دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انبارلویی:

تعلیق تعهدات، باید مقدمه‌ای برای مذاکره با اروپایی‌ها می‌شد

عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: به محض اینکه آمریکا از برجام خارج شد، ما باید کلیه تعهدات برجامی خود را معلق می کردیم اما نکردیم. تعلیق تعهدات، باید مقدمه‌ای برای مذاکره با اروپایی‌ها می‌شد.
کد خبر : 283854

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی، درباره دلیل بیرون نیامدن اروپا از برجام اظهار داشت: اروپا می‌خواهد بدون عمل به تعهداتش، ایران را همچنان به حضور در برجام و عمل به تعهداتش وا دارد. اروپا قصد دارد آن بازه زمانی ۱۸۰ روزه مورد نظر ترامپ - که پس از آن تحریم ها علیه ایران آغاز می‌شود - را با گفتگو با ایران بخرد.


وی افزود: ای کاش هیئت نظارت بر برجام تشکیل جلسه می داد و موضع رسمی دولت را به روحانی اعلام می‌کرد اما ظاهرا رئیس جمهور بدون جمع بندی هیئت نظارت، تعامل با اروپایی ها را مطرح کرد.


انبارلویی در پاسخ به این سوال که چرا ایران در گفتگو با غرب هیچ گاه به نتیجه نمی‌رسد، اظهار داشت: ما از نظر فلسفی به «اصالت حقیقت» معتقدیم؛ یعنی می‌خواهیم حقیقتی را ثابت کنیم و بگوییم که ما در پی ساخت بمب اتم نیستیم اما طرف مقابل، اساسا اعتقادی به اصالت حقیقت ندارد. آن ها به «اصالت قدرت» پایبندند.


وی در همین باره افزود: به همین دلیل، آن‌ها پس از هسته ای، به مساله موشکی ایران ورود کردند. آن ها در پی مبارزه با حقیقت انقلاب و نظام هستند. آن‌ها می‌خواهند اصلا ما نباشیم و بر همین اساس، مرحله به مرحله مولفه‌های قدرت ایران از جمله هسته‌ای و موشکی را هدف قرار داده‌اند.


انبارلویی تاکید کرد: دولت و دیپلمات‌های ما درک درستی از این مساله ندارند و تصور می‌کنند به صرف اینکه ۳۰ سال در آمریکا یا اروپا بوده‌اند و زبان این‌ها را می‌فهمند، می‌توانند این حقیقت را بیان کنند. از گفتگو با غرب فقط یک چیز بیرون می‌آید و آن فرمایش رهبری است که فرمودند: تعامل با آمریکا ممکن نیست چون آن‌ها بدعهد هستند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اروپا در برجام باقی می‌ماند اظهار داشت: اصلا بحث ماندن یا نماندن اروپا در برجام مطرح نیست بلکه موضوع یک توافق جهانی است که دو طرف باید به آن عمل کنند؛ ایران عمل کرده اما اروپا عمل نکرده است. اروپا به تعهدات خود عمل نکرده است اما همچنان در برجام حضور دارد.


انبارلویی تصریح کرد: به محض اینکه آمریکا از برجام خارج شد، ما باید کلیه تعهدات برجامی خود را معلق می کردیم اما نکردیم؛ این به معنای خروج از برجام نیست. تعلیق تعهدات، باید مقدمه‌ای برای مذاکره با اروپایی‌ها می‌شد؛ جامعه جهانی هم نسبت به موضع ایران توجیه است؛ چون یک طرف به تعهدات خود عمل نکرده اما طرف دیگر، بنا به مستندات سازمان بین المللی انرژی اتمی به تعهداتش عمل کرده است.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: اصلا مسخره است که یک طرف به تعهداتش عمل نکرده و گفته که برجام را پاره می کند و پاره کرده اما طرف دیگر، می گوید پاره می کنم اما پاره نکرده است! اگر اروپا، بازی آمریکا را تکرار کند، اصلا لزومی ندارد از برجام خارج شویم بلکه ما از NPT خارج می‌شویم.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته