دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1397 - 11:13
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی نمایشگاه قرآن کریم؛

قرآن راهنمای زندگی اخلاقی است

نشست تخصصی «نگاه اخلاقی به قرآن، آموزه‌ها و مسائل» شامگاه سه شنبه 8 خرداد با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام سید حسن اسلامی صاحب نظر علوم قرآنی در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
کد خبر : 283966

به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هشتم از سلسه نشست‌های تخصصی دانشگاهی با موضوع «نگاه اخلاقی به قرآن، آموزه‌ها و مسائل» اظهار داشت: موضوع نگاه اخلاقی به قرآن، آموزه‌ها و مسائل را می‌توان به گونه‌های مختلفی دنبال کرد اما باید توجه داشت که اخلاق از یک نقطه شروع می‌شود.


معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نقطه شروع اخلاق جستجوی زندگی خوب است، افزود: حیات اخلاقی را از قرآن کریم می‌توان جست و جو کرد؛ جستجوی باید و نبایدهای قرآنی که نگاه اخلاقی و حیات اخلاقی را منجر می‌شود.


وی بیان داشت: جستجوی فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی نیز در همین مقوله جای می‌گیرد. باورهایی که متناسب با زندگی فرد است؛ نوعی راهنمایی از قرآن در حوزه حیات اخلاقی به شمار می‌رود که ابعاد بسیاری دارد.


وی با اشاره به تبیین تاریخ یک قوم و یک ملت در قرآن کریم، گفت: از متن قرآن می‌توان بایدها و نبایدها و نیز فضیلت و رذیلت‌ها را برداشت کرد.


جوادی با تاکید بر ضرورت اعمال دقت فلسفی در این زمینه یادآور شد: یک نوع پژوهش در قرآن کریم که اصطلاحا به پژوهش‌های درجه اول معروف است، وجود دارد که به تراز خوب از زندگی مناسب مربوط می‌شود.


هرگونه نگاه به قرآن، نگاه اخلاقی است و بنیاد اخلاقی دارد


معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن بنیاد اخلاقی دارد، ابراز داشت: کل قرآن اخلاق است و هرگونه نگاه به قرآن، نگاه اخلاقی است و بنیاد اخلاقی دارد.


وی با اشاره به وجود نگرش فرااخلاقی در قرآن کریم، گفت: در این باره فرد از راهنمایی اخلاقی قرآن استفاده نمی‌کند و فقط به پروژه اخلاقی قرآن توجه دارد و از آنجاکه از آموزه‌های قرآنی استفاده نمی‌شود حتی می‌تواند توسط افراد غیرمسلمان صورت گیرد.


جوادی با اشاره به وچود دو رویکرد عمده در حوزه اخلاق در قرآن کریم خاطرنشان کرد: آموزه‌های اخلاقی می‌تواند در رفتار آدمی نمود داشته باشند که شکل عمیق آن مربوط به فضیلت و رذیلت‌های اخلاقی می‌شود.


حجت الاسلام سید حسن اسلامی در ادامه این نشست اظهار داشت: در سنت تفسیری غالبا مفسران، قرآن را از آغاز تا فرجام تفسیر می‌کردند اما در ادامه، تفسیر موضوعی قران شکل گرفت؛ در این میان عده‌ای نگاه علمی، عده‌ای نگاه عرفانی و عده‌ای دیگر نیز نگاه انقلابی به قرآن داشتند اما گروهی نیز با نگرش اخلاقی به قرآن کریم می‌پرداختند.


به گفته این استاد علوم قرآنی، اولین فردی که نگاه اخلاقی به قرآن داشت یک استاد مصری بود و در پی آن افراد دیگری به این موضوع پرداختند.


وی ابراز داشت: به نظر می‌رسد قرآن در چند لایه و به چند شکل در مورد اخلاق سخن می‌گوید. در آیات بسیاری از قرآن کریم در مورد بایدها و نبایدها سخن گفته شده است.


حجت الاسلام اسلامی به یکی از بهترین توصیه‌های مشترک اخلاقی میان قرآن و انجیل اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین توصیه‌های مشترک اخلاقی میان قرآن و انجیل این است که «بدی را به بهترین شکل پاسخ دهید» که به دنبال این امر دشمن شما دوستتان خواهند شد.


وی با بیان اینکه خداوند به هنجارهای اخلاقی اشاره نمی‌کند بلکه به منش بندگان خوب خدا (عبادالله) توجه دارد، خاطرنشان کرد: آیات قرآن نوعی علم‌النفس اخلاقی هستند و می‌گوید انسان در حالت طبیعی زودرنج است زمانی که خوشی ببیند مغرور و اگر ناخوشی ببیند نا امید می‌شود و در نهایت می‌گوید انسان موجودی عجول است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب