بالاترین نقطه تفکر اسلامی یعنی مرجعیت دینی به دست آمده و این حرکت ناب منطبق بر آموزه ها و مبانی دینی است.


حرکت 15 خرداد برآمده از یک جریان اسلامی و دینی ناب است


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حرکت 15 خرداد برآمده از یک جریان اسلامی و دینی ناب و برگرفته از مرجعیت به دست توده های مردم با بارور ساختن بدنه جامعه بود و احزاب و جریان های سیاسی هیچ نقشی در شکل گیری آن نداشتند و تا امروز هم انقلاب اسلامی بر شانه های قدرتمند مردم و بر بصیرت دینی و سیاسی مردم تکیه دارد.


امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: ملت ایران و مردم مسلمان نمی توانند شاهد حضور استکبار و مزدوران در دنیای اسلام باشند و در اندیشه سیاسی امام ایستادگی و مبارزه با نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در اوج قرار دارد.


ابوترابی اظهار کرد: مبدا انقلاب اسلامی یعنی حرکت جوشیده از متن حوزه های علمیه، دین و مرجعیت دینی و اسلامی است و انقلاب اسلامی یک حرکت مردمی برای مقابله با سردمداران قدرت و استکبار و دنیای سلطه و استبداد داخلی دست نشانده استکبار در آن زمان بود.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه انقلاب جوشیده از متن دین و مرجعیت اسلامی است بیان کرد: اگر بعد از چهار دهه انقلاب اسلامی همچنان بالنده و ماندگار و امروز دارای ظرفیت های بالایی از اقتدار بوده به دلیل حرکت در چارچوب این اصول اسلامی و حفظ ارکان انقلاب اسلامی است.


وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی همچنان در کف مرجعیت و زعامت دینی برامده از اصول و مبانی اسلامی قرار دارد و رهبری انقلاب را خلف صالح امام راحل در دست دارند و اگر دیروز زعامت سیاسی در چارچوب جغرافیای ایران تعریف می شد امروز این زعامت در چارچوب دنیای اسلام و جبهه مقاومت اسلامی تعریف می شود.


ابوترابی با اشاره به اینکه اندیشه های اسلامی مرزها را در نوردیده است تصریح کرد: امروز لبنان با تکیه بر همین مرجعیت اسلامی توانسته به جبهه اول مقاومت اسلامی تبدیل شود و اندیشه سیاسی امام و مدیریت سیاسی و فکری را در لبنان در دست گرفته است.


وی افزود: رئیس جمهور مقتدر، مردمی، مسیحی و انقلابی لبنان امروز به بهترین شکل از جبهه مقاومت و شهدای آن تجلیل می کند واستقلال و آزادی و اقتدار لبنان را مدیون خون پاک شهدا می داند.


امام جمعه موقت تهران با اشاره به به تاثیرگذاری این گونه همایش ها گفت: چهار دهه، انقلاب با قدرت ایستادگی کرد و هر روز سنگر جدیدی را فتح کرد، در همه عرصه های تقابل نظام اسلامی با نظام سلطه بدون استثنا با کمترین هزینه انقلاب پیروز بوده است.


انقلاب را ثمره خون شهدای 15 خرداد می دانیم


وی افزود: انقلاب را ثمره خون شهدای 15 خرداد می دانیم. مردمی بودن انقلاب در 15 خرداد 42 عقبه ای از حرکت مردم داشت ،به هر میزان که انقلاب و قوای اسلامی به وظایف خطیر خود بهتر و صحیح و مبتنی بر دانش و علم نگاه کند و تصمیم بگیرند پیوند بین مردم و نظام استوارتر می شود.


این خطیب توانا تاکید کرد: اقتدار سیاسی و دفاعی و امنیت و وحدت و همبستگی و ساخت زیر ساخت های اقتصادی کشور کار مهمی بود که به آن دست پیدا کردیم اما جامعه امروز ما نیازمند یک جریان قدرتمند فرهنگی است و نیازمند عقلانیت و دانش و تصمیم های صحیح برای استقبال از مشکلات برای حل چالش هاست.


امام جمعه موقت تهران با بیان بصیرت و اگاهی ملت ایران در دستیابی به پیروزی های عظیم گفت:ما تنها در سایه پافشاری بر ارمانهای امام راحل ، شهدای 15 خرداد ، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم می توانیم به عزت و اقتدار ملی در فرو رفت این تنگناها دست یابیم.




قیام 15 خرداد نگین انقلاب اسلامی است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک گفت: امروز فرهنگ 15 خرداد اقدام به موقع و به هنگام مردم و مسئولان در مقابه با دشمنان است.


حسینعلی شیبانی در این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد اظهار کرد: قیام 15 خرداد یک حرکت تاثیر گذار در تاریخ انقلاب و حادثه ماندگاری است که در دفاع از ولایت فقیه و مرجعیت دینی اتفاق افتاد و این حرکت در حقیقت نقطه عطفی در تاریخ ایران است.


شیبانی: قیام های مختلفی قبل از قیام 15 خردادبه وقوع پیوست که به ثمر نرسید اما قیام 15 خرداد با سه ویژگی مردمی بودن، اسلامی بودن و حرکت حول محور رهبری و ولایت فقیه بیشترین اثرگذاری را در وقوع انقلاب اسلامی نشان داد

وی افزود: در آن زمان که جو خفقان بر مملکت و مردم حاکم بود این قیام پایه های رژیم پهلوی را به لرزه در آورد و به عنوان مقدمه ای برای حرکت اصلی انقلاب در بهمن 57 اثر گذاری خود را نشان داد.


این مسئول تاکید کرد: قطعا اگر قیام 15 خرداد 42 نبود انقلاب اسلامی در بهمن 57 به ثمر نمی رسید ، مردم شهید پرور ورامین،پیشوا و قرچک مفتخرند نام این سه شهرستان به نام 15 خرداد مزین شده است و این قیام نگینی است که چشم انداز آن برای حال و آیندگان افتخار بزرگی محسوب می شود.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه در مقابل شهدا دین سنگینی بر دوش ما قرار گرفته است، اظهار کرد: وظیفه مردم و مسئولان برپایی باشکوه این مراسم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای 15 خرداد است.


شیبانی خاطرنشان کرد: قیام های مختلفی قبل از قیام 15 خردادبه وقوع پیوست که به ثمر نرسید اما قیام 15 خرداد با سه ویژگی مردمی بودن، اسلامی بودن و حرکت حول محور رهبری و ولایت فقیه بیشترین اثرگذاری را در وقوع انقلاب اسلامی نشان داد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک با اشاره به پیام های قیام 15 خرداد بیان کرد: در قالب فرهنگ 15 خرداد باید پاسدار خون شهیدان 15 خرداد باشیم که جان خود را برای این حرکت بزرگ انقلاب اسلامی فدا کردند.


وی افزود: پیام های دیگر این قیام دشمن شناسی و وظیفه شناسی در قبال خون شهدا است، کار شهدا بی حساب و کتاب نبود و آنها به خاطر مقابله با دشمن و استکبار جهانی جان خود را تقدیم انقلاب کردند.


شیبانی با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ 15 خرداد تصریح کرد: فرهنگ 15 خرداد یعنی اقدام به موقع و به هنگام مردم و مسئولان در مقابه با دشمنان است،آن زمان مردم ولایت مدار ورامین و پیشوا و قرچک تشخیص دادند که برای دفاع از ولایت فقیه زمان خود قیام کنند.


وی افزود: دانشگاه اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک هر ساله با برپایی این همایش ثابت می کند در پاسداری از خون شهدا تمام همت خود را به کار می بندد و در کنار مسئولان شهرستان همایش های ملی در خور مقام شامخ و والای شهدا برگزار می کند.


مقاومت در یمن و سوریه ریشه در قیام 15خرداد و نهضت حسینی دارد


رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران هم گفت: اکنون مقاومتی که در کشورهای یمن و سوریه می‌بینید ریشه در قیام 15خرداد و نهضت حسینی دارد.


حجت‌الاسلام سید محسن محمدی اظهار کرد: قیام 15خرداد برای اسلام و برای همه مردم است، در شهری زندگی می‌کنیم که مردم در آن زمان پیاده و کفن‌پوش به سمت تهران حرکت کردند.


رئیس ستاد ۱۵ خرداد استان تهران افزود: اقدامی که شهدای 15 خرداد در آن زمان انجام دادند بسیار والا بود، چون در خفقان سیاسی کشور اقدام بسیار بزرگی انجام دادند و از رهبر و ولی‌فقیه خود حمایت کردند.


امام‌جمعه موقت ورامین ادامه داد: باید زندگی‌نامه شهدای 15 خرداد به‌صورت مستند و تأثیرگذار ساخته شود تا جوانان این منطقه بدانند که چه ثروتی بزرگی دارند.


فرماندار ورامین: مأموریت داریم که از مظلومین، مسلمین و محرومین دفاع کنیم اما متأسفانه زمزمه‌هایی در جامعه می‌شنویم که با یمن و فلسطین چه کار داریم و باید به خودمان بپردازیم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران اظهار کرد: قیام 15 خرداد برای کشور پیام دارد، این فرهنگ کفن‌پوش بودن جوانان آن زمان بوده و جوانان این دیار در سال 88 نیز کفن‌پوش به دفاع از نظام پرداختند.


محمودی گفت: شهید مقصودی که همه تعلقات دنیوی را رها کرد و به دنبال راه راستین و شهادت رفت نیازی به مداحی ما ندارند بلکه ما نیاز داریم که بگوییم ورامین وارث ۱۵ خرداد است و جوانان این شهرستان باید بدانند که چه پیشینه درخشانی دارند و صاحب چه ثروت بی نظیر معنوی هستند.


محمودی تأکید کرد: مردم دشت ورامین همیشه و همه حال از نظام و انقلاب حمایت کرده و خواهند کرد.


اهداف قیام 15 خرداد مبارزه با استکبار و مقابله با نفوذ آمریکا است


فرماندار ورامین نیز گفت: مبارزه با نفوذ آمریکا از اصلی‌تریناهداف قیام 15 خرداد است و در این راه شهیدان زیادی تقدیم انقلاب شد.


یوسفی با اشاره به اینکه ریشه قیام 15 خرداد را در 12 محرم باید جستجو کرد اظهار کرد: در تاریخ، این قیام مصادف با محرم بود و شاکله قیام 15 خرداد 42 مقابله با نفوذ آمریکا بود. در سطح بین المللی بسیاری از جوامع می گویند باید رفت و با آمریکا سازش کرد اما رسالت ما این نبوده است.


فرماندار ورامین گفت: خیلی از کشورها برای مقابله با آمریکا برنامه داشته‌اند و ما نیز این برنامه را داشته‌ایم،عده‌ای از مردم ورامین آن روز صادقانه وقتی که مرجع و هست و نیستشان دستگیر شده بود به راه افتادند و برخی به شهادت رسیدند.


یوسفی اظهار کرد: برای مقابله با آمریکا و نظام سلطه خیلی کارها باید انجام می دادیم، اما امروز اسیر کارهای اقتصادی شده و از این موضوع غافل شده‌ایم و عده‌ای نیز از این فضا در‌ حال سوءاستفاده هستند.


وی با بیان اینکه ایمان و قدرت جوانانمان ایمان داریم، اظهار کرد: در زمینه نظامی حرف برای گفتن داریم اما از قبل باید اقدامات مختلف صورت می‌گرفت تا امروز شاهد این مشکلات نباشیم.


فرماندار ورامین بیان کرد: مأموریت داریم که از مظلومین، مسلمین و محرومین دفاع کنیم اما متأسفانه زمزمه‌هایی در جامعه می‌شنویم که با یمن و فلسطین چه کار داریم و باید به خودمان بپردازیم.


حسینی: بیش از 50 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال‌ و از این ‌تعداد 6 مقاله علمی انتخاب‌ و از صاحبان آن‌ها تجلیل شد

وی گفت: 15خرداد شاکله اصلی آن مقابله با نفوذ دشمنان است و باید بررسی کنیم که چه راهکارهایی باید انجام دهیم تا این مسئله را بتوانیم پیگیری کنیم و باید تلاش کنیم و دستاوردهای علمی را به جوانان دشت ورامین و کشور انتقال دهیم تا دشمن جوانان ما را مأیوس نکند.


ارسال 50 مقاله به همایش پیشگامان انقلاب اسلامی


حجت الاسلام والمسلمین حسینی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در این همایش با تبریک ولادت باسعادت دومین اختر تابناک امامت و ولایت امام حسن مجتبی (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 15 خرداد اظهار کرد که همایش 15 خرداد یک همایش ملی است که سال های متمادی در این دانشگاه برگزار می شود.


وی افزود: مراسم مربوط به شهدا و انقلاب یک پیام مهم در بردارد و آن این است که هر کس برای خدا قدم بردارد خدا برای اوست و نام او ماندگار می شود.


حسینی اظهار کرد: حرکت شهدای ما برای به ثمر رسیدن انقلاب ،حرکت خداجویانه بود و ماندگاری نام و یاد انها برای اثبات الهی بودن این کار عظیم است.


معاون فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی این واحد دانشگاهی با اشاره به عظمت حرکت 15 خرداد در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تاکید کرد: این حرکت انقلابی در تاریخ ایران ثبت شد و به آیندگان منتقل خواهد شد، همه ما باید دینی که به شهدا و انقلاب داریم را ادا کنیم و دراین مسیر انگیزه الهی و اخلاص را فراموش نکنیم.


دبیر برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: بیش از 50 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال‌ و از این ‌تعداد 6 مقاله علمی انتخاب‌ و از صاحبان آن‌ها تجلیل شد.


معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا گفت: امیدواریم این گونه مراسم حلقه وصل و اتحادی برای جامعه و منطقه باشد و از مواهب این برنامه ها همگان بهره مند شوند.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته