تولید روکش صندلی ارگونومیک برای پیشگیری از کمردرد رانندگان
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، دکتر ناصر دهقان با همکاری دکتر پیام حسین زاده، عضو مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران، اقدام به تولید انبوه روکش ارگونومیک صندلی به منظور پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی و کمردرد رانندگان وسایل نقلیه سنگین کردند.
دکتر ناصر دهقان عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این روکش ارگونومیک گفت: «اختلالات اسکلتی – عضلانی از مهمترین عوارض شغلی در میان رانندگان شرکت واحد است که به واسطه فعالیت در حالت نشسته تشدید میشود».
وی خاطرنشان کرد: «از این رو ما روکشی را با همکاری مرکز تحقیقات طب کار و گروه ارگونومی طراحی کردهایم که با قابلیت نصب روی تمام صندلیهای راننده موجود در اتوبوسرانی بتواند باعث پیشگیری و نیز درمان کمردرد و اختلالات اسکلتی – عضلانی رانندگان شود».
دهقان افزود: «پس از سه سال تلاش بی وقفه در سال حمایت از کالای ایرانی موفق به قرارداد فروش و تولید انبوه اولین پارت از محصول شدیم. اتوبوسرانی تهران در این زمینه سولهای به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در اختیار شرکت ما قرار داد که فرآیند تولید در این سوله مستقر است».
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: «تمامی تستها و استانداردهای محصول مطابق با ابعاد آنتروپومتری جامعه ایرانی روی محصول انجام گرفت و پس از تولید پارت ۵۰ عددی و عیبیابی نهایی، این محصول وارد فاز تجاری شد و هماکنون تولید انبوه شده است.
وی افزود: «شرکتهای اتوبوسرانی چندین کلان شهر دیگر کشور نیز ثبت سفارش کردهاند که با گسترش ظرفیت تولید نیازهای آنها نیز برطرف خواهد شد».
دهقان درباره ارگوسیت (Ergo Seat) خاطرنشان کرد: «با توجه به شیوع بالای کمردرد در رانندگان، مشخص شد که علت عمده این مشکل به نامتناسب بودن صندلیها و نیز عدم حمایت شدن گودی کمر و گردن در حین کار رانندگی برمیگردد. اگر چه صندلیهایی با امکان فیت شدن اتوماتیک با بدن راننده طراحی شده اند اما به علت گرانی اینگونه صندلیها مورد استفاده قرار نگرفته است».
وی افزود: «از آنجا که توجه به اصول ارگونومیک و پر کردن گودیهای کمر و گردن سهم مهمی در پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی و کمردرد دارد در این مطالعه نوعی پد ارگونومیک با رعایت تمام اصول ارگونومیکی برای ارتقای راحتی راننده طراحی شده است که بدون ایجاد مشکل در کار افراد میتواند با قرار گرفتن روی صندلیهای موجود وسایل نقلیه باعث راحتی عضلات پایین کمر و گردن و ستون فقرات آنها شود و به این ترتیب از ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی و نیز کمردرد در رانندگان وسایل نقلیه سنگین پیشگیری کند».
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه علوم پزشکی ایران دهقان گفت: «ارگوسیت به عنوان یک وسیله ارگونومیک و پیشگیری کننده از اختلالات اسکلتی عضلانی و کمردرد، میتواند روی انواع صندلیهای وسایل نقلیه سنگین بدون ایجاد محدودیت نصب و باعث آسایش و راحتی افراد، افزایش بهره وری و پیشگیری از ابتلا به کمردرد و اختلالات اسکلتی عضلانی رانندگان شود».
وی تاکید کرد: «از جمله مزایای این اختراع میتوان به استفاده از فرم آناتومیکی ستون فقرات برای سیستم نگهدارنده و محافظ سر و گردن در برابر ضربات ناگهانی، کاربرد و استفاده از آناتومی ستون فقرات به منظور پوشش دهنده کامل عضلات گردن، تعبیه سوراخهای تهویه هوا جهت کاهش تعریق در ناحیه پشت در حین رانندگیهای طولانی و طراحی قوس آناتومیکی پرکننده گودی کمر (Lumbar support) بمنظور کاهش کمردرد و خستگی اشاره کرد».
دهقانی، از طراحی ایجاد برش نشیمنگاهی-دنبالچهای بمنظور کاهش فشار عمودی بر استخوان دنبالچه، طراحی مطابق با شکل بدن و آنتروپومتری انسان، ایجاد شیب در ناحیه کفی بمنظور کاهش فشارهای وارده بر کمر و ران و حفظ حالات طبیعی، ابتکار گنجاندن تیغه شانهای برای فضای آزاد بمنظور راحتی حرکت شانهها در هنگام چرخاندن فرمان، تعبیه و طراحی شیار نخاعی جهت رفع فشارهای وارده بر ستون فقرات راننده به عنوان دیگر مزایای این اختراع نام برد.
وی همچنین از تعبیه و طراحی حفره برش کمری-دنبالچهای بمنظور کاهش فشار افقی بر استخوان دنبالچه، استفاده از فومهای فشرده فوق ارتجاعی در قسمت پشتی روکش، طراحی سیستم خم شونده و تغییر ارتفاع و وضعیت، لحاظ کمربند اتصال روکش به صندلی راننده و استفاده از ابعاد بدن رانندگان ایرانی در طراحی به عنوان دیگر مزایای این اختراع نام برد.
منبع: مهر
انتهای پیام/